Hur man bygger luftmasse mätare

stigge
14 januari 2011 · 9 Inlägg

Hej!

jag har sökt och hittat små texter om hur enkelt det är att bygga sin egen luftmassemätare av den man redan har.

nu undrar jag om någon har länkar eller vill lägga in en förklaring med bilder så man kan se hur det går till innan jag havererar den som redan sitter påsmile

MvH
Kristofer

schnauz
15 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Antar att det du vill uppnå är att bygga en LMM med större tvärsnittsarea, så att du kan montera spridare med högre flöde för att lura sprutet att allt är som vanligt?
Isf börjar du med att bestämma vad du ska ha för spridare och räknar ut hur mycket mer de flödar i förhållande till originalspridarna (procentuellt).
Sedan räknar du ut vilken diameter på LMM du behöver (för att det ska blir rätt skall arean vara lika mycket större som du ökar spridarflödet (procentuellt).
Till exempel: 25% högre spridarflöde = 25% större tvärsnittsarea.

Sen är det i princip bara att leta upp eller tillverka ett rör med rätt diameter, göra ett hål för elektroniken och montera ihop det.

En liten varning: man måste vara uppmärksam på att LMM kommer att bottna förr eller senare - det går alltså inte förstora hur mycket som helst. Detta är mycket viktigt att ha koll på!

stigge
15 januari 2011 · 9 Inlägg

Hej!

jag kommer att sätta dit:
-968 spridare             ökar 30%
Luftmassemätare 3"   ökar 30%

det jag undrar var hur man får bort elektroniken och monterar det på röret?
ska man kapa bort hela den plana hållaren och montera eller kräver det att man ska plocka isär elektroniken och förlänga mät armen(el paketet i röret) så det hamnar i centrum lr är det onödigt arbete?

TireSlayer Tvivlare
15 januari 2011 · 2 266 Inlägg

stigge skrev:
Hej!

jag kommer att sätta dit:
-968 spridare             ökar 30%
Luftmassemätare 3"   ökar 30%

det jag undrar var hur man får bort elektroniken och monterar det på röret?
ska man kapa bort hela den plana hållaren och montera eller kräver det att man ska plocka isär elektroniken och förlänga mät armen(el paketet i röret) så det hamnar i centrum lr är det onödigt arbete?

Jag kör med Bosch original massemätare med slutsiffror -012 ihop med -968 spridare och vikingchip i min, funkar perfa smile Elektroniken tror jag man kan skruva bort på vissa sorters massemätare.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
HateCrew666
15 januari 2011 · 77 Inlägg

Hej!

När jag gjorde d till min 940 sågade jag väck all plast då den sitter fast med 3skruva under elektroniken som man inte kommer åt.

Hade jag gjort det idag hade jag bara sågat väck plasten som sitter utanför själva aluhållaren och sen bara sänka ner i ett rör av ngt slag, för det blir mindre jobb, mindre risk att förstöra elektroniken, lättare få fast den och täta med silicon lr liknande.

// Fredrik

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
ExtremeBoost
15 januari 2011 · 312 Inlägg

Kolla på denna guide http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2470342
Jag gick efter denna när jag skulle bygga om min LMM.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang