Hjälp med slutstegs köp

toyota
21 februari 2011 · 279 Inlägg

Hejjsan, ja nu tenkte jag ja skulle villa ha ett annat å bettre slutsteg en det ja har som är ett Alpine MRP-F300 4-kanal, så ja tenkte om någon har ärfarenhet av något av dessa steg å vet om dom är bra? Helix Dark Blue FYRA, Audison SR4, DLS CA41 
Det jag är ute effter är ett bra slutsteg med bra och fint ljud, för jag är inte riktigt nöjd med ljudet i min Alpine nu så smile om ni har några andra förslag på steg så är det fritt fram med förslag

Tack på förhand

MVH. Tobias

kalle_kalle
21 februari 2011 · 2 914 Inlägg

eftersom dom kostar ungefär lika mycket är det ingen större skillnad ljudmässigt, vad har du för högtalare (antar att det är för framsystemet) hur är högtalarna monterade och vad är det för högtalare??

Horsyhorse
21 februari 2011 · 1 727 Inlägg

Vilket ljud är du ute efter?
Vad ska steget driva?
Vilken CD?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
toyota
21 februari 2011 · 279 Inlägg

Det är ett par Rainbow sax 265.20 6,5tum som är på 100watt/RMS  som jag har som framsystem som  jag ska driva och så en Rockford P1 12tummare på 150watt i bagaget
och 6,5tummarna har ja just byggd så dom är riktade mot mejj nu, likaså med diskanterna

kalle_kalle
21 februari 2011 · 2 914 Inlägg

toyota skrev:
Det är ett par Rainbow sax 265.20 6,5tum som är på 100watt/RMS  som jag har som framsystem som  jag ska driva och så en Rockford P1 12tummare på 150watt i bagaget
och 6,5tummarna har ja just byggd så dom är riktade mot mejj nu, likaså med diskanterna

vad är det i ljudet du är missnöjd med?

Horsyhorse
21 februari 2011 · 1 727 Inlägg

Med den erfarenheten jag har med MRP-stegen så sitter det inte där.
Dom låter rätt ok ,men vill du kunna dra på mer behövs kraftigare steg.
Brygga steget du har och driv enbart kitet och hör ev. skillnad.
Blev det bättre är det läge att köpa ett MRP-M500 monosteg till suben.
Blev det inget bättre, köp nytt kit.
(jag har kopplat in riktigt bra kit på MRP-steg och dom är inte på ngt sätt dåliga)

OBS! Utifrån din prisnivå på egna tips.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (21 februari 2011)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
toyota
22 februari 2011 · 279 Inlägg

okejj, men  jag kan ju börja med det du sa att brygga framsystemet på slutsteget å se om det blir bettre smile
å blir de det så får ja vell köpa et till steg åt basen då iställe smile Tackar för hjälpen!

toyota
1 mars 2011 · 279 Inlägg

Hejj ,nu har jag provat att brygga steget och koppla in bara kitet men det blev dåligare hmm men annars har ja prövat å ha det kopplat som förr och ha provat liite andra gejjer och så blev det nog rett bra ,bara att diskanterna spelar för högt på hög volym  så ja har en fundering på att koppla dom till steget också eller måste jag ha ett annat steg med nått annat filter? smile eller hur går man till väga då man ska koppla in diskanter på steget?

MVH. Tobias

Janneutanb
1 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Dom flesta har att man kan sänka nivån på diskanterna inne i filtret, annars kanske du kan testa med en annan placering/riktning.
Det gör mycket!

toyota
1 mars 2011 · 279 Inlägg

jo jag har det stält på lägsta på delnings filtret , å ja ha just bytt stälning fö inte så lenge senn då va dom så dom spelade mot varandra men nu är dom riktade mot mej själv:)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Du kör alltså midbasarna på steget och diskanterna på huvudenheten?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
toyota
1 mars 2011 · 279 Inlägg

nejj jag kör midbasarna och diskanterna på delningsfiltret som går till slutsteget smile men ja undrar hur ja ska gå till väga med att koppla diskanterna och midbasarna skilt till slusteget så ja kan få mer effekt i diskanterna? jag har hört det går att göra så smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Ja eftersom du har ett 4-kanals steg så går det alldeles utmärkt, förutsätter dock att du antingen kan dela aktivt (i huvudenheten eller via separat signalprocessor) eller att filtren på steget går väldigt högt upp (2-5kHz).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang