5886
Sök

Söker lite datorhjälp

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Hey boys and girl! igår kväll när man satt lite glatt o spelade LFS lyssnade på musik och tanka ner lite grejer samtidigt så började fläktarna i datorn låta som fan.. och jag som var fullt inne i att sätta så bra varvtider som möjligt ´på lfs. ja jag höjde volymen i lurarna och fortsatte spela.. sen efter tag så dog datorn bara.. ^^ onoff knappen på burken lös men den var stendöd! så jag väntade en kvart så den fick ta o svalna så testade jag onoff knappen och det hände NADA den tände inte ens.. så i all för tviv´lan drog jag ut alla sladdar o grejer och dam sög ur allt fläktar o grejer... så kopplade jag i elsladden till nätagget igen och samma NADA hände den var stendöd helt enkelt... och då började jag dum som man är att mixtra med nätagget så såg jag på baksidan på nätaget att man kunde välja mellan 115 och 230v så jag drog den på 115v o stoppa i sladden och när jag stoppade i sladden så small de till åtta helvete och det kom en snabb eldflamma o lite rök... sen dess har jag ej rört skiten.. så frågan är väl nu vad ni dator kunniga tro kan vara pajj i burken.. är det bara nätagget tro? eller är det ett önske tänkande från min sida ? vad kan ett nätagg kosta? och hur vet man vilket man ska ha just till min dator..

Beklagar särskrivingen sitter på en bärbar bajsdator nu o inte lärt mig tangent bordet ännu tongue

Tacksam för svar

Mvh.

Bmw osv..

1 741 Inlägg
4 december 2006
om du har tur var det ditt nätaggs fläkten som dog 1:a gången. sen det du gjorde var ju bara ofantligt dumt!! tänkte du ha datorn i badrummet eller? du har väl ändå inte 110-115 volt i dina uttag?

har du tur och det var ett bra nätagg så var det bara det som brann har du mindre tur har hela skiten brunnit och bara köpa nytt.. det kan ju ha varit grafikkorts- eller prolle(cpu)-fläkten som slutade funka och nån av dom brann då var det ju bara att byta det men efterssom den inte startade var det nog prollen eller nätagget som strejkade 1:a gången.

men nr2 du gjorde var nog riktiga dödsstöten (ursäkta ordvitsten). låna någon polares nätagg och pilla inte på strömbrytaren där! startar den(?) good 4 you! startar den inte? hepp sad ser det från den ljusa sidan.. man lär så länge man lever smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
tecman skrev:
om du har tur var det ditt nätaggs fläkten som dog 1:a gången. sen det du gjorde var ju bara ofantligt dumt!! tänkte du ha datorn i badrummet eller? du har väl ändå inte 110-115 volt i dina uttag?

har du tur och det var ett bra nätagg så var det bara det som brann har du mindre tur har hela skiten brunnit och bara köpa nytt.. det kan ju ha varit grafikkorts- eller prolle(cpu)-fläkten som slutade funka och nån av dom brann då var det ju bara att byta det men efterssom den inte startade var det nog prollen eller nätagget som strejkade 1:a gången.

men nr2 du gjorde var nog riktiga dödsstöten (ursäkta ordvitsten). låna någon polares nätagg och pilla inte på strömbrytaren där! startar den(?) good 4 you! startar den inte? hepp sad ser det från den ljusa sidan.. man lär så länge man lever smile

Man lär sig utav sina misstag var de någon som sa -haha ;P

Men men passar alla nätagg i alla datorer ? ja menar så jag kan låna vilket nät agg som helst o de passar? eller är de olika storlekar o kopplingar osv?

Bmw osv..

4 571 Inlägg
4 december 2006
Nätagget är ju bara att byta iaf, men du märker inte om någon mer komponent gått sönder föränn detta är gjort om du inte har en annan dator att swoppa mellan.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 december 2006
Nää. Tror det borde vara samma kopplingar på nätaggregaten. Har för mig jag kollade upp att farsans aggregat (P4 från 2005) passar i min dator i alla fall. (P2 från 1998).

Att dra över det på 115 volt var lite dumt kanske... En kompis gjorde det en gång och det enda som klarade sig var ett minne i datorn. I och för sig ett gammalt osäkrat aggregat, men i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
4 december 2006
När du bytt nätagget, så prova med att ta bort ramminnena och sätt i dom igen, gör likadant med graffikkortet.! Det brukar ge datorn en signal att återställa sig. Mvh Jocke

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Sök