5621
Sök

Få bättre ljud i en 940 till ett billigt pris?

59 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Tjenare

Har en 940 -91 med bandspelare som ljudet i inte är särskilt upphetsande. Vid höga volymer "skär" det i öronen, låter väldigt ljust och jävligt. Funderar på att skaffa nya högtalare, men eftersom det är en vinterbil vill jag inte lägga ner för mycket pengar.

Tror ni att det skulle ge förbättring att bara montera i nya högtalare, och behålla bandspelaren (kör med fm sändare till radion)? Vet inte heller hur många nya högtalare jag kan montera, så vitt jag har märkt så sitter det inga högtalare i framdörrarna, utan bara i bakdörrarna och på 2 på varsin sida av instrumentbrädan fram.

Och är det enkelt att montera högtalare, bara koppla på gamla kablar och köra på eller?

Och föresten någon bas finns knappt inte, men detta kanske även blir bättre med nya högtalare?

Mvh,
Johan.
Senast redigerat av Europa (20 december 2010)

16 197 Inlägg
20 december 2010
tror snarare att de e så att de e stereon som e den svaga länken..   en så pass gammal bandare lämnar inte mycke till effekt,  de e därför de låter illa när du höjer volymen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 december 2010
hur billigt är billigt för dig?

hade jag varit du så hade jag kollat på något billigt paket med huvudenhet och ett par högtalare.

http://www.mds.se/sv/category/2434

självklart finns det så mycket mer du kan göra för att få bra ljud men det är ju som sagt en kostnadsfråga smile

MVH

59 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Ja ett sånt där paket vore väl inte helt fel. Är det lätt att koppla in? Och kan man använda sladdarna som redan är dragna till originalhögtalarna?

1 903 Inlägg
20 december 2010
Europa skrev:
Ja ett sånt där paket vore väl inte helt fel. Är det lätt att koppla in? Och kan man använda sladdarna som redan är dragna till originalhögtalarna?

det borde vara att bara koppla in det och köra. förhoppningsvis har du en ISO kontakt bakom din nuvarande stereo. ifall du inte har det så får du köpa en sådan.

och angående sladdarna så är det bara att koppla in på dom gamla sladdarna. jag hade dock satsat på att sätta ett par högtalare i framdörrarna istället för intrumentpanelen. frågan är om du har fördragna kablar dit, annars får du dra egna smile

MVH

59 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
FreddeLi skrev:
Europa skrev:

det borde vara att bara koppla in det och köra. förhoppningsvis har du en ISO kontakt bakom din nuvarande stereo. ifall du inte har det så får du köpa en sådan.

och angående sladdarna så är det bara att koppla in på dom gamla sladdarna. jag hade dock satsat på att sätta ett par högtalare i framdörrarna istället för intrumentpanelen. frågan är om du har fördragna kablar dit, annars får du dra egna smile

MVH

Japp vore kul att ha högtalare där framme också, sitter typ ett randigt plastgaller där nu. Får vad det blir nu till jul...

http://www.mds.se/sv/product/15401/Pion … value_1149

detta kanske är nåt att satsa på? räcker det med dessa högtalare eller bör man köpa en bas oxå kanske?

tack för hjälpen! smile

1 903 Inlägg
21 december 2010
Beror ju helt på hur mkt pengar du är villig att lägga, testa först och se om du är nöjd. annars är de ju bara att komplettera med en bas smile

Mvh

Sök