Önskar köpråd ang "sportbil" för åretruntbruk

PerfectionR Japanese Engineering
3 januari 2011 · 690 Inlägg

Suavecito skrev:

Tomaz73 skrev:

M_Broberg skrev:

Boxter lär vara lite frisörvarning för att vara porsche, men det får vara en bra betalt frisös som kör boxer över tex TT wink Porsche är Porsche, frutkansvärt fina bilar.. frågan är ju en boxter gör sig på vintern? den hra ju iaf inte svansmotor som 911an.

d e fördel att börja lära sig att stava till BOXSTER innan man kallar den för frisörsvarning:P

Det är en enorm fördel att själv kunna stava innan man börjar leka stavpolis och kritisera hur andra personer stavar i sina inlägg, ouch. wink

Sedan så var det frisör varning över bilen och inte frisörsvarning, jag ville bara påpeka det också. smile

Haha den var bra.

Över till topic, Själv tycker jag Boxster är en bil för sommar självklart funkar den i vinter också men det är ingen bekväm bil året runt, För mig ska en året runt bil vara Sportig,Bekväm,Praktisk,Driftsäker det är de fyra jag går efter vilket leder mig till Lancer Evolution 8-9 och Impreza WRX STi.

Men vill du ha Porsche så skulle jag valt en coupe, kanske 996 Carrera 4? Självklart funkar bakhjulsdrivet också tex http://www.blocket.se/lund/Porsche_996_ … 11&w=3

En 911 i det här fallet
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 11&w=3

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Canidae
5 januari 2011 · 13 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Suavecito skrev:

Tomaz73 skrev:

d e fördel att börja lära sig att stava till BOXSTER innan man kallar den för frisörsvarning:P

Det är en enorm fördel att själv kunna stava innan man börjar leka stavpolis och kritisera hur andra personer stavar i sina inlägg, ouch. wink

Sedan så var det frisör varning över bilen och inte frisörsvarning, jag ville bara påpeka det också. smile

Haha den var bra.

Över till topic, Själv tycker jag Boxster är en bil för sommar självklart funkar den i vinter också men det är ingen bekväm bil året runt, För mig ska en året runt bil vara Sportig,Bekväm,Praktisk,Driftsäker det är de fyra jag går efter vilket leder mig till Lancer Evolution 8-9 och Impreza WRX STi.

Men vill du ha Porsche så skulle jag valt en coupe, kanske 996 Carrera 4? Självklart funkar bakhjulsdrivet också tex http://www.blocket.se/lund/Porsche_996_ … 11&w=3

En 911 i det här fallet
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 11&w=3

Tyvärr ligger dom långt över min gräns för vad jag tänkt lägga.
Mitt tak ligger runt 150.
Hade jag rört mig i dom summorna hade nog Bmw 335 hägrat.

Var å kikade på en RX-8 samt en 330 cab på firma idag.
Tyvärr var vädret ogästvänligt så jag struntade i provkörning men jag fick klämma och känna lite så man fick sig en "fysisk" uppfattning iaf.
Mazdan är ju faktiskt en rätt fräck sak men där den är djärv i formerna så blir jag också samtidigt lite rädd, för jag vet inte riktigt om jag fäster mig vid dem eller om man med tiden tycker det ser fånigt ut...? Hur som helst kräver den sina fälgar.
Miljön bakom ratten kan jag iaf inte klaga det minsta på.
Bilen måste ju iaf provköras för att jag skall vara säker på klar slutsats.
Någon RX-8:s ägare får gärna ge + och - om modellen!

Känns som valet står mellan Boxster, RX-8 och 330..
Dock är jag fortfarande nyfiken på Type-r, slk 320 och framför allt 350z men känns som steget över till sommarbil är taget där.. (gäller ju självklart det Boxstern med men en Porsche är ju en Porsche) hmm

Mvh

PerfectionR Japanese Engineering
5 januari 2011 · 690 Inlägg

Canidae skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Suavecito skrev:

Det är en enorm fördel att själv kunna stava innan man börjar leka stavpolis och kritisera hur andra personer stavar i sina inlägg, ouch. wink

Sedan så var det frisör varning över bilen och inte frisörsvarning, jag ville bara påpeka det också. smile

Haha den var bra.

Över till topic, Själv tycker jag Boxster är en bil för sommar självklart funkar den i vinter också men det är ingen bekväm bil året runt, För mig ska en året runt bil vara Sportig,Bekväm,Praktisk,Driftsäker det är de fyra jag går efter vilket leder mig till Lancer Evolution 8-9 och Impreza WRX STi.

Men vill du ha Porsche så skulle jag valt en coupe, kanske 996 Carrera 4? Självklart funkar bakhjulsdrivet också tex http://www.blocket.se/lund/Porsche_996_ … 11&w=3

En 911 i det här fallet
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 11&w=3

Tyvärr ligger dom långt över min gräns för vad jag tänkt lägga.
Mitt tak ligger runt 150.
Hade jag rört mig i dom summorna hade nog Bmw 335 hägrat.

Var å kikade på en RX-8 samt en 330 cab på firma idag.
Tyvärr var vädret ogästvänligt så jag struntade i provkörning men jag fick klämma och känna lite så man fick sig en "fysisk" uppfattning iaf.
Mazdan är ju faktiskt en rätt fräck sak men där den är djärv i formerna så blir jag också samtidigt lite rädd, för jag vet inte riktigt om jag fäster mig vid dem eller om man med tiden tycker det ser fånigt ut...? Hur som helst kräver den sina fälgar.
Miljön bakom ratten kan jag iaf inte klaga det minsta på.
Bilen måste ju iaf provköras för att jag skall vara säker på klar slutsats.
Någon RX-8:s ägare får gärna ge + och - om modellen!

Känns som valet står mellan Boxster, RX-8 och 330..
Dock är jag fortfarande nyfiken på Type-r, slk 320 och framför allt 350z men känns som steget över till sommarbil är taget där.. (gäller ju självklart det Boxstern med men en Porsche är ju en Porsche) hmm

Mvh

RX8 i sånna fall smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
hardrox
6 januari 2011 · 731 Inlägg

Bakhjulsdrift är väl ändå inte det ultimata på vintern? Ska de vara året runt ska de antingen vara fram men helst 4wd. Bmwn kan du få med 4wd till exempel. Bara min åsikt i det hela smile

Audi RS3 (2018)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Bakhjulsdrift duger utmärkt på vintern, rejält mycket effektivare och tryggare än framhjulsdrift om jag får säga min åsikt i det hela. Du har "alltid" styrning och behöver man ta sig fram är det generellt enklare med drivningen bak. Glöm skrönan om att FWD har mer vikt över framhjulen, vad spelar det för roll? Som de flesta säkert märkt sätter sig en bil över bakhjulen när man accelererar/gasar. Det vill säga en framhjulsdriven bil lyfter nosen och därmed drivhjulen.

Sedan varierar det självklart från bil till bil med, men många sportiga bilar har ett neutralt uppträdande och är duktiga på att få ner kraften i backen. Saker som talar för det jag anser vara ett bra uppträdande vintertid.

Fyrhjulsdrift har sina fördelar när det gäller framkomlighet (Men på sportiga bilar med låg markfrigång spelar det ingen större roll) och acceleration på halt underlag och är bra men alldeles för överskattat idag. Du får inte bättre grepp, en 4WD har nämligen inte bättre däck än en 2WD eller hur?

Du får en del nackdelar med, mycket sämre vägkänsla och ett mer nyckfullt uppträdande tycker jag är de främsta här. Du har helt enkelt sämre känsla av vad bilen har för sig och när det släpper blir det som att styra en klick smör i en stekpanna, alla hjulen driver (Och "släpper") och du har inget hjulpar som fungerar som en referens så som det gör på en 2WD.

