1960
Sök

Koppla in varvräknare

537 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Tjoo.

Efter att ha en bil med kraftigt reducerat el system så skulle jag behöva hjälp med att koppla in varvräknaren, från grunden då inga sladdar till den finns. Det är det enda som är kvar nu, sen är all el i bilen klart big_smile

Vad är det en varvräknare behöver för att funka?

Det finns 4st stift att koppla in på. Eller det finns 6st, men två av de är upptagna med sladdar från hastighetsmätaren. Så det finns 4st stift att koppla på. Är det plus, jord och från tändspolens minus del? Och den fjärde isåfall är? Den är inte till belysning då det sitter separata lampor för det.

Det är en original VDO varvräknare från 1985 och sitter i en Porsche 924
Senast redigerat av RPM2006 (30 januari 2011)

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
30 januari 2011
har också lite funderingar hur man kopplar in detta, fast i detta fallet har jag en 745 glt 16v

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 januari 2011
Mätaren behöver + , - och signal ifrån - på tändspolen.

Fast det finns säkert undantag

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

537 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det schema jag kikar på är till 928 -84 och där ser jag endast tre anslutningar.
Står det inget på varvräknaren? +15, -31 och 1?
RPM2006 skrev:
Tjoo.

Efter att ha en bil med kraftigt reducerat el system så skulle jag behöva hjälp med att koppla in varvräknaren, från grunden då inga sladdar till den finns. Det är det enda som är kvar nu, sen är all el i bilen klart big_smile

Vad är det en varvräknare behöver för att funka?

Det finns 4st stift att koppla in på. Eller det finns 6st, men två av de är upptagna med sladdar från hastighetsmätaren. Så det finns 4st stift att koppla på. Är det plus, jord och från tändspolens minus del? Och den fjärde isåfall är? Den är inte till belysning då det sitter separata lampor för det.

Det är en original VDO varvräknare från 1985 och sitter i en Porsche 924

Det enda som är utmärkt på mätaren är stiftens namn, dvs 1-6.

537 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Hahaha. Det var inte så svårt det där. Körde uteslutningsmetoden. Kopplade in jord, plus och tändspole - in på mätaren. Blev några försök för att hitta rätt stift för rätt sladd, sen såg jag nålen hoppa till lite, fick ett leende, vred om nyckeln ett snäpp till och den funkade big_smile.

Sök