Trimma min B230A

Fogskumracing
29 december 2010 · 42 Inlägg

Tänkte vässa på min 230 med 531 topp planad 2.5 mm och lätt urputsad sen köra med k kammen och dubbla gul hatts förgasare eventuellt extraktor.
men då är frågan om det finns nån som kan räkna ut vart mitt kompressions förhållande kommer hamna?
vore snällt med svar har läst och sökt många trådar men inte riktigt fått nån klarhet.

Bensinskallen P o r s c h e
30 december 2010 · 1 700 Inlägg

240rally skrev:
1mm = ca 5cc. Det beror lite på kolvar åxå. B23 kolv helt platt, B230 innan -89 grop ca 3cc, B230 efter -89 grop ca 5cc. Räkna ut kompförhållandet så här. Borr x Borr x 3,14 x slaglängd dividerat med 4000 så får du ut vad cylinder volymen är på en cylinder. Ex 96mm x 96mm x 3,14 x 80mm Div 4000 = 578cc. Sen packningen är ca 9 cc för en standard tjock packning (1,2mm), förbrännings rummet blir ju ca 45cc med 2mm planing.
Kompförhållandet blir alltså cyl volym + förbrum och packning = 54cc dividerat med 54cc igen.
Ex 578cc + 54cc = 632cc dividerat med 54cc = 11,7 kg.
Ett bra recept på volvo B23 standard borr är 2mm planat och blocket planat 0,4mm då får du en bra klämmspalt mot toppen och kompet blir 12kg, över det så funkar det inte bra med dagens bensin, V power är ett måste över 11kg
Tändinstållning sen är max 36 grader vid ca 6000 rpm.

Där har du lite material så kan du räkna ut det.

Om jag fattat det rätt räknar du ut volym med kolven i bott och dividerar det sedan med volymen med kolven i topp, så får du den magiska siffran som du sätter framför " :1 ".

Dubbla gulisar är inget att rekommendera. Jag vet inte så mycket om justeringsmöjligheterna på de där men i regel så är dubbla enkelförgasare inget att ha, då är det bättre att fixa två förgasare som är gjorda i par, t.ex. dubbla SU eller liknande, problemet är bara att även de måste ställas upp en aning.

Annars har du fyrpack för runt 3000 som i princip bara är att skruva på så går det hyfsat wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Fogskumracing
30 december 2010 · 42 Inlägg

nu ska mattematiken funka igen big_smile men det ordnar nog sig. gulhattarna går och ställa in om man är lite full i fan. men har hittat ett par dubbla su får se om det är rätt modell på dom.

veztmaan
30 december 2010 · 11 Inlägg

nisse du åker ju me 36/36 weber varför ska du byta ut den mot SU lr gulhattare det e ju totalt meningslöst 2 portaren e ju bättre än SU

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang