1577
Sök

AKUT HJÄLP! Byta från gamla till nya stötfångaren bak! Volvo 850Glt - 92

496 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan. Nu hoppas jag verkligen på bra hjälp. Har köpr 95ans stötfångare bak till min 850. Problemet är det att på den den jag har på bilen så rycker man ju väck listen så sitter skruvarna där bak. Men på den nya så sitter den skruvad underifrån med långa bultar. Nu till frågan!
Hur ska man modifiera.? Ska man ta den gamla balken eller den nya? Hur sätter man i så fall fast den?

Min fundering var att man skulle ta den gamla balken och skruva på den, sedan frigoliten och sedan skita i de övre skruvarna på plasten som är fastskruvade i balken och försöka pilla dit den. Eller är jag helt fel ute?

Vet att det är en del folk som gjort dettta som vet hur man ska göra. Så hjälp mig nu med detta är ni snälla.

Mvh Billy

496 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Har löst det själv då ingen annan hade något svar!

66 Inlägg
26 januari 2011
bra att det löste sig för dig, om det är någon som fastnar och vill göra lika dant.. såhär gjorde jag.

Jag började med att ta bort den gamla stöten, sitter 4 st bultar under venyllisten + 6 st nitar i hjulhusen.
efter det när plasten var väck så kapade jag 10 cm på den inre kanten av nya stöten, jag hade alltså kvar den gamla balken. tog självborrande skruv 4 st från ovansidan under bakluckans gummilist. 6 st torxskruvar under som sitter i balken och 6 st nya nitar i hjulhusen wink sitter som en smäck wink

496 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Volvo850jerran skrev:
bra att det löste sig för dig, om det är någon som fastnar och vill göra lika dant.. såhär gjorde jag.

Jag började med att ta bort den gamla stöten, sitter 4 st bultar under venyllisten + 6 st nitar i hjulhusen.
efter det när plasten var väck så kapade jag 10 cm på den inre kanten av nya stöten, jag hade alltså kvar den gamla balken. tog självborrande skruv 4 st från ovansidan under bakluckans gummilist. 6 st torxskruvar under som sitter i balken och 6 st nya nitar i hjulhusen wink sitter som en smäck wink

Har jag fattat dig rätt så menar du den kanten som går ner vid bakluckan som man inte ser, som du kapade bort? För i så fall var det likadant som ja gjorde på min när jag hade den.

Mvh Billy

66 Inlägg
26 januari 2011
aa precis smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
26 januari 2011
annars gör man rätt och monterar fästena till nya kofongaren i hålen där kofongaren satt och får dit kofongaren som den ska sitta
går garanterat fortare och är lättare

Kör fort så hinner inget hända...

496 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Growe skrev:
annars gör man rätt och monterar fästena till nya kofongaren i hålen där kofongaren satt och får dit kofongaren som den ska sitta

Hmm. på min gick det i alla fall inte att montera den nya kofångaren som den skulle sitta då dem är skruvade på 2 olika sätt. Och ja höll på som en idiot att försöka få på den "nya" balken men gick ej. Kanske finns olika modeller eller något?

66 Inlägg
26 januari 2011
Billy__bob skrev:
Growe skrev:

Hmm. på min gick det i alla fall inte att montera den nya kofångaren som den skulle sitta då dem är skruvade på 2 olika sätt. Och ja höll på som en idiot att försöka få på den "nya" balken men gick ej. Kanske finns olika modeller eller något?

Säkert så är det så, jag vill också minnas att den nyare balken inte passade.. men men, det är bara att försöka sig på et wink

Sök