2151
Sök

Dold brytare till tändspolen

119 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hur gör jag? Bilen är en opel astra 93.

/LK

552 Inlägg
15 januari 2011
Vilken motor har du? Varför ska du ha strömbrytare? roll

119 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
8v
för att hindra stöld igen...

552 Inlägg
15 januari 2011
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Opel_Astra_F_Caravan_1993_07.jpg

Ser din motor ut så? Kolla extra noga på dom där fyra stora kablarna som går till en box. (På motorn)

119 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
nej jag kollade det är en C20ne motor. Ser inte ut som på bilden.

552 Inlägg
15 januari 2011
http://bilder.lagabasen.se/delar/1032/1032308975vy1.jpg

Då ska du ha en extern tändspole, Ha två kablar till hands (långa tillräckligt för att dra in till kupén. en vanlig strömbrytare som du bryter strömmen till spolens kontaktstycke (kontakten till höger)

119 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
ja precis en sån har jag. Men själva kabeln (in till spolen) består av 2 st gröna kablar(pillande bort lite av eltejpen runt kabeln) om jag inte minns fel. Spelar det roll vilken jag tar av dom, för att kapa - och sedan förlänga och i slutänden koppla på brytare.
Senast redigerat av yesman (15 januari 2011)

552 Inlägg
15 januari 2011
Är faktiskt inte helt säker på att det är denna kontakt du ska bryta, denna kan vara till tex. varvtalsmätaren etc. Vad händer om du tar loss kontakten och försöker starta? Startar den inte kan det vara lönt att klippa bort en av kablarna och lägga strömbrytaren på den istället.

119 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Jo har tänkt precis som du säger att koppla en brytare mellan denna kabel, och spolen. Men varit rädd att det varit för mkt ström inblandat? hur mkt ska brytare tåla?

Jo har haft kabeln bortkoplad 1 gång, och så starta in bilen. De stämmer mkt riktigt. Det är denna kabel jag ska jobba med.

MolnbyPerformance
365 Inlägg
15 januari 2011
yesman skrev:
ja precis en sån har jag. Men själva kabeln (in till spolen) består av 2 st gröna kablar(pillande bort lite av eltejpen runt kabeln) om jag inte minns fel. Spelar det roll vilken jag tar av dom, för att kapa - och sedan förlänga och i slutänden koppla på brytare.

Du ska väll gärna ta plusen då minus bryter hela tiden. Plus kommer till spolen när tändning vrids på smile

Använd en multimeter och mätt vilken som är plus

ah just tee går bra att sätta en vanlig strömbrytare som tål t.e.x. 10A   plusen ska nog var säkrad ifall det blir kortslutning
Senast redigerat av ADiKO (15 januari 2011)

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

1 008 Inlägg
15 januari 2011
Glöm iden med tändspolen, det ända som blir är att du fördröjer stölden med ett par sekunder..
Startspärrar skall göras dolt under instrumentbrädan och kablaget skall om möjligt försöka smälta in bland bilens ordinare kabelstammar.

Jag skulle istället för strömbrytare ha satsat på ditt 950s, alternativt uppgraderat till 850S som har trippla startspärrar.
Koppla om 950S startspärren till bränslepumpsrelät/pumpen eller liknande och eventullt uppgradera larmet med kraftfull siren och förfina larminstallationen och se över magnetkontakter,dörrkontkontakter så dess fungerar,och om cargard-dekaler saknas montera sådana på rutorna.

Det primära bör ju ändå vara att se till att få tjyven att välja en annan bil.
En annan sak som kan vara avgörande är att ha bilen städad och inte låta parkeringspengar eller prylar ligga kvar i bilen synliga, är man tvungen att ha prylar liggandes i bilen så försök att dölja dom med en filt eller nått.
Var man väljer att parkera bilen spelar också en roll, står den dumt och ödsligt till så spelar det ingen roll hur grymt larm eller hur många dolda strömbrytare man har om dom bestämt sig för att ta bilen.

