8138
Sök

Nyinstallerad stereo tappar inställningar

8 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Hej!
jag köpte en ny JVC KD-G322 på netonet till tjejjen och monterade denna i hennes Seat Ibiza -03:a
Allt fungerar, men när man stänger av tändningen så tappar stereon inst såsom TP, EQ, mm. Därimot ligger lagrade radiokanaler kvar på sina platser.
Så varje gång man startar bilen måste man först trycka på "on" knappen och därefter välja radiokanal genom att trycka på snabbvalet.
är detta normalt??? -går detta att lösa på nåt vis?

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
12 december 2006
Yes så är det på alla Vw-audi-seat-skoda Du måste byta plats på den Gula och den Röda kablarna vet inte varför de har gjort så men så är det har kört Vw i hhmm 5 år nu och det har alltid vart så...på ala bilar jag haft i VAG Familjen....

Pröva att göra detta så skal det säkert Funka för dej

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

8 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
Rockfordboy82 skrev:
Yes så är det på alla Vw-audi-seat-skoda Du måste byta plats på den Gula och den Röda kablarna vet inte varför de har gjort så men så är det har kört Vw i hhmm 5 år nu och det har alltid vart så...på ala bilar jag haft i VAG Familjen....

Mvh Christian

Ok! -får prova detta, är det ingen risk att kortsluta nåt då?

Supraman
2 300 Inlägg
13 december 2006
whoppi skrev:
Rockfordboy82 skrev:

Mvh Christian

Ok! -får prova detta, är det ingen risk att kortsluta nåt då?

Byter du bara meller gul och röd så finns det ingen risk.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

873 Inlägg
13 december 2006
Det "ska" ju vara samma spänning på båda. Bara att den ena går till en säkring som bryts när tändningen slås av och den andra har konstant ström för minnet mm.

Om det aviker på denna model vågar jag inte utala mig om och hade själv kollat på schema eller mätt upp spänningen först.

Kan tillägga att jag har samma problem med en stereo, och den enda skillnaden om jag byter på gul/orange och röd är att då startar inte stereon alls. Bara lyser till lite snabbt.
*rycker på axlarna*

Don't get mad, get even.

326 Inlägg
13 december 2006
Får hålla med Rockfordboy, nya Pioneer-stereo i min Audi var helt död när jag pluggade in ISO-kontakterna. Fick bygla röd på gul kabel, vilket redan var förberett på cd-radion och då funkade den. Att bara skifta kablar hjälpte inte mig ska tilläggas.
Allt går på direktplus alltså, bara en fördel anser jag. Nu går det att spela med motorn avslagen. smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 december 2006
ILarsaI skrev:
Får hålla med Rockfordboy, nya Pioneer-stereo i min Audi var helt död när jag pluggade in ISO-kontakterna.

Kan vara så på din att den ska styras med "S-Ström" vilket innebär nyckel i (omvriden eller inte) = Stereo på
Men det vanligaste är att bara växla 15 och 30 ström, kortis är ingen fara sålänge du inte ändrar på jorden...

8 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
Ok! -kikade runt lite på http://www.netonnet.se och hittade ett speciellt WAG kablage (artnr 103185 , skulle det lösa problemet?, eller ett kablage med inbyggd batteribackup (artnr 106320)

sök i sökrutan till vänster på dessa art nr och ge mig ett förslag på vad som skulle kunna lösa problemet.

tack på förhand
/Marcus

Sök