4923
Sök

Bensinmotor + Metanol med Nitro ?

Adder
972 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Efter en tidigare hobby med metanolbilar finns ett antal liter med lite olika metanolblandningar ståendes.

Istället för att ge dem till returpunkten tänkte jag om man skulle kunna ha lite kul.

Vad kan/kommer hända om man tar en skrotbil och matar den med metanol med ca 20% nitro i ?

Lär ju inte gå några mil i och med att smöregenskaperna inte är de bästa men kommer de fungera överhuvudet taget ?

Om de kan gå smile Vad ska man i sådana fall använda för motor, en med insprut eller förgasare ?

Har även en skvätt ren nitro de kanske smäller bra smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 januari 2011
Har du en skrotbil att testa på så är det ju bara att tanka i bränslet och se vad som händer.

Elektriker
718 Inlägg
1 januari 2011
Antagligen så kommer den gå som tusan tills den skär ihop, men testa vettja!smile

Som att kasta vatten i sjön.

612 Inlägg
1 januari 2011
Om du ger den kanske fyra-fem gånger fetare blandning så kan den säkert gå riktigt bra. Att hälla det i tanken utan att ändra soppamängd som motorn får är bortkastat, den kommer gå så magert att du har tur om det ens går köra.

Gött mos
1 096 Inlägg
2 januari 2011
Vad du än gör, filma det och dela med dig wink

Att driva en motor på nitromethane kräver en väldigt stark tändning och mycket förtändning fast 20% nitromethane är inte så mycket(iallafall inte i min värld) så det kan funka någorlunda.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Adder
972 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Film blir de men känns ju rätt lönlöst om de inte kommer gå 10 sekunder ens... Så lämplig bil att ställa upp soppa trycket på utan större möda eller investeringar ?

Om man skulle köra besin + metanol vad kan lagom mängd vara då för att de ens ska funka man kanske bli nått spektakulärt iallafall
Senast redigerat av Adder (2 januari 2011)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

612 Inlägg
2 januari 2011
Ställa upp soppatrycket? Nu får du nog tänka ett par steg längre. Ökat tryck kanske ger 50% mer soppa, du vill ha närmre 500%.

Adder
972 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Ställa upp soppatrycket? Nu får du nog tänka ett par steg längre. Ökat tryck kanske ger 50% mer soppa, du vill ha närmre 500%.

Så då får de bli någon häxblandning bensin + metanol vad kan vara en rimlig blandning ? 50/50 ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Gött mos
1 096 Inlägg
2 januari 2011
Va e de du vill uppnå med en metanol o bensinblandning? :p

Adder
972 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Nitrometanskada skrev:

De kan man fråga sig. Bara som en kul grej se om de funkar om man får en raket farkost smile De märks ju sådan jäkla skillnad på metanolbilen men sen är den motor gjord för att gå på de också smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Gött mos
1 096 Inlägg
2 januari 2011
Adder skrev:
Nitrometanskada skrev:

De kan man fråga sig. Bara som en kul grej se om de funkar om man får en raket farkost smile De märks ju sådan jäkla skillnad på metanolbilen men sen är den motor gjord för att gå på de också smile

Jag tror jag vet va du e ute efter, kolla klippet under.. det som händer vid 1:24 den skillnaden de e det du vill höra o känna wink

http://www.youtube.com/watch?v=qpJDIV4jGB4

Adder
972 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Nitrometanskada skrev:
Adder skrev:
Nitrometanskada skrev:

Jag tror jag vet va du e ute efter, kolla klippet under.. det som händer vid 1:24 den skillnaden de e det du vill höra o känna wink

Nja inte riktigt va big_smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Gött mos
1 096 Inlägg
3 januari 2011
Adder skrev:
Nitrometanskada skrev:
Adder skrev:

Nja inte riktigt va big_smile

Inte, de va ja helt övertygad om smile

Sök