2250
Sök

funderingar över slutsteg

Peugeot 605 Sli
49 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
hej..underar lite om hur jag ska göra med ett slutsteg jag funderar på att köpa..
det blir förmodligen ett på 4*100w och en bas i bagaget på 200w. sen vet jag inte riktigt om man kan driva ett par 6.5er vanliga bilhögtalare på steget utan att behöva nån extra sladd till steget..vet inte vilka signaler en lågnivåkabel ger..någon som kan hjälpa??

ju större de är, ju tyngre faller dom

1 058 Inlägg
5 december 2006
du behöver ha två lågnivå utgångar på stereon samt kablar..

PoLoud =D

Peugeot 605 Sli
49 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
varför två för??

1 058 Inlägg
5 december 2006
hotnet07 skrev:
varför två för??

för att det är fyrkanals.. men man kan även köpa fördelningskbel, en Y-kabel.. då räcker det med en men då kan du inte fada mellan fram och bak med stereon..

PoLoud =D

Peugeot 605 Sli
49 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
men man behöver inte ha nån särskild kabel för att det sitter två vanliga bilhögtalare på steget???

21 761 Inlägg
5 december 2006
Om du ska driva både en bas och 2 st vanliga dörrhögtalare med 4-kanalssteget så behöver du antingen 2 par lågnivåkablar från stereon eller 1 par lågnivåkablar från stereon+en förgreningskabel som gör att alla 4 kanalerna på steget får signal.

Nackdelen med att bara ha en lågnivåkabel+en förgreningskabel är att då kan du inte reglera volymen individuellt på basen och framhögtalarna, de kommer att få samma signal hela tiden. Om du skulle vilja att tex framhögtalarna spelar högre eller lägre så måste du vrida på gainkontrollen vid steget, det går inte att ändra på stereon.

Har du däremot 2 par lågnivåkablar från stereon så kan du reglera volymen för basen och framhögtalarna individuellt på stereon med hjälp av faderkontrollen.
Senast redigerat av Drönirettab (5 december 2006)

Sök