2118
Sök

Elfel Golf 2 GTI 16V

508 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Hej !

Jag undrar om jag har ett elfel i min bil för jag skulle starta bilen och då lyste lampan till generatorn men när jag mäter på batteriet så går inte batteriet ner med bilen startad så jag provade att mäta från generatorn och i karrosen då visade mätaren 16 Volt med bilen startad, batteriet visade också 16 Volt även med bilen avstängd. Jag lät bilen gå i 5-6 minuter men batteriet visade samma hela tiden.

Så då tänkte jag att jag provar och ser om batteret går ner mycket när jag bara slår på lysena utan att starta bilen med nykeln urtagen och så skulle jag sätta på helljuset och när jag trycker på helljusspaken så startar fläkten men bara när jag håller in spaken då började batteriet sjunka i volt men borde inte det sjunka i volt väldigt fort när jag startat bilen om generatorn inte fungerar.

Har jag el fel eller är det kopplat så för allt fungerar förutom att generator lampan lyser men generatorn tycks ju ladda .

Ska prova med ett annat batteri och prova byta kabeln mellan generator och batteri för den ser väldigt ärgad ut.

Var så här i sommras med men då slocknade generator lampan när jag provade att starta bilen några dagar senare.

Min voltmätare är kanske inte så kry för inte ska det visa 16v på batteriet även mitt andra batteri som håller på att laddas visar 15.96 Volt.

Forummoderator
18 314 Inlägg
8 februari 2011
Den voltmätaren skulle jag vara lite tveksam till. Fast visst har GEL-betterier högre spänning än Bly-dito. Kolla alla jordningar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök