7370
Sök

Ägarbyte har skett käpprätt åt helvete..? (EXPORT)

4 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Tjenare! Sålde en S4 till en norrman för ett tag sen, och fick underskrift på ägarbevis papperena och skulle exporteras som "Delebil", alltså avregistrering. Postade in papperena, men de kan ej ha kommit fram till transportstyrelsen.. :S
  Alltså, nu kollar jag upp min gamla S4, och bilen står på mig, men befinner sig i Norge någonstans, gör mig lagomt orolig faktiskt. Hur skall jag gå tillväga? Känns inge bra alls de här, skall ringa till transportstyrelsen imorgon och kolla dock. Men någon som varit med om liknande som kan dela med sig? Ja menar, regplåtar och bil och allt finns i Norge någonstans och jag har ju givetvis inte kvar något nummer eller adress till personen som köpte bilen..

Fattig student
1 282 Inlägg
26 december 2010
Trist läge, den skulle skyltats av samt tullats ut innan du lämnade ut bilen.. Kan du på nått sett möjlighet att kontakta den nye ägaren? Har inte detta skett så har du märkt att den fortfarande står på dig vilket betyder att om han drar alla fartkameror så sitter du verkligen i skiten.. Han kan i princip pyssla med allt han vill och det blir dig dom jagar..

Ska man "exportera" sin bil MÅSTE man tulla ut den ur Sverige sammt plocka av skyltarna och skiccka dom till vägverket eller transportstyrelsen som det heter nu.. Det bästa man kan göra om man ska sälja sin bil till som tillexempel Norge.. Åk ner till tullen och prata med dom, det är deras jobb att ta fram alla uppgifter och papper som behövs. Då har bägge parterna fått förklarat vad som ska göras.. Köparen måste ha ett intyg samt ett kvitto på affären annars får han ett helvete att få den över gränsen..
Du kommer nog få ett helvete eftersom din bil har lämnat landet utan att ha tullat ut den..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

KHRacing
26 december 2010
Jag har sålt två bilar till Finland, aldrig tullat ut dem. bara fått skyltarna hemsickade efter att bilarna reggats i Finland & sedan skickat in dem till VV (TS) o avreggat dem som exporterade.

Sök