Byta motor på Polo -00

KaiserClaw
28 januari 2011 · 88 Inlägg

Hej!

Jag har en polo -00 som jag misstänker har skurit i motorn.
På väg till jobbet fick motorn för sig att spotta ut all olja genom hålet för oljestickan, följt av ett knackande och motor la av. Jag fyllde på olja och provstartade för att se om motorn gick tjockt och/eller ens gick runt. Motorn startade, men ljudet skar genom ben och märg. Det gnisslade om motorn så jag stängde av illa kvickt.
Efter att ha pratat med verkstadskillarna konstaterade de snabbt att det kan vara vevhusventilationsfiltret som slaggat igen och att det blivit övertryck i motorn osv osv..
Jag utgår från att motorn har skurit då den knackade, dog och gnisslade när jag försökte starta den.
Frågan är: Är det billigare och slänga in en bättre begagnad motor eller ska man låta de renovera motorn?
Jag har kommit fram till att jag har en motor med motorkod AHW, vilken är svår att får tag i beg. motorer (som inte kostar 15 000 - 20 000 kr)..  Jag har för övrigt en budget på 15 000 kr, vilket jag misstänker att jag inte kommer långt med...... :-(

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
Mankan87
28 januari 2011 · 112 Inlägg

Kolla vad en verkstad skulle ta för att renovera? 75hk motor i?

zemet
28 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Har du möjlighet att fixa motorn själv så kan det nog kosta ganska mkt under din budget. Renoverade min brors 740 glt för 3500. Då bytade vi iofs inte kolvarna men du borde klara dig under 15k iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
28 januari 2011 · 4 047 Inlägg

http://www.blocket.se/jamtland/Polo_1_4 … 15&w=3

Köp den och så byt till din låda så har du en bra reservdelsbil sen. 6k kan du ju sälja delar ifrån din bil säkert. Du kan nog tom gå plus på affären om du gör jobbet själv:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
28 januari 2011 · 111 Inlägg

Har en Polo 98 1.4 stående! för en billig peng får du ta hela bilen och göra vad du vill med den!
tyvärr utrustad med automatlåda men bilen går!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
engolf
28 januari 2011 · 3 235 Inlägg

Om motorn har gått utan olja (du skriver att den spottade ut all olja), så är det lagerras. är nog billigare att köpa en frisk begagnad motor, det går smidigt att byta också.
Men du kan ju testa att starta och köra den varm, kanske oljudet försvinner när oljetrycket bygger upp, bara en tanke om du satsar på en motor.

KaiserClaw
28 januari 2011 · 88 Inlägg

Tack för alla svar!

Verstadskillarna har fått renovera och byta en del motorer av den här sorten så han räknade i runda slängar 13 000 kr för motorn (fanns bara ett fåtal) plus frakt på 1500 kr + arbete.. Renoveringen landar på 15000 kr.. (byte lager, ventiler, kamrem, vattenpump..osv osv) och detta var på en "billigare" auktoriserad bilverkstad. Vad gäller mina mek-kunskaper så är de bristfälliga och jag kan nätt och jämnt byta hjullager så att meka med motorn låter jag bli.. Visst, jag har ett gäng polare som kan byta motorn åt mig, men.. Jag vetifasen.. Nu i efterhand undrar jag om bilen ens är värd att lägga 15 lök på.. Den har rullat 18 000 mil och det är mycket skönhetsfel och småfix som måste göras utöver detta helvetes-raset av motorn..

Och zemet: Tack för länken! Synd att bilen är så långt ifrån, annars hade jag inte tvekat en sekund. Kanske om man fixar en bärgare av något slag.. hm... ingen som vet.. Ska kolla upp detta!

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
zemet
29 januari 2011 · 4 047 Inlägg

KaiserClaw skrev:
Tack för alla svar!

Verstadskillarna har fått renovera och byta en del motorer av den här sorten så han räknade i runda slängar 13 000 kr för motorn (fanns bara ett fåtal) plus frakt på 1500 kr + arbete.. Renoveringen landar på 15000 kr.. (byte lager, ventiler, kamrem, vattenpump..osv osv) och detta var på en "billigare" auktoriserad bilverkstad. Vad gäller mina mek-kunskaper så är de bristfälliga och jag kan nätt och jämnt byta hjullager så att meka med motorn låter jag bli.. Visst, jag har ett gäng polare som kan byta motorn åt mig, men.. Jag vetifasen.. Nu i efterhand undrar jag om bilen ens är värd att lägga 15 lök på.. Den har rullat 18 000 mil och det är mycket skönhetsfel och småfix som måste göras utöver detta helvetes-raset av motorn..

Och zemet: Tack för länken! Synd att bilen är så långt ifrån, annars hade jag inte tvekat en sekund. Kanske om man fixar en bärgare av något slag.. hm... ingen som vet.. Ska kolla upp detta!

Ta tåget lr bussen lr ngt dit och köp den. Hissa upp den och försök täta sprickan med silvertejp häftmassa plastickpadding osv och fyll på olja och kör hem den.

Oljan kostar inte så mkt. 50 kr/l på biltema.

Eller om du bara hyr eller lånar en bilkärra. Någon som kör folkrace lr liknande har säkert en kärra du kan låna för en billig peng.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang