5014
Sök

E30 Baslåda

1 122 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Jag undrar vilken bästa konstruktionen är i en e30 har hört mass olika å jag har ingen skidlucka.. men jag har dock kapat upp 2st 4.33" hål i hatthyllan där jag kört ner basrör ner till skuffen.. men bör man satsa på en vanlig reflex låda eller bandpass eller vad? har tänkt köra en Maximus 3000 12"

gasa nu foer faen!

1 122 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
Ingen som har nån anning? =/ vore mkt tacksamt iaf

gasa nu foer faen!

53 Inlägg
9 november 2006
är också lite intresserad av andra åsikter..kom igen folk big_smile

busare
157 Inlägg
9 november 2006
kan inte så mycket om just den modellen men bygg custom smile roligast

Calibra <3

FreddeK
10 november 2006
Är det bra med utrymme därbak så du får plats med 12or? Har själv en 635 och fick bara plats med st 10or. inte lätt att få in bastryck i kupen men jag körde med en sluten låda och rockford punch basar och det basa på grymt...utanför bilen tyvärr.

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
10 november 2006
Jo det får plats 12or.. Jag kör med dubbla just nu i portad låda.. (dock så har jag skidlucka dom jag låter lådan spela igenom).

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

1 122 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Jag undrar ju hur folk gör dom som inte har nån skidlucka sad

gasa nu foer faen!

.......
2 655 Inlägg
10 november 2006
de är väl bara märka upp å såga bort plåten inne i skuffen sen kan du va lite finulig och kapa ur skumgummit i mitten av säte . farsan min gjorde så i sin e36:a å de blev skit bra, mycke mer ljud inne i bilen gick även att sitta i mitten fortfarande eftersom tyget e så pass sträckt. sen har han ju kapat ut så att om han ska sälja bilen så kan han trycka tillbaks de och sätta tillbaka sätesrycken ingen å då blir den ju som vanligt.

FreddeK
11 november 2006
beemern skrev:
de är väl bara märka upp å såga bort plåten inne i skuffen sen kan du va lite finulig och kapa ur skumgummit i mitten av säte . farsan min gjorde så i sin e36:a å de blev skit bra, mycke mer ljud inne i bilen gick även att sitta i mitten fortfarande eftersom tyget e så pass sträckt. sen har han ju kapat ut så att om han ska sälja bilen så kan han trycka tillbaks de och sätta tillbaka sätesrycken ingen å då blir den ju som vanligt.

Tror den väggen är bärande och ska nog inte kapas i! rätta mig gärna om jag har fel!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 november 2006
ValP2k skrev:
Jag undrar vilken bästa konstruktionen är i en e30 har hört mass olika å jag har ingen skidlucka.. men jag har dock kapat upp 2st 4.33" hål i hatthyllan där jag kört ner basrör ner till skuffen.. men bör man satsa på en vanlig reflex låda eller bandpass eller vad? har tänkt köra en Maximus 3000 12"

Det enda som funkar riktigt bra i en E30 utan skidlucka är en bandpass. Jag har haft 2stycken E30 i mina dagar och testat i runda tal 25 olika lådor/element.

Det enda negativa med bandpasslådor är att de är lite kinkiga på att man får till rätt volym och tyvärr varierar ju elementparametrarna +-5% från det som står i databladen.

Så mitt råd till dig är att du börjar med en port som är lite längre än den som du för utråknad åt dig, lyssna och spelar det lite för djupt så kapar du porten 3cm, lyssna igen tills du tycker du har hittat rätt, och då sätter du dit den permanent.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
11 november 2006
Ja, det blir en rolig låda verkar det som.
Har räknat lite snabbt på en låda och nettovolymerna blir 13 liter på slutna kammaren och 17 liter på portade kammaren med ett 4" rör som är 20 cm långt. Dämpmatta i båda kamrarna.

Hur verkar det förslaget, jonash?
Det ser konstigt ut med en vanlig frekvenskurva men jag lade på en kupeförstärkning(12dB/oktav från 70 Hz)när jag räknade ut denna låda, då blir kurvan en helt annan. Grupplöptiden ser ut som en berg och dalbana.
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 november 2006
Drönirettab skrev:
Ja, det blir en rolig låda verkar det som.
Har räknat lite snabbt på en låda och nettovolymerna blir 13 liter på slutna kammaren och 17 liter på portade kammaren med ett 4" rör som är 20 cm långt. Dämpmatta i båda kamrarna.

Hur verkar det förslaget, jonash?
Det ser konstigt ut med en vanlig frekvenskurva men jag lade på en kupeförstärkning(12dB/oktav från 70 Hz)när jag räknade ut denna låda, då blir kurvan en helt annan. Grupplöptiden ser ut som en berg och dalbana.

Jag har inte en susning om vad det är för element så jag kan inte kolla, men generellt så 12dB/oktav från 70Hz är att ta i lite för mycket. Det är snarare från 50-60Hz. (beroende på bilmodell)

Grupplöptiden ser ut som en berg-och-dalbana för bandpasslådor tyvärr, den skall helst inte gå över 15ms. Det är inte så lätt för en bandpass..Inte alla element som passar till det heller. Portarna kan bli rejält långa med.

Synd att man inte kan posta lite bilder i sina poster här, då hade jag kunnat kolla på den simulering du gjort.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
13 november 2006
Det är en Mac Maximus 3000 från Mac Audio.

Har försökt att lära mig hur man fixar in bilder i sina inlägg men jag är urusel på detta med datorer. Håller med om att det skulle underlätta med bilder på dessa kurvor.

Du skriver att kupeförstärkningen hellre bör räknas från ca 50-60 Hz, är det någorlunda realistiskt att förstärkningen är ca 12dB/oktav eller liknande?
Senast redigerat av Drönirettab (13 november 2006)

454 Inlägg
13 november 2006
Min bror har lådan med dubbla rockford 12* ..den färdigbyggda för 4500:- på brl..... Han har oxå sågat upp två hål i hatthyllan oh satt dit 2 st 5 tums portar..... funkar skitbra
Senast redigerat av ryttersson (13 november 2006)

1 122 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
är det vettigt köra på portat låda om jag har dom dära 4.33hålen i hatthyllan? vill fan inte bygga i onödan ;o

gasa nu foer faen!

.......
2 655 Inlägg
14 december 2006
Freddeponken skrev:
beemern skrev:

Tror den väggen är bärande och ska nog inte kapas i! rätta mig gärna om jag har fel!

hmm men hur kan en liten vägg på knappt typ 1mm va bärande tongue
Senast redigerat av beemern (14 december 2006)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
14 december 2006
Lyssna på Jonash och Dröninretab dom är väldigt duktiga.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök