6880
Sök

Fälgreparation - kantstötningar, Rial Daytona splitfälg

754 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Hej!

Min gode vän erikaeger här på garaget sitter upptagen på jobbet nu så jag fick i uppdrag att starta en tråd om hans fälgar här på garaget! cool

Han har Rial Daytona, splitfälgar, på sin 328 E36 och dom har genom åren fått sig lite trottoarkyssar (av tidigare ägare wink ) och nu är frågan om man kan reparera den här typen av fälgar?

Jag kan inte förklara hur fälgarna är uppbyggda osv så det bästa är om ni kollar på den här bilden så förstår ni vilken typ av fälg det är: http://www.garaget.org/?car=216473&image=2062724

Han vill gärna behålla samma stuk på dom som är nu, dvs polerad fälgbana som är klarlackad. Går ju att spackla och sedan lackera, men då blir dom ju helt i silver = inte lika snyggt! hmm Så finns det någon som kanske svetsar och fixar sånt här? Det är inga stora skador alls, bara mindre skrapmärken.

Som sagt är det fruktansvärt att förklara, så titta gärna på bilderna på hans bil så förstår ni vart jag försöker komma smile

Jättetacksam för svar och jag ber om ursäkt om min förklaring känns lite "luddig".

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

1 079 Inlägg
4 januari 2011
Jag tänkte själv försöka få till mina fälgar, har ungefär samma dilemma med polerad/klarlackad fälgbana. Det jag kommit fram till är att om man klarlackar fälgbanan så kommer man få klarlackssläpp förr eller senare. Tror det blir bättre att polera fälgbanan och ha någon typ av vax på.

Det jag tänkte göra är att polera upp fälgbanan med slippapper börja grovt sedan arbeta mig uppåt i finare och finare kornstorlek, till att sedan köra olika polermedel finare och finare. Sedan maskera fälgbanan och blästra centrumet och lacka om fälgens centrum i samma färg. Kantstötningarna hoppas jag man kan få till, men det borde gå att lägga till material med svets och svarva innan man polerar.

Någon som vet någon firma som kan ta sig an detta och kan ge bra priser på 4fälgar och som har rimliga priser, så tar jag gärna emot tips. Jag bor i Dalarna så gärna någon i närheten. Sorry för "kidnappningen" av tråden men det är samma ämne jag behöver hjälp med också. smile
Senast redigerat av Madhouse (4 januari 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

781 Inlägg
6 januari 2011
Här är ett utmärkt alternativ till både att skydda fälg och till fälg som redan är skadad.Har själv en 20"fälg som är kantskadad,och jag tänker troligtvis testa dessa:

Klicka på "Produktgruppe"så är det längst ner-"Wheel protector".Finns olika färger och storlekar.Appelt styling har några hemma om man tvunget vill handla i Sverige,annars blir det nog lite billigare härifrån.

http://www.in-pro.de/cms/front_content.php?changelang=1

Sök