2120
Sök

Koppla in bränslemätare

537 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Tjo.

Tänkte idag koppla in en bensinmätare i min Porsche 924 då jag inte haft någon innan (trasig mätare).

Köpte en på Biltema (som är tänkt för båt samt att jag köpte det utan att faktiskt veta om den skulle funka) och testade koppla in den. Kopplade in plus och jord. Sen kommer man till att koppla in givaren. På min givare (den i tanken) så sitter det en brun (jord) och sedan en gul och en lila sladd. Sätter jag mätarens givarsladd på den lila går den upp lite lite, typ som om tanken vore helt slut. Sätter jag den på den gula går mätaren upp i max. Kombinerar jag både lila och gula lägger sig mätaren som om jag enbart hade den lila inkopplad.

Funkar Biltema mätaren ens för mig?

EDIT: Kan även notera att jag fyllde på 15 liter bensin utan att mätaren började ändra sig.

EDIT 2: Kom o tänka på en sak. Bilen står ju faktiskt på pallbockar fram. Så bilen lutar lite bakåt. Den är upplyft med 30cm fram. Detta i samband med lite bensin i tanken gör att mätaren ligger så lågt när jag kopplar in den lila sladden (observera att bilen stått avställd för renovering sedan oktober, så har inte koll på hur mycket bensin det finns i). Hur som. När jag kopplar den gula sladden så går ju mätaren upp i max. Kan det inte vara så att den gula sladden är för bränslemätaren? Dvs det blir 12volt i den gula sladden när det är dags för soppalampan o lysa?
Senast redigerat av RPM2006 (9 januari 2011)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 januari 2011
i och med att mätaren rör sig så funkar den ju. men hur vida den kommer lira med givaren i tanken vet ja inte.

men ofast när soppa mätare pajjar så är de ofast givaren i tanken som pajjat

537 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
i och med att mätaren rör sig så funkar den ju. men hur vida den kommer lira med givaren i tanken vet ja inte.

Det var mätaren som var paj. Testade med en annan (en kompis bil vi lånade av) och den funkade perfa i min bil.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 januari 2011
RPM2006 skrev:
MrEricsson skrev:

Det var mätaren som var paj. Testade med en annan (en kompis bil vi lånade av) och den funkade perfa i min bil.

ja ok  och att du han göra en edit 2 medans ja gjode mitt inlägg med.

hur som helst din nya mätare funkar iaf efter som den rör sig.
bara kolla kopplings schemat till mätaren. och gämför dom med original kablarna.
tror du får de betdyligt enklare om bilen står plant . vet inte hur mkt du har rivit bilen du ska renovera den.

värsta fall får du vell fylla på soppa en bit så den är långt ifrån tom men ändå inte full  så de är cirka hälften syns lite lättare på mätaren då fall de är rätt eller ej rätt svårt och se med nästan tomtank eller fullt om man ska testa .

537 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
RPM2006 skrev:
MrEricsson skrev:

ja ok  och att du han göra en edit 2 medans ja gjode mitt inlägg med.

hur som helst din nya mätare funkar iaf efter som den rör sig.
bara kolla kopplings schemat till mätaren. och gämför dom med original kablarna.
tror du får de betdyligt enklare om bilen står plant . vet inte hur mkt du har rivit bilen du ska renovera den.

värsta fall får du vell fylla på soppa en bit så den är långt ifrån tom men ändå inte full  så de är cirka hälften syns lite lättare på mätaren då fall de är rätt eller ej rätt svårt och se med nästan tomtank eller fullt om man ska testa .

Jopp. Får bli till att fylla på. Hade bara 15liter. Har dock av någon anledning 6st 10liter och 2st 5liter dunkar hemma..

Sök