Lådberäkning för 2x12" SPL Dynamics V-300S4

mGustaafssoN
3 februari 2011 · 65 Inlägg

Tjenare tjenare det är såhär att jag har köpt 2st 12" SPL Dynamics v-300S4 som jag tänkte slänga in i bilen. Hade tänkt bygga en portad låda till dessa men tyvärr hittar jag ingenting om hur stor en portad låda ska va till dom här basarna om jag har 2st. Finns ritningar på blekinge bilradio för 2st basar i sluten låda men inget för portad. sad Finns även ritning för 1st i portad låda på 50liter och en 26cm lång 4" basport. Men hur gör jag när jag vill ha dubbla basar och 1 port i samma låda? Kan någon hjälpa mig med förslag på hur stor lådan ska va och hur stor porten ska vara?

Jag lyssnar mest på metal men även lite techno och djupbas så en låda som passar att spela det mesta i skulle va det bästa:D

Senast redigerat av mGustaafssoN (3 februari 2011)

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
kalle_kalle
3 februari 2011 · 2 914 Inlägg

dubbla bara lådvolymen,
dvs 100L och 36cm lång 6" port eller 2st 4" på 36cm (6" är dubbelt så stort som 4")

(se bara till att du ska ha denna avstämning som du får av denna låda)

Senast redigerat av kalle_kalle (3 februari 2011)

Leo86
3 februari 2011 · 1 468 Inlägg

Satt och räknade en del i WinISD och då vill programmet ha 136 liter för 2 basar...

Avstämmningen då. djupbas men ändå gå att lyssna metal?

Jag själv skulle kört 136 liter och 2st 6" portar på 65cm styck plus trattar i varje ände avstämt 30hz.

Men det är vad Jag skulle gjort cool

Mvh

jimmyostrom
3 februari 2011 · 560 Inlägg

Ja personligen tror jag det bara är du som vill ha en sådan låda.

Nu vill inte jag verka som en besserwisser men 2 st 6" portar på ett par basar som har Xmax på 11mm och som tål ca 350 Watt RMS, hubba bubba säger jag.....

Jag kan lova att denna lådan inte kommer att spela högt eller bra och för att få den till att spela högt med 2st 6" portar så har du stoppat in så mycket effekt så du hittar basarna i talspolehimmlen (där alla mina basar finns roll ).

Nej satsa på en ca 90-100 liters låda med MAX 1st 6" port beroende på hur mycket effekt du ska stoppa in i basarna då det faktiskt nästan basar beror på effekten som avgör hur stor port du ska ha (eller den största faktorn ialla fall).




Leo86 skrev:
Satt och räknade en del i WinISD och då vill programmet ha 136 liter för 2 basar...

Avstämmningen då. djupbas men ändå gå att lyssna metal?

Jag själv skulle kört 136 liter och 2st 6" portar på 65cm styck plus trattar i varje ände avstämt 30hz.

Men det är vad Jag skulle gjort cool

Mvh

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Leo86
3 februari 2011 · 1 468 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Ja personligen tror jag det bara är du som vill ha en sådan låda.

Nu vill inte jag verka som en besserwisser men 2 st 6" portar på ett par basar som har Xmax på 11mm och som tål ca 350 Watt RMS, hubba bubba säger jag.....

Jag kan lova att denna lådan inte kommer att spela högt eller bra och för att få den till att spela högt med 2st 6" portar så har du stoppat in så mycket effekt så du hittar basarna i talspolehimmlen (där alla mina basar finns roll ).

Nej satsa på en ca 90-100 liters låda med MAX 1st 6" port beroende på hur mycket effekt du ska stoppa in i basarna då det faktiskt nästan basar beror på effekten som avgör hur stor port du ska ha (eller den största faktorn ialla fall).




Leo86 skrev:
Satt och räknade en del i WinISD och då vill programmet ha 136 liter för 2 basar...

Avstämmningen då. djupbas men ändå gå att lyssna metal?

Jag själv skulle kört 136 liter och 2st 6" portar på 65cm styck plus trattar i varje ände avstämt 30hz.

Men det är vad Jag skulle gjort cool

Mvh

som jag sa att det är så Jag skulle gjort smile.
Labba på samma sätt med min 8" jag hade. o med 1000 rms i 8ohm på en bas som e 300rms i specen o låda på 39 liter 6" port på  90cm långt spelade 138++ i min 745a.

Men det är ju bara jag det wink

mGustaafssoN
3 februari 2011 · 65 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Ja personligen tror jag det bara är du som vill ha en sådan låda.

Nu vill inte jag verka som en besserwisser men 2 st 6" portar på ett par basar som har Xmax på 11mm och som tål ca 350 Watt RMS, hubba bubba säger jag.....