En sportbil driver bak, ofta med fördelen men även med vissa nackdelar. Visst kommer du rakt fram få stryk av även en måttligt stark 4WD 1-2mån/år men vem bryr sig? Inget har någonsin sagt att man måste vara snabbast från rödljuset för att ha roligt och en RWD med bra däck skjuter fart klart godkänt och går att köra snabbt, kontrollerat och (Om man vill) brett vintertid. Det är allt du behöver på vintern, även om någon typ av stabilitetskontroll är att rekommendera oavsett drivning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hardrox
6 januari 2011 · 731 Inlägg

Rquired skrev:
Rquired

Har inget emot vad du tycker eller så utan vill bara säga från mitt perspektiv:
Förra vintern körde jag min 325a med BRA dubbade däck och det går helt enkelt inte att jämföra med min golf 2a. Bor i villa och har en liten backe upp till våran parkering på tomten (Backen ingår i tomten), och den är inte rolig med rwd. Jag älskar rwd och hade hellre åkt rwd på vintern också men framkomligheten är mycket sämre. Morsan har en clk 230 och den är ännu värre, den har även automat vilket är värdelöst på vintern. Och en nyare bilar har så sjukt stabilitets system så de spelar ingen roll om du har 2wd eller 4wd när du får sladd smile, farsan har an A4 2,0tid quattro så jag vet.
Jag vet inte varför rwd är så mycket sämre än fwd på vintern men jag vet att de är så i alla fall, har alla olika versioner av drivning på uppfarten..

Fwd eller 4wd på vintern om du inte endast är ute efter att leka.

Ursäkta mig för ot.

Audi RS3 (2018)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2011 · 12 512 Inlägg

hardrox skrev:

Rquired skrev:
Rquired

Har inget emot vad du tycker eller så utan vill bara säga från mitt perspektiv:
Förra vintern körde jag min 325a med BRA dubbade däck och det går helt enkelt inte att jämföra med min golf 2a. Bor i villa och har en liten backe upp till våran parkering på tomten (Backen ingår i tomten), och den är inte rolig med rwd. Jag älskar rwd och hade hellre åkt rwd på vintern också men framkomligheten är mycket sämre. Morsan har en clk 230 och den är ännu värre, den har även automat vilket är värdelöst på vintern. Och en nyare bilar har så sjukt stabilitets system så de spelar ingen roll om du har 2wd eller 4wd när du får sladd smile, farsan har an A4 2,0tid quattro så jag vet.
Jag vet inte varför rwd är så mycket sämre än fwd på vintern men jag vet att de är så i alla fall, har alla olika versioner av drivning på uppfarten..

Fwd eller 4wd på vintern om du inte endast är ute efter att leka.

Ursäkta mig för ot.

Hade gissat på körteknik, spenderar många mil vintertid på vägar som de ofta inte ens hinner ploga och har aldrig stött på problem med bakhjulsdrivna bilar. Inte ens denna eller den förra vintern med stora snömängder, trots att bilen är sänkt.

Bra däck och rätt teknik får en RWD att klättra på bra, bra mycket bättre än de flesta framhjulsdrivna bilar enligt egen erfarenhet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PerfectionR Japanese Engineering
6 januari 2011 · 690 Inlägg

Visst kan FWD Också få problem på vintern körde en V70 2.4 med nya odubbade vinterdäck kom inte upp för backen, Men när man trycker på knappen bredvid lådan "W" så går det!

Men mitt problem var odubbade däck tror jag.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Rquired Allmänt envis
6 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Är lite det jag försöker förmedla, oavsett så tycker jag det är helt fel att hävda att det ena skulle vara ett så mycket sämre alternativ än det andra. Till vardags på vanliga svenska vägar duger alla tre alternativen lika väl oavsett årstid, den som påstår att svensk vinter kräver fyrhjulsdrift rekommenderar jag tänka över om de verkligen är lämpliga att inneha ett körkort.

Världen kryllar av bevis för vad respektive typ av bil klarar av, så upplever man att den ena eller andra typen av drivning inte "fungerar*" för en själv bör man kanske se det som att man själv har en kunskapslucka istället för att måla upp det som ett sämre alternativ?

