4115
Sök

Varför vitryker äldre motorer oftast?

320 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
ja varför vitryker de mer även om de inte är något "fel" på dem? sämre förbränning på grund av slitna spridare mm eller har de varit så ända sen de var nya?

om man kollar på youtube så ser man ofta att de äldre bilarna börjar ryka först när de varvar till. men de nyare gör inte de.
även vissa av de äldre ryker mycket mindre. därför jag funderar lite vad som är "fel"....

EDIT:  har katalysatorn temperatur något med rökbildning att göra?
Senast redigerat av Frrla (7 februari 2011)

Bmw Ownz

930 Inlägg
7 februari 2011
Vitröken är kondens som har samlats i avgasröret och blir ånga när avgaserna kommer.  När avgaserna blir tillräckligt varma så syns inte röken längre.
En nyare motor blir fortare varm och det blir inte lika mycket kondens i avgasröret.

Mats

320 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
okej. efter jag postade kom jag på att jag lånade en polares 360gl 20mil en varm sommarkväll, men den rök iaf... inte en droppe kylarvatten borta eller något annat skumt...

Bmw Ownz

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2011
mats757 skrev:
Vitröken är kondens som har samlats i avgasröret och blir ånga när avgaserna kommer.  När avgaserna blir tillräckligt varma så syns inte röken längre.
En nyare motor blir fortare varm och det blir inte lika mycket kondens i avgasröret.

Mats

Det varierar nog de där med att nya bilar blir varma fortare.
Min 520 från 89 är uppe på normal arbetstemp efter 5-10 minuter.
Men våran 93a från 07 kan man åka omkring med inne i stan i 30-40 min utan att den ens är i närheten av driftstemperatur.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

320 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
mats757 skrev:

Mats

Men våran 93a från 07 kan man åka omkring med inne i stan i 30-40 min utan att den ens är i närheten av driftstemperatur.

låter skumt att 9-3an inte blir varm på den tiden!

hur är det med katalysatorn då? tar den bort rök när den blir varm? tänkte om den skulle kylas ner av vattenstänk eller nått, och de börjar vitryka på grund av de.

Bmw Ownz

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2011
Frrla skrev:
marwin_of_sweden skrev:
mats757 skrev:

Mats

låter skumt att 9-3an inte blir varm på den tiden!

hur är det med katalysatorn då? tar den bort rök när den blir varm? tänkte om den skulle kylas ner av vattenstänk eller nått, och de börjar vitryka på grund av de.

Jo det håller jag med om, men två bekanta har 93 aero av samma årsmodell och dom är lika dana. Enligt Saab beror det på att deras nya motorer är så effektiva att dom inte producerar så mycket värme, skitsnack tror jag. Det beror nog mer på kassa kylsystem som inte kan stänga igen cirkulationen helt som äldre bilar gör för att bli varma fort.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 februari 2011
Verkar variera.. min mitsibishi legnum rök som satan när den var kall.. inget fel på den heller.  försvan varken olja eller vatten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 624 Inlägg
7 februari 2011
Haha det är samma här som med Saaben.. familjen har en focus -05 som tar på sig ~50min att bli varm.. mercan tar 5-10min högst..

Ford säger iprincip samma som dom sa på saab tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2011
martinn skrev:
Haha det är samma här som med Saaben.. familjen har en focus -05 som tar på sig ~50min att bli varm.. mercan tar 5-10min högst..

Jag har försökt hitta termostaten på saaben bara för att jag är nyfiken av mig, men än så länge har jag inte hittat nån. Funderar på ifall de kan va så att det är fullt flöde i systemet hela tiden?

2 624 Inlägg
7 februari 2011
marwin_of_sweden skrev:
martinn skrev:

Jag har försökt hitta termostaten på saaben bara för att jag är nyfiken av mig, men än så länge har jag inte hittat nån. Funderar på ifall de kan va så att det är fullt flöde i systemet hela tiden?

Det är väll elekriska termostater på dom? det va det iaf på forden tongue

Mycket möjligt.. har faktiskt inte kikat på det! det är iaf grymt irreterande när man tar den när det är kallt ute tongue

5 710 Inlägg
9 februari 2011
martinn skrev:
marwin_of_sweden skrev:
martinn skrev:

Nej det är det inte på SAAB:arna. Har heller aldrig hört at någon annan tillverkare har det, är du helt 100 på att Forden hade en elektrisk termostat?

MVH Jonas
..............

2 624 Inlägg
9 februari 2011
jonTe skrev:
martinn skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Nej det är det inte på SAAB:arna. Har heller aldrig hört at någon annan tillverkare har det, är du helt 100 på att Forden hade en elektrisk termostat?

Jupp jag är 100% säker.. det kostade strax över 1200 eller 1300spänn och byta termostaten iomed att den va elektrisk.. sen är det en hårdplastbehållare runt termostaten som går sönder och då lär man byta hela alltet.. jättebra gjort av ford big_smile

Random Hero
4 047 Inlägg
9 februari 2011
martinn skrev:

Min focus får rätt arbetstemp i vattnet+oljan efter 4-5min, ligger på en 50 sträcka med 2 rondeller och 2 farthinder varje dag till jobbet så är ju ingen galenkörning. ja kör med 2.0L duratec motorn. Men bilen ryker även om den är en "ny bil" varm som kall. fast det beror väl mer på de kalla vädret nu då men....

Dog food lid. Backwards

2 624 Inlägg
9 februari 2011
Jo men det är problem med dom flesta 04-05 med 1,6l motorn som våran familj har.. tidigare focusar har inte detta problem tongue

Sök