Jag kan lova att denna lådan inte kommer att spela högt eller bra och för att få den till att spela högt med 2st 6" portar så har du stoppat in så mycket effekt så du hittar basarna i talspolehimmlen (där alla mina basar finns roll ).

Nej satsa på en ca 90-100 liters låda med MAX 1st 6" port beroende på hur mycket effekt du ska stoppa in i basarna då det faktiskt nästan basar beror på effekten som avgör hur stor port du ska ha (eller den största faktorn ialla fall).




Leo86 skrev:
Satt och räknade en del i WinISD och då vill programmet ha 136 liter för 2 basar...

Avstämmningen då. djupbas men ändå gå att lyssna metal?

Jag själv skulle kört 136 liter och 2st 6" portar på 65cm styck plus trattar i varje ände avstämt 30hz.

Men det är vad Jag skulle gjort cool

Mvh

Okej jag bygger en låda och börjar med en 6" port på 26 cm och så testar jag mig fram big_smile Basarna kommer att spelas på ett SPL Dynamics ICE-800 på 2 ohm så de kommer att få ca 600watt. Vet du om det blir bra att börja med en 6" port på ca 26cm med tanke på den effekten?

Leo86 skrev:
Satt och räknade en del i WinISD och då vill programmet ha 136 liter för 2 basar...

Avstämmningen då. djupbas men ändå gå att lyssna metal?

Jag själv skulle kört 136 liter och 2st 6" portar på 65cm styck plus trattar i varje ände avstämt 30hz.

Men det är vad Jag skulle gjort cool

Mvh

Inte för mycket djupbas utan jag vill att de ska spela rätt så snabbt ändå big_smile


kalle_kalle skrev:
dubbla bara lådvolymen,
dvs 100L och 36cm lång 6" port eller 2st 4" på 26cm (6" är dubbelt så stort som 4")

(se bara till att du ska ha denna avstämning som du får av denna låda)

Okej jag bygger en låda på 100liter och så får jag testa mig fram lite med porten helt enkelt big_smile

Senast redigerat av mGustaafssoN (3 februari 2011)

Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
Audi A3 1,6 (2000)
bosabengt
4 februari 2011 · 2 035 Inlägg

Jag har ju visserligen xtr basar men jag tror att 26 cm med trattar blir för mycket.

Jag skulle köra kortare rör så avstämningen höjs lite.

Biljudsveteran sen 1984!
jimmyostrom
5 februari 2011 · 560 Inlägg

Kastar du in basarna i en 100 liters låda och kör med 1st 6" port och röret är totalt 18cm + 2st portar kommer du ha en avstämning på ca 40Hz i verkligheten beroende på basförstärkning av bilens insida osv såklart.

En del gillar lägre avstämning och en del gillar lite högre, jag tycker runt 40Hz är lagom för att dom flesta ska gilla det.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
mGustaafssoN
7 februari 2011 · 65 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Kastar du in basarna i en 100 liters låda och kör med 1st 6" port och röret är totalt 18cm + 2st portar kommer du ha en avstämning på ca 40Hz i verkligheten beroende på basförstärkning av bilens insida osv såklart.

En del gillar lägre avstämning och en del gillar lite högre, jag tycker runt 40Hz är lagom för att dom flesta ska gilla det.

Tänkte bygga en låda på 100 liter och ha 2st 4" portar på ca 22cm med trattar, vad tror du om detta? Hur räknar man ut Hz? smile

bosabengt skrev:
Jag har ju visserligen xtr basar men jag tror att 26 cm med trattar blir för mycket.

Jag skulle köra kortare rör så avstämningen höjs lite.

Okej okej jag kanske ska testa köra på ca 22cm långt rör med trattar istället?


Larsson_V70 skrev:
Kolla in min baslåda bland mina bilder tog lite kort på den när jag byggde den här om dan blev redigt bra faktisgt den är till 2 12 or kanske kan vara nåt.?

Den va snygg men frågan är om den är så bra till just dessa basar?

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
bosabengt
12 februari 2011 · 2 035 Inlägg

Ifrågasätt inte jimmys förslag. kör på 18 cm så får du ju 40hz i avstämning. Och varför ska du ha två portar för? bara krångligt att labba med två rör istället för ett.

Ja är du ett matematiskt geni kan du ju räkna ut det själv men annars kan du ju göra det i win isd.

Biljudsveteran sen 1984!
evilaudio
12 februari 2011 · 16 195 Inlägg

bosabengt skrev:
Ifrågasätt inte jimmys förslag. kör på 18 cm så får du ju 40hz i avstämning. Och varför ska du ha två portar för? bara krångligt att labba med två rör istället för ett.

Ja är du ett matematiskt geni kan du ju räkna ut det själv men annars kan du ju göra det i win isd.

de jimmy menar e nog att själva 6" röret ska vara på 18 cm sen lägger man till "trattarna" på de måttet..



men man kan köra med 2st 4" portar om man vill.. brukar vara lättare att få tid 2st 4" än 1st 6" då trattarna på en 6" e rätt stora.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bosabengt
12 februari 2011 · 2 035 Inlägg

evilaudio skrev:

bosabengt skrev:
Ifrågasätt inte jimmys förslag. kör på 18 cm så får du ju 40hz i avstämning. Och varför ska du ha två portar för? bara krångligt att labba med två rör istället för ett.

Ja är du ett matematiskt geni kan du ju räkna ut det själv men annars kan du ju göra det i win isd.

de jimmy menar e nog att själva 6" röret ska vara på 18 cm sen lägger man till "trattarna" på de måttet..



men man kan köra med 2st 4" portar om man vill.. brukar vara lättare att få tid 2st 4" än 1st 6" då trattarna på en 6" e rätt stora.

jo jag förstår att röret ska vara 18 cm.

Jo porten är ju sketstor på en 6"port. vad menar du med tid? Kan de bli mindre blåsljud med två 4" rör?

Biljudsveteran sen 1984!
evilaudio
12 februari 2011 · 16 195 Inlägg

mGustaafssoN skrev:
Tjenare tjenare det är såhär att jag har köpt 2st 12" SPL Dynamics v-300S4 som jag tänkte slänga in i bilen. Hade tänkt bygga en portad låda till dessa men tyvärr hittar jag ingenting om hur stor en portad låda ska va till dom här basarna om jag har 2st. Finns ritningar på blekinge bilradio för 2st basar i sluten låda men inget för portad. sad Finns även ritning för 1st i portad låda på 50liter och en 26cm lång 4" basport. Men hur gör jag när jag vill ha dubbla basar och 1 port i samma låda? Kan någon hjälpa mig med förslag på hur stor lådan ska va och hur stor porten ska vara?

Jag lyssnar mest på metal men även lite techno och djupbas så en låda som passar att spela det mesta i skulle va det bästa:D

metal,techno å djupbas?


de lär va helt omöjligt att få till..  då man till techno å hårdrock vill ha snabb bas..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
12 februari 2011 · 16 195 Inlägg

bosabengt skrev:

evilaudio skrev:

bosabengt skrev:
Ifrågasätt inte jimmys förslag. kör på 18 cm så får du ju 40hz i avstämning. Och varför ska du ha två portar för? bara krångligt att labba med två rör istället för ett.

Ja är du ett matematiskt geni kan du ju räkna ut det själv men annars kan du ju göra det i win isd.

de jimmy menar e nog att själva 6" röret ska vara på 18 cm sen lägger man till "trattarna" på de måttet..



men man kan köra med 2st 4" portar om man vill.. brukar vara lättare att få dit 2st 4" än 1st 6" då trattarna på en 6" e rätt stora.

jo jag förstår att röret ska vara 18 cm.

Jo porten är ju sketstor på en 6"port. vad menar du med tid? Kan de bli mindre blåsljud med två 4" rör?

snarare att de kan bli mer flåsljud med 2st 4" då portarean blir mindre.

få DIT skulle de stå smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bosabengt
12 februari 2011 · 2 035 Inlägg

evilaudio skrev:

bosabengt skrev:

evilaudio skrev:

de jimmy menar e nog att själva 6" röret ska vara på 18 cm sen lägger man till "trattarna" på de måttet..



men man kan köra med 2st 4" portar om man vill.. brukar vara lättare att få dit 2st 4" än 1st 6" då trattarna på en 6" e rätt stora.

jo jag förstår att röret ska vara 18 cm.

Jo porten är ju sketstor på en 6"port. vad menar du med tid? Kan de bli mindre blåsljud med två 4" rör?

snarare att de kan bli mer flåsljud med 2st 4" då portarean blir mindre.

få DIT skulle de stå smile

Okej då lärde man sig nåt nytt idag att det blir mindre flåsljud med en större port.

Ja tratten är ju stor det håller jag med om.

Biljudsveteran sen 1984!
evilaudio
12 februari 2011 · 16 195 Inlägg

bosabengt skrev:

evilaudio skrev:

bosabengt skrev:

jo jag förstår att röret ska vara 18 cm.

Jo porten är ju sketstor på en 6"port. vad menar du med tid? Kan de bli mindre blåsljud med två 4" rör?

snarare att de kan bli mer flåsljud med 2st 4" då portarean blir mindre.

få DIT skulle de stå smile

Okej då lärde man sig nåt nytt idag att det blir mindre flåsljud med en större port.

Ja tratten är ju stor det håller jag med om.

större port=mindre motstånd=mindre flåsljud..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang