Inköpslista, saab 9-3 -99 nya högtalare!

gurenius
27 januari 2011 · 1 631 Inlägg

phillswe skrev:
Fan va gött det såg ut på din hemsida, vart kan man köpa nya bafflar och  hur mycket kostade dämpningen i dörren?

Bafflar gör du enklast själv i trä om du inte har kontakter som kan fixa metall. I denna bilen så satt det vanlig bitumen från Biltema så det var väldigt billigt. Ett par hundralappar per dörr kanske.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
27 januari 2011 · 1 631 Inlägg

phillswe skrev:
okej, nu har jag ställt frågor från höger till vänster så tänkte städa upp lite och sammanställa frågorna i detta inlägg:

1) Hur mycket ska man räkna på i "övriga kostnader" vid detta projekt? ( dämpning, kablage och dylikt )

2) Ska man koppla ihop systemet så här :

*3,5" samt 6,5"  in i stereon
* 6x9" med seperat slutsteg
* Bas med eget slutsteg

3) måste man förstärka dörrklädseln med glasfiber?

4) "Slutsteg, 4 kanaler (2 till framsystemet, 2 bryggade till basen)" 2 till framsystemet = de 2 6x9orna ?

5) vart kan man få tag på stabila bafflar?

Klargörelse : jag vill ha schyssta grejer i bilen av god kvalité men behöver inte vara top of the line produkter, vad jag vill uppleva med ljudet är ett klart ljud utan skrammel eller dålig ljudbild samt att systemet ska gå att spela rätt högt men fortfarande hålla ett fint ljud, vi kan just nu hålla projektet med basen och dess slutsteg utanför ett tag, så budgeten på allt förutom basen kommer ligga runt 10'000

jag gillade verkligen stereon http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94 som Tujbo länkade till, så den huvudenheten får det bli!

1) Ca 2.500:- till 3.000:-.

2) Nej. Framsystem ska ej drivas från cd-spelaren. Möjligen ett par 6x9or om du envisas med såna.

3) Nej. Men dörren måste dämpas så gott det går. Som jämförelse så låter ett originalsystem ungefär tre gånger så bra i en dämpad dörr.... Märkte detta när jag monterade tillbaka original!

4) Nej. Ett 4-kanalsteg ska användas till högtalarna du har fram. 2 i instrumentpanelen och 2 i dörrarna. Detta så du kan ställa nivån på dem individuellt i steget samt delningsfrekvens. På så sätt kan du justera mängden bas från dörren och hur mycket mellanregister/diskant som ska komma från instrumentbrädan. Ett par 6x9or avråder jag ifrån, vill du ändå ha dem så koppla dem på cd-spelarens bakhögtalar-utgångar och spela dem relativt lågt så de inte förstör den fina ljudbilden fram.

5) Med en fräs och lite MDF fixar du egna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
27 januari 2011 · 1 631 Inlägg

phillswe skrev:
planen är nu att köra på basen jag redan har ett tag och  fixa till ljudet fram först vilket löser att jag kan lägga mer pengar på framsystemet, men det krävs alltså 2 slutsteg? ( ett fram och en till basen ) ?

Då skulle jag rekommendera dig att börja med att installerara en ny cd-spelare, högtalare i dörrarna och på instrumentbrädan. Dessa högtalare ska du driva med ett 4-kanalssteg. Du kan då med fördel välja en lös midbas (6.5") och en 3.5":a till instrumentbrädan.

När det är på plats och låter bra (vilket det kommer göra om du gör rätt!) så är det dags att komplettera med basen eller ett par 6x9or.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Janneutanb
27 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Folk underskattar vad ett par 6.5" kan prestera med rätt förutsättningar, tyvärr!

phillswe
27 januari 2011 · 17 Inlägg

takc gurenius för input, låter ganska straight forward. ska göra en projekt-tråd med bilen också då det inte bara är ljudsystemet som ska fixas, men det blir lite senare in på året (så jävla kallt att fixa med bil i detta väder)

den slutgiltiga inköpslistanför frontsystemet är alltså:


http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94 2000:-

https://www.blekingebilradio.se/product … 63l-3-vags        2x 2000:-

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 38049.4698/
                               
                                            1700:-
                                        ________________

                                                7300:-

Janneutanb
27 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Du vet att ett kit med högtalare är ett PAR av varje va?

phillswe
27 januari 2011 · 17 Inlägg

Brains skrev:
Du vet att ett kit med högtalare är ett PAR av varje va?

det frågade jag lite tidigare men fick inte svar förens nu! big_smile tack! det var rätt så otydligt på hemsidan, så jag behöver alltså bara ett kit... hum... då kanske man ska ta ett bättre system och slutsteg nu när allt blev så billigt wink

Janneutanb
27 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Jag skulle nog isåfall föreslå att kliva upp något snäpp på slutsteget.
Det märks verkligen skillnad!

phillswe
27 januari 2011 · 17 Inlägg

Brains skrev:
Jag skulle nog isåfall föreslå att kliva upp något snäpp på slutsteget.
Det märks verkligen skillnad!

kittet jag kollar nu på är på 300 Watt PEAK / 150 Watt RMS

( http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=163 )

innebär detta eftersom det är 2 par att systemet behöver 600w från slutsteget eller 300w? och följdfråga, ( om vi antar att systemet behöver 600w ) att jag behöver ett 4kanalssteg med 4x150w och är det isåfall samma sak att köra med ett 2kanalssteg på 2x300 ? eller tänkter jag helt galet nu?

Janneutanb
27 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Watt är bara en siffra som säger hur mycket en högtalare klarar av innan den går sönder.
Så bry dig inte så mycket om det.
Priset återspeglar mer vad steg/högtalare klarar av att återge.
Jag hade ett steg som var specat 4x85 och ett som var 4x125. Priset var nästan det dubbla på den med 4x125 och skillnaden var otrolig!

Som jag sa tidigare så rekomenderar jag mer att du byter till ett bättre steg än att du byter till andra högtalare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang