Vad är det för anti-säljare-mentalitet i den här tråden? Som ett par redan har poängterat så är det bara löjligt att komma springande 300 mil eller flera månader efteråt att gnälla. Visst om det är en fabriksny bil, men bilen är ändå 18 år gammal. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren inte är medveten om ett latent fel på bilen som visar sig 300 mil efter att han har sålt den. På den tiden kan dessutom allt mellan himmel och jord hända, någon kan t.ex ha hällt fettlösningsmedel i din tank för att ta ett ganska bisarrt exempel.
Visst ska säljaren ta ansvar när han uppenbart har ljugit om en bil, men ett ras 300 mil efter att en bil såldes är oftast omöjligt för säljaren att förutspå och uppenbar misskötsel av bilen från säljarens sida skulle ha upptäckts vid köptillfället om inte annat. Om jag säljer en bil och köparen ringer mig efter att ha kört bilen i 300 mil så kommer jag vänligt fråga varför han ringer och berättar detta för mig. Hade köparen ringt 10-20 mil efteråt eller om något öppet fel som jag borde ha åtgärdat skulle dyka upp så skulle jag gladeligen hjälpt till, dock. Men 300 mil och ett motorras som kan bero på i princip vad som helst, kom igen...
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.