1951
Sök

Bortfall baklyse, positionsljus, nummerplåtsbelys. samt instr.belys. på volvo 240

4 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Har problem med belysningen på min volvo 240 -88. När omkopplaren vrids till halvljus slocknar baklyse, positionsljus, nummerplåtsbelys. samt instr.belys. I parkeringsläge så fungerar allt som det ska. Har bytt omkopplare samt glödtrådsvakt utan resultat. Har någon nån idé vad det kan vara för fel.

21 761 Inlägg
1 februari 2011
Nu har jag inget elschema för -88, men däremot -86. Kolla inkommande vita kablar på säkring 15, det ska bara finnas två stycken inkommande men divere andra utgående. En av de vita kablarna ger spänning när ljusomkopplaren är i läge "parkering" och "0", den andra kabeln ska komma från ett avlastningrelä (någonstans nere vid pedalerna) och ge spänning när omkopplaren står i läge "halvljus".

Säkring 15 och 16 har med bakljusen att göra, säkring 15 ger även spänning till instrumentlampor och skyltbelysning om jag inte ser helt fel. Avlastningsrelät ger spänning till både halvljuset och säkring 15, av den anledningen kan halvljuset fungera fastän inte bakljusen fungerar om en av kablarna glappar eller liknande. smile

4 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Kan inte felet vara avlastningsreläet? Sitter det vid pedalstället?

4 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Det finns ingen spänning på säkringarna 15 och 16 när omkopplaren är i läge halvljus.

21 761 Inlägg
1 februari 2011
Det kan kanske vara relät som är fel, på schemat verkar det vara två separata utgångar och då finns förstås möjligheten att ena utgången inte fungerar. smile

På min 240-86 sitter det flera relän nere vid pedalstället och något av dem är detta relä, men om din årsmodell har precis likadant är jag osäker på. Enligt schemat ska det sitta dessa kabelfärger på relät:

Grön/röd
Gul (två stycken)
Svart
Vit
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2011)

4 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Bytte reläet och då fungerade det några minuter sedan slocknade belysningen. Plockade till slut bort säkerhetsdosan och hittade oxid i underkant på ingående kabel. Efter rengöring så fungerade det fint igen smile

Sök