5567
Sök

Frågor ang kondensator

7 100 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#1
mors!
har köpt en beganad kondensator.
och som ja känner säger att ja måste ladda upp den innan ja monterar den?
men den laddas väll upp ändå när ja kopplar in den?

mvh patrik

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 074 Inlägg
9 februari 2011
#2
bmx skrev:
mors!
har köpt en beganad kondensator.
och som ja känner säger att ja måste ladda upp den innan ja monterar den?
men den laddas väll upp ändå när ja kopplar in den?

mvh patrik

Mors! har ingen direkt koll på kondingar men man ska ha ett motstånd när du laddar upp den de vet jag.
sen om de är första gången den laddas bara eller alla gånger de vet jag inte...
Kommer nog nån me stenkoll snart

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2011
#3
Ta en vanlig lampa, typ H7/H3/whatever och koppla mellan kondensatorns och batteriets plus när du ska ansluta kondensatorn, jorden kopplar du direkt som vanligt. När lampan har slocknat så är kondensatorn "uppladdad" och redo att anslutas permanent. Ifall du sen kopplar ur den under en längre tid så måste den laddas upp igen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 100 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#4
så den ska alltså vara urladdat när ja kopplar in den i bilen?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

865 Inlägg
9 februari 2011
#5
bmx skrev:
så den ska alltså vara urladdat när ja kopplar in den i bilen?

läs hela texten ovan så ser du svaret


7 100 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#6
jaha,nu fattade ja haha big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

7 100 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#7
hur långt tid tar de för den att laddas då?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
#8
Några sekunder, som sagt när lampan slocknar så är den klar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
12 februari 2011
#9
Grejen är att den kommer att laddas så fort som det bara är möjligt om man inte har ett motstånd som reglerar hastigheten. --> Saker går sönder

Edit: saker betyder säkringar i en bra installation.
Senast redigerat av Rigan (12 februari 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
#10
Egentligen så ska det inte vara någon fara att bara koppla in kondensatorn, den ska tåla det utan problem, i värsta fall så öppnar sig ventilen. Men om man bara kopplar rakt på så blir det gnistbildning, inte alltid så bra, samt att om man har en billig kondensator och råkar koppla den i fel riktning så kan den smälla.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök