3405
Sök

Weber 45 dcoe förgasare som inte går att ställa in ( tomgång 4000 rpm)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#1
hej jag har en hemmabygge/köra-skiten-ur- fordon

den hade originalt inspryt , som inte funkade , så jag rev ut de och svetsade ihop en egen insug

webrarna köpte jag begagnat för en billig peng ( en var lite trasig)

förgasare 2 * weber 45 dcoe 

motor en 2L motor med 16 ventiler och elektroniskt tändning ( och annars i fungerande skick )

problem som är lösta :

bränsletrycket , är en inspytpump , sen ,  en hemmabyggd regulator som släpper allt bränsle som är över trycket 0,2 bar tillbaks till returen, sen , en tryckmätare som visar 0,2 bar stadigt( när pumpen körs ) , sen till förgasare , sen , retur till tanken

problemet :

när man startar motorn så går den upp till 4000 rpm, och stannar där ( man kan gasa på mer ) , jag vill att tomgången ska ligga på 1000 rpm

har försökt:
att skruva alla tomgångs inställningsnålar , hela vägen in och hela vägen ut ... ingen skillnad

flytös ( dem 2 mässingsklot som håller rätt mängd bränsle i förgasarna ) den har jag kalibrerat till rätt och vägt till rätt vikt

dra båda chokar till den ena och den andra läget ingen skillnad

konstig fakta :

innan min hembyggda BTR, så låg bränsletrycket på 0,5 bar ( alltså det dubbla maxgränsen till förgasarna )
och motorn gick finare, tomgången 1500-2500( tog en stund att gå ner), man kunde gasa på fint, MEN den supade bränsle som F*******N ( 20L på 1h)

när man stänger av pumpen så ändras inte varvtalet (tills bensinen i förgasarna är slut)


nu har jag böjd år flytösen rejält , och nu ligger tomgången på 1000rpm , men när ,man gasar så går varven till 5000rpm på en halv sekund , men det tar en halvminut att komma till tomgång igen...
Senast redigerat av offfroad (16 januari 2011)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#2
jag vet de är en jobbig fråga , men ingen ?

( de brukar alltid vara någon som säger något)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

228 Inlägg
15 januari 2011
#3
Läste lite fort bara men min första tanke var... Inte gasvajern som är för hårt spänd.?

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#4
Racing_ skrev:
Läste lite fort bara men min första tanke var... Inte gasvajern som är för hårt spänd.?

nope , jag kollar rakt in till förgasar"spjällen", och alla 4 portar är stängda


( annars jag har byggd en hel del hemmabyggen och vajrarna är hela tiden jobbiga , så denna gången byggde jag en helt egen koppling från foten till länken mellan förgasarna , man kan reglera ALLT, vajer spänningen , hur mycket den ska dra , hur långt , fjäder styrkan och vajerlängden med upp till 10 cm , så jag har stenkoll på denna delen med...)ifall de skulle vara detta så gör inte ett par millimeter skillnad mellan tomgång och fullgas..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

4 682 Inlägg
15 januari 2011
#5
Nån packning som e trasig så den drar tjuvluft? Har du synkat förgasarna?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#6
Moparboy440 skrev:
Nån packning som e trasig så den drar tjuvluft? Har du synkat förgasarna?

jag försöker men inget verkar hjälpa , tomgångsskruvarna gör ingenting , choken gör ingenting, enda som jag har fått en ändring med är att böja flytören rejält , så att de finns mindre bensin i förgasarna , för jag märkte att ifall jag körde bara pumpen så rann de bränsle in i portarna ( men den är tät när flytören stänger)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a


Sök