2256
Sök

Hur viktig är smörjningen till kolv tappen?

17 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
hej tänkte höra om någon vet hur viktigt det är med smörjning till kolv tappen.

för har en renault clio sport 16v som jag har bytt vevstake på och då är det inget smörjnings hål i den staken för det var smörjning i kolven, och på min kolv så är det inga hål för smörjningen sitter i staken. tänkte först borra ett hål men tänkte höra först hur viktigt det är med dom hålen, för det borde ju smörja ändå?

// Patrik

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 december 2010
kaaarja skrev:
?

Kom igen...  du får en chans till

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
•Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
det sitter ju antingen ett hål i kolven eller vevstaken som det ska komma in olja och smörja kolvtappen, men på min nya stake så sitter det inget hål så hade tänk borra ett men tänkte höra om det verkligen är så viktigt?  för borde ju smörja ändå. är en folkrace bil så inte allt för viktigt.

17 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
jaså trodde de var för smörjning går det köra utan det eller ?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 december 2010
kaaarja skrev:

Jaa fast... Kylning innuti motorn är ju olja/smörjning..

Hålet sitter där av en anledning.. Låt det vara där tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 062 Inlägg
19 december 2010
kaaarja skrev:

Det går att köra utan för smörjningens skull men jag skulle absolut inte ta bort de.
De säker kolvens temperatur så pass mycket att motortillverkaren har vela betala merkostnaden för de..

M.V.H.

17 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
ingen lust och borra i staken om det går åt helvete, men det är alltså ingen ide att skita i och köra utan iaf?

Sök