6681
Sök

Bygga Fjäderbensstag

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
Hejsan, jag har svetsteknik i skolan och vi har fått i uppgift att komma på något som vi vill göra. Och då tänkte jag på att kanske svetsat ihop ett fjäderbensstag mest för att det hade varit en rolig uppgift tongue Jag hade då tänkt att anpassa det till en Volvo 740 men då hade jag behövt ha lite mått till det, Så då undrar jag om någon skulle vilja kanske hjälpa mig med lite ritningar och mått m.m smile
Tack på förhand! smile

Kom gärna med tips och idéer cool

552 Inlägg
30 januari 2011
Enklast vore ifall du redan hade en 740 som du kan testa med lite, gör en fin infästning, typ platta på var sin sida så är halva jobbet gjort i princip... Kolla bara så det inte tar i huven...

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Enklast vore ifall du redan hade en 740 som du kan testa med lite, gör en fin infästning, typ platta på var sin sida så är halva jobbet gjort i princip... Kolla bara så det inte tar i huven...

Precis, men grejen är den att jag inte har någon bil än. Men letar efter en 740 16v eller Tic så är ju lite besvärligt dedär med att måtta in sad

Shit va dumt det låter och börja bygga fjäderbensstag innan man ens har bil lol haha

871 Inlägg
30 januari 2011
lite skrämmande detta! Satt och tänkte på precis samma sak innan jag såg denna tråden! haha big_smile

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
Haha big_smile men sen tänkte jag på det om man bara gör själva "plattorna" utan hål, kan man inte efterborra hålen sen när man vill ? (har bil) haha

871 Inlägg
30 januari 2011
Givetvis kan du göra plattorna och sedan borra hålen efteråt. Men det du borde göra är nog att göra en mall i papp då du har en 740/940 tillgänglig. för att få alla kurvor, vinklar osv rätt. smile

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
Sant det kan vara en smart idé (Y)
Ser att du köper volvo godis, så du kanske är sugen på att köpa det färdiga resultatet för en billig peng? wink haha skämt o sido wink

871 Inlägg
30 januari 2011
toppas skrev:
Sant det kan vara en smart idé (Y)
Ser att du köper volvo godis, så du kanske är sugen på att köpa det färdiga resultatet för en billig peng? wink haha skämt o sido wink

haha :p Nej ska få hem 4-kants profil i veckan så det blir att bygga själv. Förhoppningsvis inom snar framtid tongue Du får ju gärna göra en projekt-tråd om detta senare smile

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
haha förstod nästan det, låter fint tongue Mja är det något som intresserar så, visst kan jag göra det smile
Men då har jag två frågor till dig som du kanske kan svara på smile
första då om man ska ha "rörliga" plattor eller inte?
Andra frågan är om det är samma mått på stagen till 740/940?

871 Inlägg
30 januari 2011
toppas skrev:
haha förstod nästan det, låter fint tongue Mja är det något som intresserar så, visst kan jag göra det smile
Men då har jag två frågor till dig som du kanske kan svara på smile
första då om man ska ha "rörliga" plattor eller inte?
Andra frågan är om det är samma mått på stagen till 740/940?

Det där med rörliga plattor har jag också funderat över. Men jag gör nog det enklaste och stum-monterar.
Stagen till 700/900 är lika. Avvikelser kan ske vid (760 88-90 och 960) smile

toppas
30 januari 2011
Trådstartare
Hmm mjo, får se hur jag gör smile
Skönt att stagen är lika smile Vill ju göra det så rätt som möjligt, Även fast meningen med detta är att förbättra sig på att svetsa så hade jag ändå velat kunna använda staget själv, eller kanske sälja det billigt smile

Sök