5559
Sök

Problem!! bytte från aeroport till slotport.

2 035 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag har två st 12" xtr basar. Lådan är på 120L

Körde med en aeroport som var väldigt kort. Själva röret utav trattar var nog under 10 cm.
Så det var rätt hög avstämning. Högre än 45 hz.

När jag höjde volymen så kunde jag höja väldigt mycket men sen över 30 (max 35) så distade det och lät dåligt. Men basarna bottnade inte.

fick för mig att sätta in en slotport för att spela ännu högre. Gjorde en slotport som skulle sitta emellan basarna. Portens invändiga mått är 28x10 cm. sen djupet är 25 cm ungefär.
Skulle ge en avstämning på ca 40hz tror jag.

Nu till problemet. Det basar på ännu mera nu och kan inte höja till 30 nu som då. Och basarna bottnar nästan. Det luktar också om spolarna efter en stund.
Basarna har tillgång till 2110 w rms. Varför blir det såhär för? varför gör porten så basarna nu plötsigt kan bottna och lukta bränt?

Biljudsveteran sen 1984!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 februari 2011
#2
Vad hade du för port innan?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 035 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#3
Tokken skrev:
Vad hade du för port innan?

6" aeroport. typ 8 cm rör + trattar.

Biljudsveteran sen 1984!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 februari 2011
#4
Har du rätt volym  osv?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 februari 2011
#5
bosabengt skrev:
Tokken skrev:
Vad hade du för port innan?

6" aeroport. typ 8 cm rör + trattar.

Då är porten större nu än innan med drygt 100cm2.. Vilket gör lådan mindre effekttålig i princip.
Motståndet i lådan minskar i och med att du öppnat upp lådan mer.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 februari 2011
#6
avstämningen med slotporten får jag till runt 47-48hz lite snabbräknat i winisd.
120L minus basar o porten runt 100L kvar?

den gamla hade väl runt 40-41hz skulle ja tro.

så där har du väl en orsak om du inte gillar o köra mkt midbas med tolvorna bör du nog förlänga din port en del, ca 40cm lång för o hamna runt 40hz.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 785 Inlägg
4 februari 2011
#7
bosabengt skrev:
Jag har två st 12" xtr basar. Lådan är på 120L

Körde med en aeroport som var väldigt kort. Själva röret utav trattar var nog under 10 cm.
Så det var rätt hög avstämning. Högre än 45 hz.

När jag höjde volymen så kunde jag höja väldigt mycket men sen över 30 (max 35) så distade det och lät dåligt. Men basarna bottnade inte.

fick för mig att sätta in en slotport för att spela ännu högre. Gjorde en slotport som skulle sitta emellan basarna. Portens invändiga mått är 28x10 cm. sen djupet är 25 cm ungefär.
Skulle ge en avstämning på ca 40hz tror jag.

Nu till problemet. Det basar på ännu mera nu och kan inte höja till 30 nu som då. Och basarna bottnar nästan. Det luktar också om spolarna efter en stund.
Basarna har tillgång till 2110 w rms. Varför blir det såhär för? varför gör porten så basarna nu plötsigt kan bottna och lukta bränt?

Vilka basar har du ? SPL Dynamic XTR eller Orion XTR?

Oavsett så skulle jag tittat närmare på vad du driver basarna med. Distorsion i signalen från stegen gör att basarna snabbt blir varma. Även felaktigt avstämda lådor ger denna typen av problem.

28 x 10cm är inga problem för 2st 12" så länge porten är tillräckligt lång och du använder dig av subsonic filter. En 6" aeroport är ca 183cm2. Att göra ett 6" rör kortare än 16cm fungerar aldrig bra.

Prova att förlänga porten rejält 35-40cm längd istället för 25cm. Samtidigt som du gör detta får lådan mindre netto volym.

Jag vet inte om du skrivit 120liter brutto eller nettovolym?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 februari 2011
#8
dbjanoz skrev:
bosabengt skrev:
Jag har två st 12" xtr basar. Lådan är på 120L

Körde med en aeroport som var väldigt kort. Själva röret utav trattar var nog under 10 cm.
Så det var rätt hög avstämning. Högre än 45 hz.

När jag höjde volymen så kunde jag höja väldigt mycket men sen över 30 (max 35) så distade det och lät dåligt. Men basarna bottnade inte.

fick för mig att sätta in en slotport för att spela ännu högre. Gjorde en slotport som skulle sitta emellan basarna. Portens invändiga mått är 28x10 cm. sen djupet är 25 cm ungefär.
Skulle ge en avstämning på ca 40hz tror jag.

Nu till problemet. Det basar på ännu mera nu och kan inte höja till 30 nu som då. Och basarna bottnar nästan. Det luktar också om spolarna efter en stund.
Basarna har tillgång till 2110 w rms. Varför blir det såhär för? varför gör porten så basarna nu plötsigt kan bottna och lukta bränt?

Vilka basar har du ? SPL Dynamic XTR eller Orion XTR?

