1480
Sök

Göra ett slags powerblock i en nissan 200sx s13 som ska ge tändingsström till dioder osv.

1 163 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Hejsan ja som rubrik lyder och hoppas jag kommit in i rätt forum så undrar jag om någon här har erfarenhet av å bygga ett "powerblock" .. om man ska skarva tex från en positionslampa å in i kupen å sedan tänkte jag då att den kabeln jag skarvar eller vad jag nu ska göra ska gå in i den här:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … ingsblock/

frågan är då ska ja göra så eller dra från + pol från batteriet å något relä? så fall lite mer hjälp där vad för relä man ska ha samt hur man kopplar:)

eller sista alternativet är kanske att skarva från "iso kablaget till stereon"? eller blir det dåligt för ljud osv?

samt vilken kabelstorlek ska man använda? kanske inte så bra å använda allt för stor?

lite svårt å förklara kom gärna med egna ideer å tips på hur man kan dra allt så smidigt som möjligt å säkert som möjligt!

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Nu ska jag vara lite tydligare.. tänkte om efter jag skrev första inlägget å ritade upp ett kopplingschema hur jag tänker kanske kan funka...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/1047526_tkijqe.jpg

Så frågan är , är detta ett bra alternativ, och ej kunna tjuva ström osv? mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
28 januari 2011
Om du enbart ska koppla in några få lysdioder så drar de ju inte märkbart mycket ström, då bör det fungera att "tjuva" spänning från tex en säkring i säkringsdosan. Om det däremot ska kopplas saker som kan dra någon eller några ampere så tycker jag att du ska använda ett relä, sedan kan "tjuvspänningen" från säkringsdosan istället ge styrsignal till relät eftersom det inte behövs så mycket ström där. smile

Idén med powerblock är bra om man vill kunna koppla flera saker till samma punkt, absolut. Risken för glapp ökar ju markant när man annars sätter flera kabelskor ovanpå varandra.

Det viktiga i ditt fall är enligt min åsikt om det ska kopplas saker som tillsammans kan dra någon eller några ampere, det avgör nämligen om det behövs relä eller inte. smile

1 163 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du enbart ska koppla in några få lysdioder så drar de ju inte märkbart mycket ström, då bör det fungera att "tjuva" spänning från tex en säkring i säkringsdosan. Om det däremot ska kopplas saker som kan dra någon eller några ampere så tycker jag att du ska använda ett relä, sedan kan "tjuvspänningen" från säkringsdosan istället ge styrsignal till relät eftersom det inte behövs så mycket ström där. smile

Idén med powerblock är bra om man vill kunna koppla flera saker till samma punkt, absolut. Risken för glapp ökar ju markant när man annars sätter flera kabelskor ovanpå varandra.

Det viktiga i ditt fall är enligt min åsikt om det ska kopplas saker som tillsammans kan dra någon eller några ampere, det avgör nämligen om det behövs relä eller inte. smile

tack för svar:) , ja asså tanken är att driva ett led undercarkit.. samt 4 ledrör inne i bilen(standard under säten och panel, samt mätare i a-stolpe än så länge.. möjligtvis nån liten extra diod å så med.. vet ej hur mycket det kan dra riktigt men det är ju ej så överdrivet mycket iallafall.. eller ska man satsa på något annat? tänkte bara iomed ja ska koppla in såpass mycket så kanske d skulle vara smidigt med ett powerblock.. kom gärna med förslag samt tocklek på kablar!smile

Mvh

21 761 Inlägg
29 januari 2011
Med såna saker ska det funka utan relä tycker jag. Lämplig kabelarea till matningen av powerblocket kan vara tex 6 mm2 om kabellängden är typ 2-3 meter, även om du belastar med 20 A så blir inte spänningsförlusten märkvärdigt stor.

Från blocket till övriga saker kan du välja 1,5 mm2 kablar, även om den arean kan kännas onödigt stor så finns det flera fördelar: Förlusten till dina saker är försumbara, kabelarean finns att få tag på "överallt", den får avsäkras med 15 A och då räcker det med att endast avsäkra matningskabeln med den storleken. smile

1 163 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med såna saker ska det funka utan relä tycker jag. Lämplig kabelarea till matningen av powerblocket kan vara tex 6 mm2 om kabellängden är typ 2-3 meter, även om du belastar med 20 A så blir inte spänningsförlusten märkvärdigt stor.

Från blocket till övriga saker kan du välja 1,5 mm2 kablar, även om den arean kan kännas onödigt stor så finns det flera fördelar: Förlusten till dina saker är försumbara, kabelarean finns att få tag på "överallt", den får avsäkras med 15 A och då räcker det med att endast avsäkra matningskabeln med den storleken. smile

tack för ett kanon svar!smile , får kolla lite på vad jag snor strömen ifrån .. vad tycker du? vad händer om jag tex snor "röd" kabel från setereons iso kablage? eller satsa på att ta från ex tändingslåset eller från typ som positions lampa? eller från säkringen från positionslampa?smile

7 281 Inlägg
29 januari 2011
Annars finns det fina kopplingboxar på swedol!
Kan vara riktigt bra att ha om man har mycket som man vill koppla in.
http://www.handla.swedol.se/shop/showIt … asp?IT3=75

21 761 Inlägg
29 januari 2011
Hoaken skrev:
får kolla lite på vad jag snor strömen ifrån .. vad tycker du? vad händer om jag tex snor "röd" kabel från setereons iso kablage? eller satsa på att ta från ex tändingslåset eller från typ som positions lampa? eller från säkringen från positionslampa?smile

Om det bara rör sig om 1 A så bör det funka att koppla in via säkringen till positionslampan, så länge som inte den säkringen är för stor i förhållande till utgående kablarna från kopplingsblocket (dvs 15 A ifall du väljer 1,5 mm2 kabel). smile

1 163 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
tackar för alla svar! smile tror jag har rätt så bra klämm på allt nu så får se när jag ger mej på detta så hör jag av mig om jag har någon mer fråga:) mvh håkan

Sök