3053
Sök

Hur sprutmålar man med lackfärg?

75 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Jag har läst en del inlägg men inte riktigt hittat någon tråd om hur man sprutmålar med lackfärg.

Ska lacka en bil med en lackfärg, biltema 36712  eller en annan liknade färg(vit).

I nu läget är alla delar som ska målas grundade.

1, Två lager ska läggas på, ska man slipa i mellan och om, hur?
2, Jag hade tänkt att måla dörar och huv etc nu i källaren och resten av bilen senare till våren när det är varmare i garaget, kan man blanda färgen nu med lacknafta, spara den och använda samma färg senare? Eller ska man bara blanda den mängd man har för avsikt att använda omgående?

3, Några andra användabara tips gällande färgen ovan? Gärna om någon lackat med spruta och använt biltemas lackfärg 36712.

/Rasmus
Senast redigerat av Rasmus126 (27 februari 2011)

3 059 Inlägg
27 februari 2011
De e väl ingen oljefärg.. Den är lösningsmedelsbaserad.

Jag hade nog blandat den mängd som ska användas fast å andra sidan så är färgen ju så billig så du kan köpa ny senare..

75 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
OK, sant. Tänkte mer på den typen av färg som är lite mer åt rostskyddshållet.

Tanken med att blanda allt nu var för att inte få olika nyanser, men det är kanske inte så troligt. Blandar man bara likadant så borde slutresultatet bli det samma.

Hjultomte
1 500 Inlägg
27 februari 2011
jag har aldrig fått den "blanka" färgen blank tongue sen e jag inte duktig på att läsa heller men ja big_smile

Jag har haft svårt med "fett" fläckar när jag använt den men kan ha med att lacknaftan är känsligare. provade med thinner bara för skojj o det funka inte smile och ta dig tid till att lacka. INTE STRESSA för då får du väldigt roliga problem. Håll det damm och insekts fritt.

Insekter och djur överlag ÄLSKAR den färgen xD iallafall dom som va i närheten av mitt projekt när jag va färdig och det skulle torka.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök