3226
Sök

Ljud i en bil men inte nästa.

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Mitt problem är som följer.
Har en pioneer stereo i en volvo 850 som står i garaget nu under vintern så nu kör man runt i en vectra i snön.
Saknade usb ingången i pioneer stereon så jag tänkte byta tillfälligt, så ut åkte sony stereon ur vectran och in i volvon. Bara på för att testa startade jag den och den funkade fint i volvon.
Tillbaka i vectran skickade jag in pioneer stereon....allt startade men inte ett ljud kom ur högtalarna.
Bytte tillbaka igen och då funkar det. Bytte fram och tillbaka ett par gånger och samma resultat.

Alltså pioneer funkar endast i vovlon medans sonyn funkar i båda bilarna.

Kan nånon ha en förklaring på varför Pioneeren inte går i vectran?
Har inte exakt beteckning på stereorna i huvudet men dom är båda bara ca ett år gamla.

Tacksam för hjälp.
Senast redigerat av baloo83 (23 december 2010)

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
i vovlon ja men inte i vectran där är allt orginal.
Funderade på nån inställning men när jag drog ur den ska ju allt nollas så det kan det ju inte vara heller

stRaend
23 december 2010
vet att det var någon annan som hade liknande problem, då var det något i iso-kablaget som inte stod rätt till. Det var olika placering på kablarna i iso-kontakten har jag för mig? hmm

Har du slutsteg eller något?

edit: lite seg, men allt nollställs inte tror jag? inte på min iallafall för att den ska klara av ifall någon säkring går så att inte alla inställningar förloras. 24timmar tror jag det tar innan den återställs.
Senast redigerat av stRaend (23 december 2010)

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Men sonyn funkar ju i bägge. Enda skillnaden är ju att ström och acc är olika men dom skiftade jag vid bytet.
Klart kan ju vara nån mutekabel eller liknade på nån av stereorna som spökar.

stRaend
23 december 2010
vad är det för modeller? bör ju finnas något elschema eller något över kontakterna?

stRaend
23 december 2010
Swedenrockers skrev:
Pioneer-stereons mutekabel ligger inte i Iso-kontakten utan den är lös.
Ohmmät bilens högtalarkablar så det inte föreligger nån kortslutning.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/612157_d78gjj.jpg
baloo83 skrev:
Men sonyn funkar ju i bägge. Enda skillnaden är ju att ström och acc är olika men dom skiftade jag vid bytet.
Klart kan ju vara nån mutekabel eller liknade på nån av stereorna som spökar.

om det är någon kortslutning, då borde väl ingen stereo funka i vectran? neutral

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Har inte exakt modell försökte hitta på brl där jag köpte den men Pioneer DEH-4300UB är samma fast 2011års modell.
Sonyn som satt i vectran va nått billigt harald-nyborg köp.

För det borde inte vara nån skillnad på hötalar kontakter efter som sony modellen spelade i bägge. Det är nått som är med pioneer stereon som är speciellt. Såg att mutekabel fans och nån form av fjärrstyrningskabel men båda dessa har jag för mig att jag drog ur och testade.

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
DEH-3200UB tror jag det var enligt pioneers hemsida

stRaend
23 december 2010
Swedenrockers skrev:
Olika tillverkare, olika känsliga.
Ungefär som att säga att ett stereofabrikat låter lika bra som en annat eftersom de är lika stora.
stRaend skrev:
om det är någon kortslutning, då borde väl ingen stereo funka i vectran? neutral

okej, nee jag säger inte att varken du eller jag har rätt eller fel. tänkte bara på en grov kortslutning, då bör ju ingen funka. men bör inte någon säkring gå isåfall på pioneer ifall den känner en kortslutning? det gjorde min gamla iallafall när en kardel låg lite fel roll

211 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
De är likadant stiftade sånär som på remoten. Där Pioneer har sin system control har Sony sin antenna remote.
Sony:ns amp remote ligger löst på sidan om.
stRaend skrev:
vad är det för modeller? bör ju finnas något elschema eller något över kontakterna?

Kan det vara det kanske. har ju för mig att jag drog den remote kabeln men kan ha vart nån annan jag tänkte på. Ska kolla lite mer på kablarna. vilka som är vilka

stRaend
23 december 2010
Swedenrockers skrev:
Säkringen brukar inte gå om kortslutningen är på en högtalarutgång, däremot så slår stereons skyddskretsar ifrån utgångarna för att förhindra skador. På ett slutsteg däremot så kan det ske.
stRaend skrev:
okej, nee jag säger inte att varken du eller jag har rätt eller fel. tänkte bara på en grov kortslutning, då bör ju ingen funka. men bör inte någon säkring gå isåfall på pioneer ifall den känner en kortslutning? det gjorde min gamla iallafall när en kardel låg lite fel roll

okej, min säkring som gick till konstant +12v gick iallafall, tror jag det var, eller så var det tändnings +12v som gick. Någon säkring paja iallafall.

stRaend
23 december 2010
Den gick ifrån stereon till en högtalare? och vid högtalaren så hade jag lött fast kablarna men klantig som jag var så råkade en kardel från + till - utan att jag upptäckte det. Så det gick från + till - direkt på ena högtalarkanalen. Kan väl tillägga att det var väldigt tajt mellan + och - på högtalaren så det var ju inte direkt 1 cm mellan dom, kanske 3-4mm.

Swedenrockers skrev:
Och den kardel som kortslöt hörde till en högtalarkabel på stereon? Vad kortslöt den till?
stRaend skrev:
okej, min säkring som gick till konstant +12v gick iallafall, tror jag det var, eller så var det tändnings +12v som gick. Någon säkring paja iallafall.

Sök