Oavsett så skulle jag tittat närmare på vad du driver basarna med. Distorsion i signalen från stegen gör att basarna snabbt blir varma. Även felaktigt avstämda lådor ger denna typen av problem.

28 x 10cm är inga problem för 2st 12" så länge porten är tillräckligt lång och du använder dig av subsonic filter. En 6" aeroport är ca 183cm2. Att göra ett 6" rör kortare än 16cm fungerar aldrig bra.

Prova att förlänga porten rejält 35-40cm längd istället för 25cm. Samtidigt som du gör detta får lådan mindre netto volym.

Jag vet inte om du skrivit 120liter brutto eller nettovolym?

2st SPL dynamic XTR 300D4 har han, drives av ett Ampire m2000.1
120L är bruttovolym på lådan

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 785 Inlägg
5 februari 2011
#9
Frippe_L skrev:
dbjanoz skrev:
bosabengt skrev:
Jag har två st 12" xtr basar. Lådan är på 120L

Körde med en aeroport som var väldigt kort. Själva röret utav trattar var nog under 10 cm.
Så det var rätt hög avstämning. Högre än 45 hz.

När jag höjde volymen så kunde jag höja väldigt mycket men sen över 30 (max 35) så distade det och lät dåligt. Men basarna bottnade inte.

fick för mig att sätta in en slotport för att spela ännu högre. Gjorde en slotport som skulle sitta emellan basarna. Portens invändiga mått är 28x10 cm. sen djupet är 25 cm ungefär.
Skulle ge en avstämning på ca 40hz tror jag.

Nu till problemet. Det basar på ännu mera nu och kan inte höja till 30 nu som då. Och basarna bottnar nästan. Det luktar också om spolarna efter en stund.
Basarna har tillgång till 2110 w rms. Varför blir det såhär för? varför gör porten så basarna nu plötsigt kan bottna och lukta bränt?

Vilka basar har du ? SPL Dynamic XTR eller Orion XTR?

Oavsett så skulle jag tittat närmare på vad du driver basarna med. Distorsion i signalen från stegen gör att basarna snabbt blir varma. Även felaktigt avstämda lådor ger denna typen av problem.

28 x 10cm är inga problem för 2st 12" så länge porten är tillräckligt lång och du använder dig av subsonic filter. En 6" aeroport är ca 183cm2. Att göra ett 6" rör kortare än 16cm fungerar aldrig bra.

Prova att förlänga porten rejält 35-40cm längd istället för 25cm. Samtidigt som du gör detta får lådan mindre netto volym.

Jag vet inte om du skrivit 120liter brutto eller nettovolym?

2st SPL dynamic XTR 300D4 har han, drives av ett Ampire m2000.1
120L är bruttovolym på lådan

Effekttålighet på 750W rms i rätt låda rätta frekvenser.

Absolut rekommenderat att använda Subsonic filter till de basarna.

Vet inte hur pass bra Ampire m2000.1 steget är? Du kan alltid se över dina inställningar och se till att inte ställa gainen för högt. Det ger garanterat fyrkantsvåg om du ställer din gain för högt i förhållande till signalen från din huvudenhet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 035 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#10
Frippe_L skrev:
avstämningen med slotporten får jag till runt 47-48hz lite snabbräknat i winisd.
120L minus basar o porten runt 100L kvar?

den gamla hade väl runt 40-41hz skulle ja tro.

så där har du väl en orsak om du inte gillar o köra mkt midbas med tolvorna bör du nog förlänga din port en del, ca 40cm lång för o hamna runt 40hz.

Okej 47 48 hz lite högt ju. Men när jag labbade i WinISD så räknade jag på 110 L men det kanske var fel. Då fick jag en avstämning på runt 40 hz.

Mätte porten nu och PORTEN ÄR 30 CM DJUP.

Men själva lådan är 40 cm djup. Så då får man väl ha porten utanför lådan?

Den gamla setupen jag hade med aeroport hade väl en avstämning på 51 hz eller nåt. Röret var ju så kort.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#11
dbjanoz skrev:
Frippe_L skrev:
dbjanoz skrev:
Vilka basar har du ? SPL Dynamic XTR eller Orion XTR?

Oavsett så skulle jag tittat närmare på vad du driver basarna med. Distorsion i signalen från stegen gör att basarna snabbt blir varma. Även felaktigt avstämda lådor ger denna typen av problem.

28 x 10cm är inga problem för 2st 12" så länge porten är tillräckligt lång och du använder dig av subsonic filter. En 6" aeroport är ca 183cm2. Att göra ett 6" rör kortare än 16cm fungerar aldrig bra.

Prova att förlänga porten rejält 35-40cm längd istället för 25cm. Samtidigt som du gör detta får lådan mindre netto volym.

Jag vet inte om du skrivit 120liter brutto eller nettovolym?

2st SPL dynamic XTR 300D4 har han, drives av ett Ampire m2000.1
120L är bruttovolym på lådan

Effekttålighet på 750W rms i rätt låda rätta frekvenser.

Absolut rekommenderat att använda Subsonic filter till de basarna.

Vet inte hur pass bra Ampire m2000.1 steget är? Du kan alltid se över dina inställningar och se till att inte ställa gainen för högt. Det ger garanterat fyrkantsvåg om du ställer din gain för högt i förhållande till signalen från din huvudenhet.

Ja subsonic använder jag.

Vet inte riktigt heller hur bra steget är men det har ju en dämpfaktor på över 400 men ett sn/ratio eller va det heter på 73 db.

Ska sänka gainen lite för som du säger så kanske det blir en fyrkantsvåg. Hajar lite vad det är iallafall. Såg nån video på den på youtube då dem visade det på oscilloskop.

Jag frågade JACKOO och han tyckte jag skulle korta porten. Så vad ska jag göra? korta eller göra en längre????
Senast redigerat av bosabengt (6 februari 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

1 785 Inlägg
8 februari 2011
#12
bosabengt skrev:
dbjanoz skrev:
Frippe_L skrev:

2st SPL dynamic XTR 300D4 har han, drives av ett Ampire m2000.1
120L är bruttovolym på lådan

Effekttålighet på 750W rms i rätt låda rätta frekvenser.

Absolut rekommenderat att använda Subsonic filter till de basarna.

Vet inte hur pass bra Ampire m2000.1 steget är? Du kan alltid se över dina inställningar och se till att inte ställa gainen för högt. Det ger garanterat fyrkantsvåg om du ställer din gain för högt i förhållande till signalen från din huvudenhet.

Ja subsonic använder jag.

Vet inte riktigt heller hur bra steget är men det har ju en dämpfaktor på över 400 men ett sn/ratio eller va det heter på 73 db.

Ska sänka gainen lite för som du säger så kanske det blir en fyrkantsvåg. Hajar lite vad det är iallafall. Såg nån video på den på youtube då dem visade det på oscilloskop.

Jag frågade JACKOO och han tyckte jag skulle korta porten. Så vad ska jag göra? korta eller göra en längre????

Längre och prova en kombination med längre port och sen minska lådans volym.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Det heter STEREO
893 Inlägg
8 februari 2011
#13
Lite stor låda om du vill poppa högt. Runt 45l st skulle jag dra ner det till.

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

2 035 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#14
dbjanoz skrev:
bosabengt skrev:
dbjanoz skrev:

Effekttålighet på 750W rms i rätt låda rätta frekvenser.

Absolut rekommenderat att använda Subsonic filter till de basarna.

Vet inte hur pass bra Ampire m2000.1 steget är? Du kan alltid se över dina inställningar och se till att inte ställa gainen för högt. Det ger garanterat fyrkantsvåg om du ställer din gain för högt i förhållande till signalen från din huvudenhet.

Ja subsonic använder jag.

Vet inte riktigt heller hur bra steget är men det har ju en dämpfaktor på över 400 men ett sn/ratio eller va det heter på 73 db.

Ska sänka gainen lite för som du säger så kanske det blir en fyrkantsvåg. Hajar lite vad det är iallafall. Såg nån video på den på youtube då dem visade det på oscilloskop.

Jag frågade JACKOO och han tyckte jag skulle korta porten. Så vad ska jag göra? korta eller göra en längre????

Längre och prova en kombination med längre port och sen minska lådans volym.

Ja en längre port i en mindre låda ja men inte längre port i min befintliga låda.

Men jag testade att höja gainen, nu bottnar dem inte lika lätt eller inte alls. Låter inte dåligt heller.  Så gainen är på ca 90% vilket motsvarar stereons 4v in.

45 L säger du holst, a det får bli ett projekt senare i vår.
Men 45 L per bas tom låda då? så om jag ska labba i win isd med två basar ska jag väl inte skriva i 90L utan 80 kanske eller hur blir det?

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
12 februari 2011
#15
bosabengt skrev:
Körde med en aeroport som var väldigt kort. Själva röret utav trattar var nog under 10 cm.
Så det var rätt hög avstämning. Högre än 45 hz.

Först antaganden och sedan konstateranden?

bosabengt skrev:
fick för mig att sätta in en slotport för att spela ännu högre. Gjorde en slotport som skulle sitta emellan basarna. Portens invändiga mått är 28x10 cm. sen djupet är 25 cm ungefär.
Skulle ge en avstämning på ca 40hz tror jag.

Först så ger du en area som du verkar säker på, men du vet inte djupet?!
Det är bra att få för sig saker, ännu bättre att tänka igenom dem också.

bosabengt skrev:
Varför blir det såhär för?

För att inom bilstereo och ljud för övrigt finns inte "ungefär" hit och dit. Ett ljudsystem är inget trivialt som man bara gör och det blir bra. Det är inte heller något man stoppar in i ett beräkningsprogram och allting är frid och fröjd. Ett beräkningsprogram använder många antaganden och förenklingar för att göra sina beräkningar. Då är det naturligtvis viktigt som själva fan att man faktiskt följer dem också så att det inte blir ÄNNU fler felkällor. /facepalm
Senast redigerat av Rigan (12 februari 2011)


Sök