552 Inlägg
15 januari 2011
240bns skrev:
Glöm iden med tändspolen, det ända som blir är att du fördröjer stölden med ett par sekunder..
Startspärrar skall göras dolt under instrumentbrädan och kablaget skall om möjligt försöka smälta in bland bilens ordinare kabelstammar.

Hur tänkte du där? roll

1 008 Inlägg
15 januari 2011
För en erfaren tjyv så är det inte svårt att se att det är mixtrat med kablarna till tändspolen när han står med huven öppen.. många bilar tjuvkopplas just vid tändspolen också istället för tändningslåset + startmotorn också.
Därför skall man göra kabeldragning och anslutningarna i bilen och så diskreta som möjligt, kabeln mellan pumprelä och pump och styrkabeln mellan system/huvudrelä och motorstyrning är bra ställen att bryta som ger tjyven en svårare nöt att knäcka som bör ta betydligt längre tid att fixa än att brygga en kapad kabel ute i maskinrummet vid spolen.

Men som sagt det bästa är att få tjuven att välja en annan, intressantare bil för denne.

552 Inlägg
16 januari 2011
240bns skrev:
För en erfaren tjyv så är det inte svårt att se att det är mixtrat med kablarna till tändspolen när han står med huven öppen.. många bilar tjuvkopplas just vid tändspolen också istället för tändningslåset + startmotorn också.
Därför skall man göra kabeldragning och anslutningarna i bilen och så diskreta som möjligt, kabeln mellan pumprelä och pump och styrkabeln mellan system/huvudrelä och motorstyrning är bra ställen att bryta som ger tjyven en svårare nöt att knäcka som bör ta betydligt längre tid att fixa än att brygga en kapad kabel ute i maskinrummet vid spolen.

Men som sagt det bästa är att få tjuven att välja en annan, intressantare bil för denne.

Håller med dig, men för att vara så simpelt som möjligt är det nog lika mycket skit jobb för tjuven i båda fallen. Har man som tjuv redan tagit sönder div. kåpor, ratt lås och tändnings cyle har man nog inte så där jätte svårt att notera en box intill rattaxeln. Men hade man gömnt en liten kontakt tex. under sätet eller annan dold plats samt gjort en fin skarv i tändspolen är det nog inte sådär jätte stor chans för tjuven att pilla med den mera.

Vet inte, men tjuvar i mitt område öppnar inte huven och kopplar där, inser dom att den inte går att starta plockar dom stereon och kutar iväg... yikes

1 008 Inlägg
16 januari 2011
Det är det jag menar att TS borde fixa till sitt larm istället, i mina trakter rörs sällan bilar som har fungerande larm installerade.
Vill man endå vara förberedd för ovälomna besökare så kan man alltid utrusta 950s med batteribackup i form av ett litet blyack och en siren inne i bilen också, samt att placera nödbrytaren mera dolt.
Plockar man av stereofronten så brukar man oftast få behålla den (undantag finns)

1 353 Inlägg
16 januari 2011
OM ts vill ha en brytare så får han skaffa de precis hur mycket han vill..
240bns: vilken tjuv ställer sig o grejar under huven på en bil när man snor den? man tar den alltid via tändningslåset. du har sett för mycket "gone in 60 seconds" när en bil inte startar så gör man som föregående talare, man sticker, o tar med sig de värdefulla..

till TS: gällande vilken kabel så mät vilken som ger plus eller kolla om de finns markeringar.. sen kan du gärna försöka följa kabelhärvan en bit så skarvar du på dig där så behöver du inte skarva direkt vid spolen. på så sätt finns de ingen som listar ut det (inte för att nån jävel står o söker igenom efter startspärrar på en 93 års astra roll) och därför skulle du tillomed kunna ha strömbrytaren synlig, de första man tänker på när man ska sno en bil är inte att "aaah denna brytaren har nog nåt med starten att göra"

sen behöver du inte nödvändigtvis skarva på spolen, du kan ta strömmen som går till tändningslåset. startmotorn, bränslepump eller vad som helst.. wink

lycka till!

Sök