Aero/Viggen-paket för 3-dörrars passar på 5-dörrars kaross?

_Fredrik
12 januari 2011 · 2 788 Inlägg

Har funderat på att skaffa ett Aero/Viggen-paket till min 9-3 men det verkar som att 5-dörrarspaketen är en bristvara.

Frågan är, passar ett 3-dörrarspaket på 5-dörrarsversionen? Vissa säger att det passar, andra säger att det inte gör det, vissa säger att det blir en glipa när man öppnar bakdörren osv.

Någon som monterat ett 3-dörrarspaket på en 5-dörrars?

Mvh

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Sarge
12 januari 2011 · 2 337 Inlägg

Coupén är ju lite kortare, så sidokjolarna ska enligt alla uppgifter jag har fått inte passa. Men jag har inte provat.

Rille_Pille Tyskstuk
12 januari 2011 · 466 Inlägg

_Fredrik skrev:
Har funderat på att skaffa ett Aero/Viggen-paket till min 9-3 men det verkar som att 5-dörrarspaketen är en bristvara.

Frågan är, passar ett 3-dörrarspaket på 5-dörrarsversionen? Vissa säger att det passar, andra säger att det inte gör det, vissa säger att det blir en glipa när man öppnar bakdörren osv.

Någon som monterat ett 3-dörrarspaket på en 5-dörrars?

Mvh

Jag tycker du ska prova ringa till Saabs egna demontering i Trollhättan och höra om de har något, helt klart värt ett försök, man kan ju pussla ihop från flera bilar.

SDCC ANA Trollhättan AB
Tel: 0520-472625

http://www.anabil.se/begdelar

Senast redigerat av Rille_Pille (12 januari 2011)

_Fredrik
12 januari 2011 · 2 788 Inlägg

Rille_Pille skrev:

_Fredrik skrev:
Har funderat på att skaffa ett Aero/Viggen-paket till min 9-3 men det verkar som att 5-dörrarspaketen är en bristvara.

Frågan är, passar ett 3-dörrarspaket på 5-dörrarsversionen? Vissa säger att det passar, andra säger att det inte gör det, vissa säger att det blir en glipa när man öppnar bakdörren osv.

Någon som monterat ett 3-dörrarspaket på en 5-dörrars?

Mvh

Jag tycker du ska prova ringa till Saabs egna demontering i Trollhättan och höra om de har något, helt klart värt ett försök, man kan ju pussla ihop från flera bilar.

SDCC ANA Trollhättan AB
Tel: 0520-472625

http://www.anabil.se/begdelar

Okej, då får jag testa detta. Tack så mycket för tipset!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Funkiee Saab älskare!
13 januari 2011 · 4 597 Inlägg

De passar inte, bara front och bak, efter som cupén är kortare än 5dörrars smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
_Fredrik
14 januari 2011 · 2 788 Inlägg

Funkiee skrev:
De passar inte, bara front och bak, efter som cupén är kortare än 5dörrars smile

Okej, hur vet du detta? Hörde med en mekaniker som jobbar i en verkstad på Saab och han sa att det passade, dock måste man modifiera kjolarna på något vis...

Jävla dilemma detta, man får ingen riktig klarhet i det sad

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Andreas0
14 januari 2011 · 177 Inlägg

Dom som säger att det inte passar har inte provat.
Jag har monterat 3-dörrars sidokjolar på min gamla ng900.
Passar fint förutom att man får göra nya fästhål till dom som man skruvar i bilen på undersidan.
Man ser direkt hur och var man ska göra hålen när man ska montera, det är skitlätt.
Och vad jag vet så är coupen och vanliga lika långa.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Sarge
14 januari 2011 · 2 337 Inlägg

VonPluring skrev:
Dom som säger att det inte passar har inte provat.
Jag har monterat 3-dörrars sidokjolar på min gamla ng900.
Passar fint förutom att man får göra nya fästhål till dom som man skruvar i bilen på undersidan.
Man ser direkt hur och var man ska göra hålen när man ska montera, det är skitlätt.
Och vad jag vet så är coupen och vanliga lika långa.

Coupén är lite kortare, det skiljer 10 mm (4629 mot 4639 mm). Dock är det samma axelavstånd, vilket borde vara det mått som spelar in här.

Andreas0
14 januari 2011 · 177 Inlägg

Sarge skrev:

VonPluring skrev:
Dom som säger att det inte passar har inte provat.
Jag har monterat 3-dörrars sidokjolar på min gamla ng900.
Passar fint förutom att man får göra nya fästhål till dom som man skruvar i bilen på undersidan.
Man ser direkt hur och var man ska göra hålen när man ska montera, det är skitlätt.
Och vad jag vet så är coupen och vanliga lika långa.

Coupén är lite kortare, det skiljer 10 mm (4629 mot 4639 mm). Dock är det samma axelavstånd, vilket borde vara det mått som spelar in här.

Ok kollade bara lite snabbt på transportstyrelsen och där stog det att både coupe och vanliga var 4650mm långa.

Men men hur som helst så passar iaf sidokjolarna ändå.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
_Fredrik
16 januari 2011 · 2 788 Inlägg

VonPluring skrev:

Sarge skrev:

VonPluring skrev:
Dom som säger att det inte passar har inte provat.
Jag har monterat 3-dörrars sidokjolar på min gamla ng900.
Passar fint förutom att man får göra nya fästhål till dom som man skruvar i bilen på undersidan.
Man ser direkt hur och var man ska göra hålen när man ska montera, det är skitlätt.
Och vad jag vet så är coupen och vanliga lika långa.

Coupén är lite kortare, det skiljer 10 mm (4629 mot 4639 mm). Dock är det samma axelavstånd, vilket borde vara det mått som spelar in här.

Ok kollade bara lite snabbt på transportstyrelsen och där stog det att både coupe och vanliga var 4650mm långa.

Men men hur som helst så passar iaf sidokjolarna ändå.

Jaha okej...kan ju vara sant som du säger...men det där med att när man öppnar bakdörrarna så kan det se lite "lustigt" ut?

Vad är det som skiljer längden åt mellan bilarna? smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang