Precis som många skriver här så skall bilen vara ren, det är det första man bör tänka på.
Sen gäller det att experimentera med olika vinklar och annat. Finns inget bättre sätt att bli en bättre fotograf än att fotografera mycket. Man kanske inte behöver se så mycket av bilen för att bilden skall bli spännande? Eller tvärtom? Massor av bakgrund och så bilen på rätt plats kan vara mycket effektfullt.
Man kan få bra bilder nästan när som, behöver inte vara solljus (faktiskt gäller det omvända, solljus är mycket svårt att fota i...) Bättre med lite moln på himlen eller i skugga. Gryning och skymning är mest uppskattat av duktigta fotografer, pga det mjuka ljuset och de spännande färgerna som oftast uppstår.
Det finns massa sätt att lära sig. Jag har själv en liten Canon kompaktkamera och är inte speciellt intresserad av att fota (håller på att bli mer intresserad)

men jag köpte en bok som tipsade om massa saker att tänka på vid fotografering av allt möjligt. Riktig intressant läsning för en novis som mig!
Så, ha bilen nypolerad o testa dig fram, massor!
Lycka till!
/CarBear - numera utan bil... (ska bli mc till våren)