5559
Sök

Dött slutsteg??

320 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#1
Okej va tidigare idag och bytta bort en av mina gamla datorer mot lite billjud bland annat ett extremt gammalt slutsteg samt någon random 10" baslåda.. drog iväg till biltema och köpte alla kablar som behövdes och drog dom bak i bilen och kopplade in allt. funkade tills jag upptäckte att det va högnivå utgång på huvudenheten och inte lågnivå som jag trodde att det va vilket gjorde att basen spelade samma ljud som resterande högtalare.
sen kopplade ur slutsteget för att jag skulle iväg och handla lite och sen när jag kom tillbaka och skulle prova så va det helt stendött. steget lyser så fort man kopplar in "remote" sladden och det är ända lampan som är på steget..

steget är ett concord ca100-2 dvs extremt gammalt.. så frågan är då om någon har vart med om något liknande och har någon aning om vad det kan vara?? hade vart grymt att få igång allt nu imorgon/tisdag då jag ska ut och åka en massa senare i veckan...

Edit: ber om ursäkt om det blev lite rörigt men är extremt trött efter att ha pillat med skiten hela dagen...
Senast redigerat av Norrby89 (13 februari 2011)


1 231 Inlägg
13 februari 2011
#2
du har inte vart på lågnivåkabeln så den har halkat ur? eller pillat på nån inställning på stereon så du har stängt av den kanalen wink


320 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#3
Hmm antar att du menar den från stereon till steget?.. dock var det nu ingen lågnivå utan bara högnivå som jag använde (dvs måste skaffa adapter om jag får igång steget).. och alla kablar sitter i som dom ska och har inte gjort något alls med stereon..


7 283 Inlägg
14 februari 2011
#4
Du vet att en lågnivåkabel har inget att göra med vad för ljud som kommer ur va?
99% av alla stereoapparater har högnivå utgångar för annars kan dom inte driva några högtalare.

Har du verkligen kopplat in steget med vanliga högtalarkablar?


320 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Du vet att en lågnivåkabel har inget att göra med vad för ljud som kommer ur va?
99% av alla stereoapparater har högnivå utgångar för annars kan dom inte driva några högtalare.

Har du verkligen kopplat in steget med vanliga högtalarkablar?

nej jag har inte kopplat med dom vanliga kablarna utan det är en kabel med 2st rca kontakter vilket jag antar är en lågnivåkabel...


3 187 Inlägg
14 februari 2011
#6
Norrby89 skrev:
Brains skrev:
Du vet att en lågnivåkabel har inget att göra med vad för ljud som kommer ur va?
99% av alla stereoapparater har högnivå utgångar för annars kan dom inte driva några högtalare.

Har du verkligen kopplat in steget med vanliga högtalarkablar?

nej jag har inte kopplat med dom vanliga kablarna utan det är en kabel med 2st rca kontakter vilket jag antar är en lågnivåkabel...

vart har du kopplat in den? i stereon?


320 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#7
big-jepp skrev:
Norrby89 skrev:
Brains skrev:
Du vet att en lågnivåkabel har inget att göra med vad för ljud som kommer ur va?
99% av alla stereoapparater har högnivå utgångar för annars kan dom inte driva några högtalare.

Har du verkligen kopplat in steget med vanliga högtalarkablar?

nej jag har inte kopplat med dom vanliga kablarna utan det är en kabel med 2st rca kontakter vilket jag antar är en lågnivåkabel...

vart har du kopplat in den? i stereon?

till stereons högnivå utgång


Det heter STEREO
893 Inlägg
14 februari 2011
#8
Norrby89 skrev:
big-jepp skrev:
Norrby89 skrev:

nej jag har inte kopplat med dom vanliga kablarna utan det är en kabel med 2st rca kontakter vilket jag antar är en lågnivåkabel...

vart har du kopplat in den? i stereon?

till stereons högnivå utgång

Om du inte har en adapter hur har du lyckats då???

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

320 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#9
Holst skrev:
Norrby89 skrev:
big-jepp skrev:

vart har du kopplat in den? i stereon?

till stereons högnivå utgång

Om du inte har en adapter hur har du lyckats då???

jaa du det är en vanlig RCA kontakt och det är precis samma på lågnivåkabeln jag fick med i kittet jag köpte..


1 231 Inlägg
14 februari 2011
#10
jaa men då är det lågnivå du har på stereon bara att du får ut alla frekvenser ur den ( alltså inte bara bas) men det borde gå att filtrera bort via steget eller stereon


320 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#11
Okej för steget är ett extremt gammalt och har bara en volym kontroll samt en knapp för bridge mode on/off samt stereon har jag inte gjort något med över huvud taget och det har funkat förut när jag hade ett gas steg med 2x gasbasar utan problem..

stereon är en Pioner Deh 1700R har laddat ner en manual men hittar inget om hur jag ska kunna ändra vilka frekvenser som ges ut


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#12
Hmm dvs att jag måste skaffa ett filter då... hur mycket kostar det om man vill ha det så billigt som möjligt?


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#13
dock kan jag inte beställa därifrån då det fuckar sig vid checkout.. samt skulle föredra från en svensk butik..


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#14
Hmm vad är det för skillnad mellan aktivt och passivt filter?

då bilstereohornan här i västerås har denna http://www.bilstereohornan.se/product.php?id=207


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#15
Okej men tror nog att det blir den.. då steget är från 80talet samt basen är nog inte mycket att hänga i granen häller..

dock du vet inget om LG LAC4700r har något inbyggt filter? har försökt googlat lite och ända jag hitta var
Ljud I/O : Subwoofer:                            Nej
Ljud I/O : Subwoofer, volymkontroll:      Nej

men är inte säker på om det är filter dom menar då? (är 4st rca utgångar på den (dvs 2left och 2right))

Edit: dom 4 kontakterna på den stereon va tydligen Vänster fram, höger fram, vänster bak och höger bak men hittar inget om något filter i manualen i alla fall
Senast redigerat av Norrby89 (15 februari 2011)


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#16
Swedenrockers skrev:
Nä, inga filter.
Här har du bruks:
http://www.lg.com/se/common/product/sup … 4700R.jsp#

Mjoo va den jag hittade men hittade inget där det stog om den hade filter eller inte... vilket bara talar för att den inte har det men ville vara på den säkra sidan..


320 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#17
hehe ska dit imorgon om jag nu har pengar annars får jag vänta tills i slutet av månaden.. men tack för hjälpen och hoppas att jag lyckas fixa det där nu bara ^^



Sök