Turbo konvertera utan att behöva byta styrbox

Klingeling
26 januari 2011 · 6 Inlägg

hej. jag undrar om efter att man byggt sig en turbo motor finns det nått sätt man kan få den extra soppan som behövs utan att behöva byta styrbox eller sätta en efterbox? Jag tänkte att det kanske går om man sätter två spridare för varje cylinder, 1 lika stor som orginal och 1 mindre sen sätter man en vakuum klocka som går till nått "slags" relä som på nått " slags " sätt låter strömmen gå fram till den andra spridaren när man fått laddtryck och på så sätt sprutar in extra soppa.. ?

helst skulle man komma på någon " slags " grej som gör att spridarn öppnar längre och längre ju mer laddtryck man får..

det är bara spekulationer vad tror ni skulle det funka eller finns det redan något fusk ? roll

borde kanske nämna att det inte är något jätte seriöst bygge och jag tänkte komma upp till 300hk

Mvh Emil

Volvo 244 gl "448whp" (1992)
Opel Ascona A "omega asconan" (1973)
sleepyoh
26 januari 2011 · 1 319 Inlägg

Gå in på skogenracing.com och kika lite, de använder precis det system du pratar om kan man säga. tryckvakt och extraspridare.

_----------'
tekniknissen-
26 januari 2011 · 252 Inlägg

Jag få krypa till korset tongue någon gång i på 80 talet så blev det sådan lösning som gick rätt bra roll
Två justerbara tryck kontakter kopplas över reläer och tre spridare en spridare gick på vid 0,2 bar och vid 0,8 bar dom andre två. Då orginal sprutet gav rätt mängd så länge att där var undertryck så behöver man kompensera bara för övertycket. Det blir ente hundra Då det såg ut diesel bil tid vis lol I detta fallet var det en sierra så systemet på den var där map sensor så den flippa ut. Så då tog msn en backventil och sattes på slangen mellan plenium och map sensorn. så länge där var under tryck var dän stängd men vid över tryck öppna den då gick det bra tongue cool Men tur att pinto motornblocken var billig på skrotarna på den tiden då kammarna gav upp på dom motorerna. Hade klipp kort på skroten på block lol

Klingeling
27 januari 2011 · 6 Inlägg

ja det är väll bara att pröva antar jag det går säkert att få det att funka på något sett smile

Volvo 244 gl "448whp" (1992)
Opel Ascona A "omega asconan" (1973)
torpis Forummoderator
27 januari 2011 · 10 572 Inlägg

Klingeling skrev:
hej. jag undrar om efter att man byggt sig en turbo motor finns det nått sätt man kan få den extra soppan som behövs utan att behöva byta styrbox eller sätta en efterbox? Jag tänkte att det kanske går om man sätter två spridare för varje cylinder, 1 lika stor som orginal och 1 mindre sen sätter man en vakuum klocka som går till nått "slags" relä som på nått " slags " sätt låter strömmen gå fram till den andra spridaren när man fått laddtryck och på så sätt sprutar in extra soppa.. ?

helst skulle man komma på någon " slags " grej som gör att spridarn öppnar längre och längre ju mer laddtryck man får..

det är bara spekulationer vad tror ni skulle det funka eller finns det redan något fusk ? roll

borde kanske nämna att det inte är något jätte seriöst bygge och jag tänkte komma upp till 300hk

Mvh Emil

För det första, tala om vilken bil det gäller. 300hk på samma styrbox är inte ovanligt att man klarar av med samtliga bilmodeller efter 1985 (typ)

För det andra, ett Megasquirt I V3 kostar under 1600kr inkl frakt, bygg ihop det och du styr HELA motorn fullkommligt fritt på ett bra sätt, istället för att lägga minst samma pengar på dubbla soppasystem med extra spridare som absolut inte kommer fungera om du inte investerar årtionden i utprovning och nya motorer vartefter det rasar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
-stoffe-
27 januari 2011 · 1 271 Inlägg

byggde en snik konvertering på min gamla e30 318 bara för att testa innan jag skulle slänga i sexa. det som jag gjorde var att jag motera en kallstartsventil (bilmodell okänd) precis för spjället körde inte mer än 0.6 i ladd men det gjorde mkt skillnad då jag inte gjorde något åt kompet. skulle montera en tryckvakt från en gammal saab 900 turbo lätta att justera och koppla in. men han aldrig göra utan körde med en vip brytare när jag visste att jag skulle köra om eller leka tongue

Fekzen
27 januari 2011 · 181 Inlägg

Precis, vore intressant veta vilken motor det gäller och vilket styrsystem den har.

De flesta styrsystem går att programmera om för överladdning och få att fungera riktigt bra. Det är ett bra alternativ om man vill ha driftsäkerheten kvar som ett originalstyrsystem medför, samt även ett bra alternativ kostnadsmässigt. Man slipper dessutom koppla in ett eftermarknadsstyrsystem och man slipper mappa själv.
Nackdelen är ju att man kanske vill lära sig mappa och koppla in ett styrsystem, då är ju eftermarknadsstyrsystem att föredra. Samt att man kanske vill ha möjligheten att justera programmet själv.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Fekzen
27 januari 2011 · 181 Inlägg

Kan förtydliga "att programmera om för överladdning" menar jag inte laddtryckstyrning utan jag menar med backad tändning för att motorn skall tåla övertryck samt justerade bränslemappar för att erhålla ett bra blandningsförhållande vid överladdning.

Laddtrycket fungerar ju bra att styra mekaniskt. Är man petig kan man ju även skaffa ett system för att styra laddtrycket.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
tekniknissen-
27 januari 2011 · 252 Inlägg

Ja hur funkar det ! Konventera ett orginal Bosch system. Används Lmm som en referens till laddtryck. Och är det inte svårt och hitta rätt filer i boxen ?
Går man in och tittar så springer man villse direkt. ;-) Där är hur jävla mycket till ingen nytta i boxen.
Vad jag har förståt så är där hex filer som normalt aldrig används till vissa motor och modell alternativ?

Fekzen
27 januari 2011 · 181 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Ja hur funkar det ! Konventera ett orginal Bosch system. Används Lmm som en referens till laddtryck. Och är det inte svårt och hitta rätt filer i boxen ?
Går man in och tittar så springer man villse direkt. ;-) Där är hur jävla mycket till ingen nytta i boxen.
Vad jag har förståt så är där hex filer som normalt aldrig används till vissa motor och modell alternativ?

Jo, LMM fungerar fint att använda men lastsignalen blir såklart påverkad av att man överladdar och därmed måste man göra vissa förändringar i programmet som har med lastsignalen att göra.
Man kan även använda mapsensor. Men jag tycker LMM är klockrent om man ska utgå från originalprogrammet eftersom man har en bra referens att utgå ifrån.

Det är bara ett program vanligtvis, men finns ju massvis med mappar och många är nödvändiga men vissa används inte av olika anledningar. Många är till för tex limpmode och nödlägen. Vissa mappar används bara inom vissa marknader.. Det gäller mao att ha koll på vad man gör.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
tekniknissen-
27 januari 2011 · 252 Inlägg

Jag är rätt insöad på BMW och jobbar normalt på dom till vardags. Jag monterat några ESS kitt och då var det bara temp givare med samma spec som den i LMM,en. och ingen LMM,  Det ända jag kan komma på är är att dom går på close loop på hela registert ? Den ställer sig i allafall på dynobänken. Bara nyfiken smile
Är det sådan du sysslar med ?

tekniknissen-
27 januari 2011 · 252 Inlägg

Ursäkta ! Jag var inne på din hemsida !!! Sitte och är halv hög på smärtstillande Jag HAR brutit benet!!

Klingeling
27 januari 2011 · 6 Inlägg

Det här gäller en omega 3000 motor 177hästarn och den är borrad till uppskattningsvis 3,2L och har 945 turbo kolvar  .. och nu är det inte på tal om att programmera om eller köpa megasquirt.. utan alltså få det att funka utan några ingrepp i styrsystemet..

jag tror jag ger mig på det där med tryckvakt smile om det inte finns några mer förslag?

Senast redigerat av Klingeling (27 januari 2011)

Opel Ascona A "omega asconan" (1973)
Volvo 244 gl "448whp" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang