4675
Sök

nav vända plåtfälgar

150 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
hej jag har tänkt att navvända ett par 14" plåtisar som jag sedan ska ha på jetta caben, någon som har info eller någon länk med bilder och text hur man gör "navvändnigen" ? mvh

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

832 Inlägg
2 januari 2009
Det är enklast om man har en svarv som man kan sätta upp dom i och svarva bort svetsarna på insidan och sen använda en indikatorklocka och titta så dom sitter rakt innan man svetsar fast dom igen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

150 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
ok jag har ingen svarm men jag har en balanseringsmaskin jag kan använda mig av, men det går väll att slipa bort svetsarna? ocg sen vända och svetsa fast

1 002 Inlägg
2 januari 2009
Manne på garaget har centrumvänt plåtfälgar. vet inte hur han gjorde men du kan ju fråga han hur han gjorde.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

150 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
ok ska ta och göra det, om någon har navvända eller breddade 13" 14" på 4/100  skicka ett pm till mig
Senast redigerat av KungKjell (2 januari 2009)

644 Inlägg
2 januari 2009
Som sagt, bara slipa bort svetsarna på insidan och vänd på fälgbanan,bara mät noga innan svetsningen så det blir rakt,och svetsa igen hålet för ventilen och borra ett nytt på rätt sida.. 

Här är en bild på min gamla mustang med vända fälgbanor..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20350/168915_wub6xd.jpg
Senast redigerat av Pellefax (2 januari 2009)

150 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
ok, mycket stilgt måste jag säga smile

832 Inlägg
3 januari 2009
KungKjell skrev:
ok jag har ingen svarm men jag har en balanseringsmaskin jag kan använda mig av, men det går väll att slipa bort svetsarna? ocg sen vända och svetsa fast

Går säkert bra det oxå. smile

Bags are for bitches
296 Inlägg
3 januari 2009
Lånar tråden lite här?? har tänkt göra samma sak på man breddade plåfälgar?? men de är tyvärr fel bultmönster, skulle man kunna ta bort centrumet och sätta ditt ett som passar? allts byta när man ändå har det borta? Hoppas ni fattar vad jag menar?

Eller har jag fel igen?

832 Inlägg
3 januari 2009
16-V skrev:
Lånar tråden lite här?? har tänkt göra samma sak på man breddade plåfälgar?? men de är tyvärr fel bultmönster, skulle man kunna ta bort centrumet och sätta ditt ett som passar? allts byta när man ändå har det borta? Hoppas ni fattar vad jag menar?

Ska väll funka bara det är samma diameter på själva navet i fälgen eller vad man ska kalla. Det blir lite krångligt och mäta in annars kanske. Enklast borde kanske vara å köra med spacers.
Senast redigerat av Lurken_85 (3 januari 2009)

Bags are for bitches
296 Inlägg
3 januari 2009
Lurken_85 skrev:
16-V skrev:

Ska väll funka bara det är samma diameter på själva navet i fälgen eller vad man ska kalla. Det blir lite krångligt och mäta in annars kanske. Enklast borde kanske vara å köra med spacers.

Fälgarna är redan för breda så med ett par spacers så skulle det ju bli ännu bredare.. men visst skulle det vara enklast:)

Eller har jag fel igen?

832 Inlägg
4 januari 2009
16-V skrev:
Lurken_85 skrev:
16-V skrev:

Fälgarna är redan för breda så med ett par spacers så skulle det ju bli ännu bredare.. men visst skulle det vara enklast:)

Jo det är klart dom bör ju vara ganska tjocka för att det ska gå att ändra bultmönstret. Men hur mycket felar det i bultmönsteret då?

Bags are for bitches
296 Inlägg
4 januari 2009
ja det felar inte mycket alls, är ju volvo amazon fälgar som ska på en volvo 145a.. har hört folk som filat upp hålen så de passar, Kan det funka?

Eller har jag fel igen?

832 Inlägg
4 januari 2009
Ja det funkar. Har själv gjort det med fyra fälgar från 4*108 till 4*100 det gick bra annars har jag sett att det finns bulltar och muttrar med flytande kona någonstans men kommer inte ihåg riktigt vart. Har för mej att det gick att ändra bultmönstret rätt hyfsat med dom.

Bags are for bitches
296 Inlägg
4 januari 2009
Lurken_85 skrev:
Ja det funkar. Har själv gjort det med fyra fälgar från 4*108 till 4*100 det gick bra annars har jag sett att det finns bulltar och muttrar med flytande kona någonstans men kommer inte ihåg riktigt vart. Har för mej att det gick att ändra bultmönstret rätt hyfsat med dom.

Hehe jaa okej.. kanske skulle testa det då. Tack så mycket för svaren big_smile

Eller har jag fel igen?

150 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
omdu menar lösa koner som går att ta bort så hör med någon som kör rally rallybilar har offtast det, för att det ska bli så centrerat som det går, annars funkar säkert någon gummihandlare,

832 Inlägg
4 januari 2009
Bara och prova. Lycka till!

195 Inlägg
22 december 2009
Stenålders gammal tråd!
Men ska prova vända ett par 14" volvo plåtfälgar utan svarv dock. Just for the fun of it!

Men min vän sa att svetsningen äter sig längre in så det är inte bara att kapa bort svetsfogen som syns. någon som vet något om detta? smile hur gick det för dig kjell?

832 Inlägg
22 december 2009
Om man ska få en bra svets så ska det vara bra genomträngning för att få en bra hållfasthet så det är inte bara att slipa bort det som syns. Men börja med att slipa bort det som är synligt sen slipar du bara i mitten utav fogen tills du får lös navet.

72 Inlägg
9 januari 2011
när man ska svetsa ihop igen. ska man helsvetsa då elr bara några bitar? slår det sig om man helsvetsar? är sugen att vända på mina 15" plåt som jag har ligger och ha som vinter/lekfälg tongue

Sök