6924
Sök

Klarar detta slutsteg att diva?

NO SHAME RACING CREW
162 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
Hejsan..

Ska nu invester i nytt ljud wink
Jag har hittat en sida som heter www.stylingbutiken.se
Som har en 12" basar med märke Sts och har en max effekt på 800W (400W RMS).
Jag hade tänkt att köpa 2 basar.
Som jag tänkte driva med ett 4-kanaligt slutsteg som finns på samma sida.
Jag undrar om detta slutsteg klarar att driva dom här 2st 12" basarna med detta slutsteg.
All info jag vet om slutsteget (copierat från sidan):

STS 1380
Ett kraftfullt slutsteg från Stylingbutiken Sound.
STS 1380 ger dig totalt 1380W på fyra kanaler + en subwoffer kanal. Du får därmed den kraft du behöver till framsystem och bas, bara basar, dina 6x9-tummare...
Information
Uteffekt Max: 4x140W 4ohm. 2x460W + 460W Subwoff. 4ohm bryggkopplat.
Uteffekt RMS: 4x70W 4ohm. 2x230W + 230W Subwoff. 4ohm bryggkopplat.
Frekvensomfång 20Hz-40kHz.
Mått 252(b)x400(l)x53(b)mm.
Säkring: 3x 25Amphere.
Spänning: 12volt.

Sen ska jag köpa nya högtalare till dörrarna och jag har bestämt mig för: STS Power 5,25" Kit 240W
som jag också köper på stylingbutiken.se

info om högtalar kittet:

Ett mycket attraktivt och bra framsystem till ett helt otroligt rätt pris. Mycket kraftigt system på hela 240Watt. Ett bra alternativ för dej som är tött på dina gamla högtalare, och vill ha ett ljud som är en fröjd för örat. Kittet innehåller 2 mellanregister, 2 diskanter, 2 delningsfilter, kablage.

Sen ska jag även ha 2st 4" vid fram rutan. Dom har jag inte bestämt mig än villka och var jag ska köpa dom.

men sen ska jag även köpa ett par 6x9or. Med info:

STS Experience 6x9" 3-vägs
Trevägs koaxialhögtalare på 6x9 tum.
Effekttålighet: 240W MAX, 120W RMS.

Då är min fråga klara det slutsteget att driva allt eller måste jag köpa 2st slutsteg?

Sen finns det även ett lite mindre slutsteg som jag hoppas klara drivva allt utom bassarna.

STS 600
Ett kraftfullt slutsteg från Stylingbutiken Sound.
STS 600 ger dig fyra kanaler med vardera 100W. Du får därmed den kraft du behöver till framsystem och bas, bara basar, dina 6x9-tummare...
Information
Uteffekt Max: 4x100W 4ohm. 2x300W 4ohm bryggkopplat.
Uteffekt RMS: 4x50W 4ohm. 2x150W 4ohm bryggkopplat.
Frekvensomfång 20Hz-40kHz.
Mått 252(b)x260(l)x50(b)mm.
Säkring: 2x 20Amphere.
Spänning: 12volt.

Båda slutstegen är 4-kanaliga.

Glad för tipps osv även om du har hittat ett par bättre/billiga.

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken

10 287 Inlägg
23 november 2006
Utan att vara expert på billjud så skulle jag nog klassa stegen som....mindre bra.
Bla så är specarna ej kompletta.

Du inser väl att STS1380 är ett femkanalssteg med EN subwooferutgång och det står tyvärr inte om den ens klarar av att driva mot 2 ohm. Och "1380W" - jag skulle nog snarare kalla det för 500W totalt.

Det måste finnas ett vettigare alternativ frö runt 1500kr om man skall driva två basar. (Varför två dåliga 12:or, varför inte EN bra?)

P.S. Jag kikade snabbt på dbakuten och hittade ett monoblock - GZTA 2.500TX - för 1695kr. Sådant känns mera "safe" för att driva bas (basar).

P.S#2: Jag tittade mera och 12" basarna du kikade på (STS) ser ut som gamla radiohögtalare från 50-talet typ. Återigen så har tex DbAkuten Kicker 12":a för 995kr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

NO SHAME RACING CREW
162 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
blir lite förvirrad av det här... vad menas med: specarna ej kompletta?? vad är det? Sen undrar jag vad det är för fel på dom basarna? dom är inte så bra som det står eller?

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken

1 503 Inlägg
1 december 2006
Jag själv skulle tippa på att STS inte är något vidare märke. Förmodligen så är dessa watt bara "Kalle Anka Watt". Gör som Göran säger och satsa på lite vettigare saker istället som t.ex. den där kicker basen han nänmde. Kicker håller riktigt hög klass, tro mig.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Solfilmsmontör
950 Inlägg
2 december 2006
Det är bättre att köra på något känt märke som folk känner till. Får nog hålla med föregående talare att det verkar vara lite kalle anka watt. Köp en bra bas istället och ett bra monoblock. Går alltid att hitta begagnat eller nytt till vettiga priser. Kolla på www.nardik.se dom har bra grejor till helt okey priser.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Team Tondöv
649 Inlägg
2 december 2006
speedfight89 skrev:
blir lite förvirrad av det här... vad menas med: specarna ej kompletta?? vad är det? Sen undrar jag vad det är för fel på dom basarna? dom är inte så bra som det står eller?

STS suger ganska rejält!
har klämt/känt/lyssnat på deras grejor på diverse mässor, och det är bara smäck!!
lägg på några hundralappar och köp nåt vettigare istället!

592 Inlägg
2 december 2006
Du menar alltså att dra framsystemet på kanaler, baksystemet på 2 kanaler och paralellkoppla basarna på baskanalen eller har jag förstått helt fel? Vill du ha billigt ljud tycker jag istället att du ändå ska lägga till lite så du inte behöver bli besviken sen. Köp en billig 4-kanalare från Nårdik, t.ex. ett magnat,  en 10-12" bas för 800-1000kr och ett framsystem. Då kan du brygga basen på 2 kanaler och dra framsystemet på 2 kanaler. Tycker du att det behövs rearfill kan du ju köpa ett par 6x9"or och dra dem på stereons slutsteg. men det är ju mitt förslag smile
Senast redigerat av Slaktarin (2 december 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR

643 Inlägg
2 december 2006
citerar ur texten på sidan om basen

"Basen är en riktigt värsting, den väger hela 5,3kg och har en max effekt på 800W (400W RMS)."

HHAHAHAHHAHAHAHAHHA jag dör av skratt.

592 Inlägg
2 december 2006
Svenss0n skrev:
citerar ur texten på sidan om basen

"Basen är en riktigt värsting, den väger hela 5,3kg och har en max effekt på 800W (400W RMS)."

HHAHAHAHHAHAHAHAHHA jag dör av skratt.

Lite dumt att försöka skryta med tyngden på basen tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR

Sök