3824
Sök

M3 kompressor, smg låda -kopplingsbyte?

VIP Medlem
251 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tjena, nu har jag börjat fundera galet mycket kring ett ämne och jag kan inte släppa det..
Om man matar på en kompressor på m3 e46 med smg låda. Behöver man då även uppgradera kopplingen? Eller behövs inte det med tanke på att lådan är sekventiell?

Frågar detta eftersom jag har för mig att jag någonstans läst att den lådan har en koppling, fast endast vid första växeln eller något liknande. Men även om sådant är fallet, är det nödvändigt med kopplingsbyte vid effektökning?

Hoppas någon insatt i BMWs fina ingenjörskonst kan ge mig ett bra och fint svar, du får även gärna förklara lite djupgående hur hela SMG lådan fungerar om det inte är alltför jobbigt. Men ett enkelt svar går också bra!

517 Inlägg
5 februari 2011
Jag är inte alls insatt men jag lus läste lite snabbt om smg-lådan. SMG står för "sequential manual gearbox" och är i grund och botten en vanlig manuell låda med en enkel koppling som är ombyggd med en massa elektrohydraliskt mumbo-jumbo som gör att allting funkar...ibland och ibland inte tongue kanske därför en del har blivit less och byggt tillbaka dem till vanliga manuella med kopplings pedal och hela kittet när elektroniken i smg:n börjat strula tongue

Jag läste även på autopower om folk som kompressormatat sina bilar upp till 480hk utan att behöva byta några kopplingar i smg-lådan...

VIP Medlem
251 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Ghost_Face skrev:
Jag läste även på autopower om folk som kompressormatat sina bilar upp till 480hk utan att behöva byta några kopplingar i smg-lådan...

Med tanke på att du nämnde det så menar du på att det åtminstone är rekommenderat att byta upp sig om man nu skulle öka effekten till just 450-500 i motorn smile ?
Då kanske man nästan hellre skulle vilja ha en hederlig manuellare, för man verkar inte komma bort från extra jobb ändå. Plus när man hör att det är massor elektronik inblandat i det som "borde" vara mekaniskt, då vet man också att det har en tendens att gå sönder lite oftare...

Skulle gärna bli glad om någon mer kunde svara!! smile
Då du verkade inte 100 på det du sa med tanke pä lus läsningen :p

252 Inlägg
6 februari 2011
SMG är en manuel låda med en vanlig koppling.Och den använder kopplingen hela tiden. Det funkar aldeles utmärkt att köra med orginal kopplingen men det är lite halv tradigt att köra med SMG och 500HK då det spinnner på 1- 3 växelen. Men är man van SMG förare så kan man få till det med växligen. Anledningen att kopplingen klarar sig så bra på M3 är att den är starkare än vägfästet på bak hjulen. Det kan bli problem om man kör slicks på preppad bana då brinner den upp. sachs har en racing lamell som funkar till SMG. Ingen sintler eller starkare tyckplatta med annan utväxling Då flippar SMG systemet.

VIP Medlem
251 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Menar du att kopplingen slirar på 1-3 växeln eller att bakhjulen helt enkelt spinner?

Så det enda skulle i sådana fall vara att byta till någon speciell lamell som är tillverkad speciellt för smg systemet??

252 Inlägg
6 februari 2011
Jivetvis bakhjulen :-) Det är en annan typ av lamell( organisk) som där är ett bättre grepp än orginal lamellen.dock så är det rätt dyr lamell 3600Kr.Den är inte speciel till SMG utan är till att förstärka greppet i kopplingen utan att påverka ingräppet som SMG är känslig för. . Sachs  X 1864 999 954

Sök