*Därmed inte sagt att man inte kan ha sina favoriter, och föredra vissa egenskaper. Men det är bara att konstatera att i princip alla de bilar man kan köpa idag duger mer än väl under våra förhållanden oavsett om det är en låg bakhjulsdriven sportbil, en liten framhjulsdriven stadsbil eller en stor fyrhjulsdriven stadsjeep.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Olsa66
6 januari 2011 · 236 Inlägg

Audi S3 2007 modell är en kanon fin bil:)

Audi A4 "Space ship" (1997)
Peugeot 206RC "Lillen" (2004)
BMW 328 "Kolfiiiiber bimman" (1999)
Dansken-
6 januari 2011 · 950 Inlägg

Kan enbart uttala mig om Porsche Boxster, för det är den enda bilen av dem du tittar på, som jag har ägd. Kan verkligen rekommendera en Boxster. Hade en Boxster S, som jag körde knappt 9000 mil med. Jag körde inte vintertid med den, men med bra vinterdäck, hardtop och ESP, då borde det inte vara något problem.
De flesta Boxster, som är sålda i Sverige har stolsvärme.
Om inte du behöver ett baksäte i bilen, då är Boxstern mycket praktisk. Du får med mer bagage än du tror. Har 130 liter fram och 130 liter bak. Det räcker lätt till två personer, för en Europasemester.
Driftkostnaden är inte så dyrt. Största kostnaden är nog däck, men det beror ju lite på hur man använder bilen.
Tycker bilen är en bra kompromis. Är perfekt att glida runt i med tjejen på en fin sommardag, fungera utmärkt som bruksbil, du kan ta den till en racerbana och har riktigt kul med den och det går att ta den på en Europasemester.
Har inte kört en bil med bättre balans än min Boxster. Du kan kasta den in i en kurva och lätt balansera den genom kurvan. Du kommer ALDRIG att bli lurat av den.
En stor fördel med en Porsche är att du kan deltaga i alla Porscheklubbens arrangemanger. Det är landets bästa bilklubb, men många körningar på bana. Eller hur många andra svenska bilklubbar har hyrt Nürburgring för en hel dag? wink
Där finns kort på min gamla Boxster på min sida här på Garaget.
Lycka till med ditt bilköb.

Senast redigerat av Dansken- (6 januari 2011)

Canidae
6 januari 2011 · 13 Inlägg

Dansken- skrev:
Kan enbart uttala mig om Porsche Boxster, för det är den enda bilen av dem du tittar på, som jag har ägd. Kan verkligen rekommendera en Boxster. Hade en Boxster S, som jag körde knappt 9000 mil med. Jag körde inte vintertid med den, men med bra vinterdäck, hardtop och ESP, då borde det inte vara något problem.
De flesta Boxster, som är sålda i Sverige har stolsvärme.
Om inte du behöver ett baksäte i bilen, då är Boxstern mycket praktisk. Du får med mer bagage än du tror. Har 130 liter fram och 130 liter bak. Det räcker lätt till två personer, för en Europasemester.
Driftkostnaden är inte så dyrt. Största kostnaden är nog däck, men det beror ju lite på hur man använder bilen.
Tycker bilen är en bra kompromis. Är perfekt att glida runt i med tjejen på en fin sommardag, fungera utmärkt som bruksbil, du kan ta den till en racerbana och har riktigt kul med den och det går att ta den på en Europasemester.
Har inte kört en bil med bättre balans än min Boxster. Du kan kasta den in i en kurva och lätt balansera den genom kurvan. Du kommer ALDRIG att bli lurat av den.
En stor fördel med en Porsche är att du kan deltaga i alla Porscheklubbens arrangemanger. Det är landets bästa bilklubb, men många körningar på bana. Eller hur många andra svenska bilklubbar har hyrt Nürburgring för en hel dag? wink
Där finns kort på min gamla Boxster på min sida här på Garaget.
Lycka till med ditt bilköb.

Stort tack Dansken!

WolFMaN_16
1 februari 2011 · 177 Inlägg

hur gick de med bilköpet ? smile

Volvo 850 "Schteken" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang