Två snabba frågor angående volvo 740!

victor91
20 december 2010 · 446 Inlägg

tjena håller på och försöker få ner oljetråget på min 740 men går fan inte har lyft motorn med men hjälper inte mycket nog sad måste man ner med växellådan eller framvangnen?

såg även en mysko sak när jag plocka bort ventilkåpan och det är oljan på 1:a cylindern är typ grön och inte svart som på dom andra!
bild:

http://forumbilder.se/images/282020108544160dd.jpg
vad kan de va?

mvh victor

OpelAscona
20 december 2010 · 124 Inlägg

men hur kan de bli sådär :S och tråget kan ju kanske bli lite knepig när du har oljesugen som ligger ganska tight nere i oljesumpen, omringad av skvalplåtar

Senast redigerat av OpelAscona (20 december 2010)

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)
Volvo_Peppe Nattarbetare
20 december 2010 · 137 Inlägg

Luktar oljan annorlunda?

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
victor91
20 december 2010 · 446 Inlägg

Volvo_Peppe skrev:
Luktar oljan annorlunda?

hmm tänkte jag inte på kan kolla imon! om den gör de vad tänker du på då?

Volvo_Peppe Nattarbetare
20 december 2010 · 137 Inlägg

Bensin i oljan sad Du kan ju kontrollera om du har olja i expansionskärlet kan ju vara vatten med.

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
OpelAscona
20 december 2010 · 124 Inlägg

Volvo_Peppe skrev:
Bensin i oljan sad Du kan ju kontrollera om du har olja i expansionskärlet kan ju vara vatten med.

fast nu är det ju oljan i motorn, vatten brukar ju absolut nästan aldrig hamna i motorn utan tvärt om, att oljan pressas ut i vattensystemet, OCH om de nu vore vatten i oljan hade det inte alls sett ut sådär

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)
victor91
20 december 2010 · 446 Inlägg

Volvo_Peppe skrev:
Bensin i oljan sad Du kan ju kontrollera om du har olja i expansionskärlet kan ju vara vatten med.

hur kan soppan komma ut där då? har nyss bytt spridare men kan de ha nån betydelse? bilen är inte startad sedan jag bytte spridarna.

jonTe
21 december 2010 · 5 710 Inlägg

victor91 skrev:

Volvo_Peppe skrev:
Bensin i oljan sad Du kan ju kontrollera om du har olja i expansionskärlet kan ju vara vatten med.

hur kan soppan komma ut där då? har nyss bytt spridare men kan de ha nån betydelse? bilen är inte startad sedan jag bytte spridarna.

Bränsleutspädning får man normalt under lång tid oavsett om det är något fel eller inte, det är en anledning att man byter olja.
Detta sker genom att kolvringarna inte är täta utan att man får ner förbränningsgaser förbi kolvarna som träffar oljan.
I ditt fall har det inget med spridarbytet att göra.

Att den är grön just där kan jag inte komma på någon bra anledning för......blir det grönt på ett papper om du doppar ner det i smeten?

MVH Jonas
..............
victor91
21 december 2010 · 446 Inlägg

okej, nej oljan är typ helt genomskinlig högs uppe men kör man ner fingret lite längre så är den svart tongue
en på jobbet fråga om inte oljelocket sitter över ettans cyllinder vilket den gör och då trodde han att de kunde bli som en kondens kan det stämma?

RD_87 Skrotsamlare
21 december 2010 · 4 031 Inlägg

Oljelocket ska vara tätt på 740 så kondensen bör inte samlas där. Däremot på gamla B-20 med avluftningen i locket.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang