4515
Sök

Vad fan hände med ljudet?

250DieselMoped
26 januari 2011
Trådstartare
#1
Kopplade in min nyköpta bas och högtalare till bilen nyligen.

Kopplade in framhögtalarna till slutsteget allt frid och fröjd. Men när jag trycker till högtalaren så den ska sitta fast, då låter de poff. Efter de brusar/piper högtalarna när jag har igång bilen, dock ej när bilen är avstängd. Hur fan kunde de bli så med tanke på att de fungerade perfekt först.

Var på väg på raggen runt korvkiosken men de blev inget av. Raka vägen hem hmm

Bilen är en mb 250D om de är till någon hjälp

3 187 Inlägg
26 januari 2011
#2
250DieselMoped skrev:
Kopplade in min nyköpta bas och högtalare till bilen nyligen.

Kopplade in framhögtalarna till slutsteget allt frid och fröjd. Men när jag trycker till högtalaren så den ska sitta fast, då låter de poff. Efter de brusar/piper högtalarna när jag har igång bilen, dock ej när bilen är avstängd. Hur fan kunde de bli så med tanke på att de fungerade perfekt först.

Var på väg på raggen runt korvkiosken men de blev inget av. Raka vägen hem hmm

Bilen är en mb 250D om de är till någon hjälp

låter de i ala högtalarna eller bara i en?
följer det motorljudet? alltså ökar om du gasar?


451 Inlägg
26 januari 2011
#3
Tryckte du in själva högtalarmembranet?! Då induceras spänning i kretsen enligt Lenz lag. Kan ha varit detta som dödade steget även om det låter ytterst långsökt.

Det var det enda jag kunde tänka mig med din förklaring som bakgrund. Vid närmare eftertanke bör detta aldrig kunna förstöra ett steg.. Förutom om man trycker in membranet omänskligt snabbt såklart.
Senast redigerat av Rigan (26 januari 2011)

1 311 Inlägg
26 januari 2011
#4
Om det var framdörren kan det kanske vara så att högtalarens kontakter kortslöts mot dörrplåten?
Hände mig när försökte klämma in 6.5"orna och hade sågat för litet hål.
Stereon la sig i "protect" mode och jag var tvungen att återställa den.


451 Inlägg
26 januari 2011
#5
Infinity_90 skrev:
Om det var framdörren kan det kanske vara så att högtalarens kontakter kortslöts mot dörrplåten?
Hände mig när försökte klämma in 6.5"orna och hade sågat för litet hål.
Stereon la sig i "protect" mode och jag var tvungen att återställa den.

låter mycket mer rimligt än min förklaring

250DieselMoped
27 januari 2011
Trådstartare
#6
Nu har jag fan provat en jävla massa.

Jordat direkt i bilstereon
Testat med andra högtalare
Jordat steget på olika ställen
Provat högtalaren i bilstereons direkt fungerade perfekt inget surr.

Surret följer motorljudet när man gasar.


Vad är nästa steg?
Senast redigerat av 250DieselMoped (27 januari 2011)

3 187 Inlägg
27 januari 2011
#7
250DieselMoped skrev:
Nu har jag fan provat en jävla massa.

Jordat direkt i bilstereon
Testat med andra högtalare
Jordat steget på olika ställen
Provat högtalaren i bilstereons direkt fungerade perfekt inget surr.

Surret följer motorljudet när man gasar.


Vad är nästa steg?

du har generatorvin!
dra om lågnivå kabeln så försvinner ljudet wink den ligger för nära din strömkabel.
hur har du dragit kablarna?


250DieselMoped
27 januari 2011
Trådstartare
#8
big-jepp skrev:
250DieselMoped skrev:
Nu har jag fan provat en jävla massa.

Jordat direkt i bilstereon
Testat med andra högtalare
Jordat steget på olika ställen
Provat högtalaren i bilstereons direkt fungerade perfekt inget surr.

Surret följer motorljudet när man gasar.


Vad är nästa steg?

du har generatorvin!
dra om lågnivå kabeln så försvinner ljudet wink den ligger för nära din strömkabel.
hur har du dragit kablarna?

Strömkabel vänster sida om bilen och lågnivå höger sida.

Har haft så länge och de har fungerat pefekt, tills jag bytte framhögtalarna när jag gjorde de small de till när jag la in dom vars gamla varit och efter de kom surret.

Kan lågnivån tagit skada? Lågnivån ligger på samma sida där jag bytte högtalare

3 187 Inlägg
27 januari 2011
#9
250DieselMoped skrev:
big-jepp skrev:
250DieselMoped skrev:
Nu har jag fan provat en jävla massa.

Jordat direkt i bilstereon
Testat med andra högtalare
Jordat steget på olika ställen
Provat högtalaren i bilstereons direkt fungerade perfekt inget surr.

Surret följer motorljudet när man gasar.


Vad är nästa steg?

du har generatorvin!
dra om lågnivå kabeln så försvinner ljudet wink den ligger för nära din strömkabel.
hur har du dragit kablarna?

Strömkabel vänster sida om bilen och lågnivå höger sida.

Har haft så länge och de har fungerat pefekt, tills jag bytte framhögtalarna när jag gjorde de small de till när jag la in dom vars gamla varit och efter de kom surret.

Kan lågnivån tagit skada? Lågnivån ligger på samma sida där jag bytte högtalare

testa att dra om den, dra den i mitten av bilen alltså bara på test se om det försvinner, för det är generatorvin du har om det följer motorljudet, vart jordade du steget innnan?


250DieselMoped
27 januari 2011
Trådstartare
#10
big-jepp skrev:
250DieselMoped skrev:
big-jepp skrev:

du har generatorvin!
dra om lågnivå kabeln så försvinner ljudet wink den ligger för nära din strömkabel.
hur har du dragit kablarna?

Strömkabel vänster sida om bilen och lågnivå höger sida.

Har haft så länge och de har fungerat pefekt, tills jag bytte framhögtalarna när jag gjorde de small de till när jag la in dom vars gamla varit och efter de kom surret.

Kan lågnivån tagit skada? Lågnivån ligger på samma sida där jag bytte högtalare

testa att dra om den, dra den i mitten av bilen alltså bara på test se om det försvinner, för det är generatorvin du har om det följer motorljudet, vart jordade du steget innnan?

Ska testa de senare ikväll återkommer med resultat.

Steget är jordat under hatthyllan har haft de så länge. Har testat dra om jordkabeln men surret är kvar.

3 187 Inlägg
27 januari 2011
#11
250DieselMoped skrev:
big-jepp skrev:
250DieselMoped skrev:

Strömkabel vänster sida om bilen och lågnivå höger sida.

Har haft så länge och de har fungerat pefekt, tills jag bytte framhögtalarna när jag gjorde de small de till när jag la in dom vars gamla varit och efter de kom surret.

Kan lågnivån tagit skada? Lågnivån ligger på samma sida där jag bytte högtalare

testa att dra om den, dra den i mitten av bilen alltså bara på test se om det försvinner, för det är generatorvin du har om det följer motorljudet, vart jordade du steget innnan?

Ska testa de senare ikväll återkommer med resultat.

Steget är jordat under hatthyllan har haft de så länge. Har testat dra om jordkabeln men surret är kvar.

okej, du kan ha bränt signaljorden i stereon om du har jordat dåligt, under hatthyllan, låter konstigt ställe..


7 283 Inlägg
27 januari 2011
#12
Du brände nästan garanterat signaljorden i stereon och/eller steget.
Senast redigerat av Brains (27 januari 2011)


250DieselMoped
27 januari 2011
Trådstartare
#13
Brains skrev:
Du brände nästan garanterat signaljorden i stereon och/eller steget.

Det stämmer nog. Bytte bilstereo och de fungerade kanon big_smile

Tack alla för hjälpen


Sök