7381
Sök

Bil rasat ca 300 mil efter beg.köp.

671 Inlägg
23 december 2010
Infinity_90 skrev:
Tack för alla svar, men vissa personer verkar dock ha missförstått det hela lite.
Jag undrade bara om det fanns några skyldigheter hos säljaren, som jag nämnde i första inlägget så förväntade jag mig inte det. Är mitt första bil köp så är inte helt hemma på sånt här därför jag vände mig hit för att bli bekräfta det jag trodde. Hade situationen varit tvärtom och köparen hade haft skyldigheter och jag inte vetat det hade det ju kunnat kosta mig en slant ifall det vart nått allvarligt fel på bilen. Ställer man inga frågor får man inget veta smile

Problemet var iaf att ena tändstiftet lossnat helt. Hängde helt utanför motorn på sidan så smällen var antagligen när det flög loss.

Samma hände mig940t och kompisen740t efter förra vinterns isåkning, det var ju en bra vinter så det blev en del mil på fulla varv. Fick byta topp
Så var det med det

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
23 december 2010
Vad är det för anti-säljare-mentalitet i den här tråden? Som ett par redan har poängterat så är det bara löjligt att komma springande 300 mil eller flera månader efteråt att gnälla. Visst om det är en fabriksny bil, men bilen är ändå 18 år gammal. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren inte är medveten om ett latent fel på bilen som visar sig 300 mil efter att han har sålt den. På den tiden kan dessutom allt mellan himmel och jord hända, någon kan t.ex ha hällt fettlösningsmedel i din tank för att ta ett ganska bisarrt exempel.

Visst ska säljaren ta ansvar när han uppenbart har ljugit om en bil, men ett ras 300 mil efter att en bil såldes är oftast omöjligt för säljaren att förutspå och uppenbar misskötsel av bilen från säljarens sida skulle ha upptäckts vid köptillfället om inte annat. Om jag säljer en bil och köparen ringer mig efter att ha kört bilen i 300 mil så kommer jag vänligt fråga varför han ringer och berättar detta för mig. Hade köparen ringt 10-20 mil efteråt eller om något öppet fel som jag borde ha åtgärdat skulle dyka upp så skulle jag gladeligen hjälpt till, dock. Men 300 mil och ett motorras som kan bero på i princip vad som helst, kom igen...

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

2 982 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
Köplag
Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Tredje punkten kan i detta fall passa, självfallet beroende på vad du köpte bilen för. Köpte du den för 5 000 kr kanske man inte förväntar sig att den är i jättebra skick, men köpte du den för 25 000 kr kan man förvänta sig lite mer.

Tänk på att advokat- och rättegångskostnader är dyra om du inte kommer överens med säljaren.
Enligt min erfarenhet kan inte säga att du har någon bra chans, det är bara bita i det sura äpplet.

Nästa köpavtal jag skriver ska vara så äckligt detaljerat att säljaren kommer skita på sig om bilen går sönder.
Så det så.

går inte...
skäliga avtal beroende på varans art gäller.
är ngn del i ett avtal så kommer detta att strykas.
du ska bara veta vilka OLLON det KAN finnas.
små små nämndemän som har 10 hundar(notarier) som slår i lagböckerna åt dem
Senast redigerat av Rock-Star (23 december 2010)

1 311 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Sheba skrev:
Vad är det för anti-säljare-mentalitet i den här tråden? Som ett par redan har poängterat så är det bara löjligt att komma springande 300 mil eller flera månader efteråt att gnälla. Visst om det är en fabriksny bil, men bilen är ändå 18 år gammal. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren inte är medveten om ett latent fel på bilen som visar sig 300 mil efter att han har sålt den. På den tiden kan dessutom allt mellan himmel och jord hända, någon kan t.ex ha hällt fettlösningsmedel i din tank för att ta ett ganska bisarrt exempel.

Visst ska säljaren ta ansvar när han uppenbart har ljugit om en bil, men ett ras 300 mil efter att en bil såldes är oftast omöjligt för säljaren att förutspå och uppenbar misskötsel av bilen från säljarens sida skulle ha upptäckts vid köptillfället om inte annat. Om jag säljer en bil och köparen ringer mig efter att ha kört bilen i 300 mil så kommer jag vänligt fråga varför han ringer och berättar detta för mig. Hade köparen ringt 10-20 mil efteråt eller om något öppet fel som jag borde ha åtgärdat skulle dyka upp så skulle jag gladeligen hjälpt till, dock. Men 300 mil och ett motorras som kan bero på i princip vad som helst, kom igen...

Jag vet inte den gått 300 mil, jag har bytt hela instrumentpanelen sen jag köpte bilen och håller inte räkning exakt men gått 2 månader sen jag köpte den. Och med tanke på att han inte nämnde några fel i annonsen utom mätaren och jag hittat fler tydliga fel sen jag köpte bilen så har han ju valt att hålla undan saker för att få den såld enklare. Sista gången jag köper en bil på kvällen iaf.
Upptäckte ju en bunt kosmetiska fel redan dagen efter när jag gick ner till bilen för att åka till jobbet.

1 311 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
endorfinslaven skrev:
Infinity_90 skrev:
Tack för alla svar, men vissa personer verkar dock ha missförstått det hela lite.
Jag undrade bara om det fanns några skyldigheter hos säljaren, som jag nämnde i första inlägget så förväntade jag mig inte det. Är mitt första bil köp så är inte helt hemma på sånt här därför jag vände mig hit för att bli bekräfta det jag trodde. Hade situationen varit tvärtom och köparen hade haft skyldigheter och jag inte vetat det hade det ju kunnat kosta mig en slant ifall det vart nått allvarligt fel på bilen. Ställer man inga frågor får man inget veta smile

Problemet var iaf att ena tändstiftet lossnat helt. Hängde helt utanför motorn på sidan så smällen var antagligen när det flög loss.

Samma hände mig940t och kompisen740t efter förra vinterns isåkning, det var ju en bra vinter så det blev en del mil på fulla varv. Fick byta topp
Så var det med det

Varvade nånstans mellan 2500-3000 rpm när det smällde. Motorn verkar gå bra nu iaf, får se hur det går på besiktningen sen, 5 dagar kvar.

276 Inlägg
23 december 2010
Infinity_90 skrev:

Haha, du öppna inte huven å kolla när de small eller? Tog ju förmodligen längre tid å skriva ditt inlägg och skapa denna tråden än å fixa bilen då? Tur att de va lättfixat!

1 482 Inlägg
24 december 2010
Alla mina bilar jag har köpt så har alla strulat ca 1-2 veckor efter jag köpt bilen. Flesta fallen totalt vägrat att starta. Förrutom projektbilen där ventilerna gick av på 1a cylindern smile

I alla fall har jag ringt upp föregående ägare ( säljaren ) och frågat om han haft liknande problem med bilen, dvs lite kött på benen innan felsökning. Aldrig vart något problem med bilen av föregående ägarna och felen har alltid vart givare eller liknande.

Så nu för tiden när jag ska köpa bil har jag en extra slant bredvid för jag VET att den kommer gå sönder inom 1 månad. Standard för mig big_smile

BLT Service
Theracords Music Label

5 198 Inlägg
24 december 2010
gamla bilar går sönder oavsett om förra ägaren vet om felet eller inte.. komma efter 300 mil är ju larvigt.säger som tidigare inlägg att vad som helst har kunnat hända under dom 300 milen.. Hade jag varit säljare och köparen ringde efter 300 mil så hade jag bara sagt lycka till, vi ses i rätten då. Vissa köpare tror visst att dom har nån slags garanti även vid privatköp.. helst livstid.
Senast redigerat av gamlingen (24 december 2010)

1 311 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Henjer skrev:
Infinity_90 skrev:

Haha, du öppna inte huven å kolla när de small eller? Tog ju förmodligen längre tid å skriva ditt inlägg och skapa denna tråden än å fixa bilen då? Tur att de va lättfixat!

Började jobbet om 2 min, det var mörkt ute och jag hade ingen ficklampa på mig så började knalla mot jobbet istället. Lät så illa så jag inte trodde det var nån idé att ens försöka laga motorn. Fixade bilen på vägen hem från jobbet när jag hade tid och en ficklampa.

1 311 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
gamla bilar går sönder oavsett om förra ägaren vet om felet eller inte.. komma efter 300 mil är ju larvigt.säger som tidigare inlägg att vad som helst har kunnat hända under dom 300 milen.. Hade jag varit säljare och köparen ringde efter 300 mil så hade jag bara sagt lycka till, vi ses i rätten då. Vissa köpare tror visst att dom har nån slags garanti även vid privatköp.. helst livstid.

Jag har inte förväntat mig det eller ringt ägaren, jag bara ville bekräfta att det inte fanns några skyldigheter efter som jag inte var säker på det.

Hur som helst kan tråden låsas då jag fick svar på den frågan i första svaret.

Jävel
2 018 Inlägg
24 december 2010
min 940 rasade ca 70-80 mil efter att ja köpte den, verkar vara standard wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

Med lem
768 Inlägg
24 december 2010
Infinity_90 skrev:
endorfinslaven skrev:
Infinity_90 skrev:

Så var det med det

Varvade nånstans mellan 2500-3000 rpm när det smällde. Motorn verkar gå bra nu iaf, får se hur det går på besiktningen sen, 5 dagar kvar.

Fungerar bilen nu alltså? Hade de glömt o dra stiftet alltså? Haha,tur. God jul smile

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

1 311 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
robininfOCUS skrev:
Infinity_90 skrev:
endorfinslaven skrev:

Så var det med det

Fungerar bilen nu alltså? Hade de glömt o dra stiftet alltså? Haha,tur. God jul smile

Ja, nått sånt verkar det varit. Vart en god jul trots allt.

1 339 Inlägg
25 december 2010
Tycker mig kunna läsa ut 40 k mil på din mätare så vad som helst kan i teorin hända tongue , gött att de inte var något allvarligt iaf tongue

1 311 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Remiss skrev:
Tycker mig kunna läsa ut 40 k mil på din mätare så vad som helst kan i teorin hända tongue , gött att de inte var något allvarligt iaf tongue

Har bytt mätare, den har "bara" gått 34 000 nått. Mao knappt inkörd rollbig_smile

Sök