3510
Sök

Volvo C30 - Oljeröret sitter EJ fast i motorn. (AKUT)

20 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Vad kan hända? kommer all olja att läcka ur? Ser ingen olja på stickan, men då vet jag heller inte om den kommer ner helt.

Vänder mig till bilia så fort som möjligt, alltså imorgon. Tills dess har jag några mils körning till jobb mm.
Hur akut är detta? Är det något Volvo borde stå för?

Tack på förhand. / Johan

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2011
Om jag minns rätt är oljeröret bara nerstucket i hålet i tråget, i botten finns ett stopp och en packning.
Dock sitter det väldigt tajt, så om man väl sticker ner oljeröret så sitter det väldigt hårt, och ska mycket till för att lossna.

Sen sitter röret med 1-2 fästen högst upp också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

20 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Tack för svar! Då borde jag kunna trycka dit röret igen om det inte är trasigt på något ställe. Vad behövs i så fall monteras bort innan? För att konstatera att det verkligen var löst antar jag att det var luftintaget jag tog bort.
Då måste ju dock packing och röret vara hela. Läcker det ut massa olja?

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2011
Det borde inte läcka ut något såvida du inte svänger skarpt och fort så att oljan skvalpar.
Hålet ner i tråget sitter högst upp i tråget.

Så prova och se om du kan komma åt att trycka ner oljeröret igen, men det kan ju vara tajt om plats, jag är inte så duktig på nyare generationens Volvo, har för mig att det är tajt i motorrummet. tongue

20 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Tack igen! Vill inte montera bort för mycket i motorn. Räcker nog inte med luftintaget för att få röret på plats. Men jag får kika på det igen och se om jag kan lösa det. Var rädd att oljan skulle läcka ut. Får ju ingen olja på stickan men får då anta att den inte åker ner till rätt plats. (vill dock inte göra en stor maja här)
Trångt är det som du säger :p

20 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Det räckte med att trycka tillbaks röret på rätt plats, dock var en packning sönder. Annars var inget trasigt. Nu när det sitter rätt igen ser jag även att jag hade gott om olja.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 januari 2011
Härligt!
Tur det var lätt åtgärdat. smile

Sök