3964
Sök

Mercedes C250D -99 Ersätta original ljudet... med skräp. Hur är original kopplat?

330 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#1
Jag har inte haft några större problem/synpunkter på ljudet, men den senaste tiden har det börjat skramla så smått om elementet i vänster bakdörr. Så jag har shoppat loss ett kit med adaptrar från autoleads, för att stoppa lite nyare papp-koner i de gamla hålen. Helt plötsligt finner jag mig själv sitta och titta lite på diverse websidor efter element att stoppa i dessa. Det medför i sin tur att jag börjar fundera på hur grejerna är kopplade. Framsystemet är ju enkelt. Skrikare och dörrhögtalare på var sida, sannolikt parallellkopplade och ett motstånd på en kiloohm eller så i serie med skrikaren.
Men bak då? Det sitter högtalare i "hatthyllan" och i bakdörrarna. Är de parallellkopplade, eller seriekopplade? Ska man koppla det nya på samma sätt, eller ska man leta reda på ett par vettiga 5.25" att sätta i dörrarna bak, och hänga i ett par 6.5" i hatthyllan, och driva dem via slutsteg på sub-utgången från stereon?

Kanske så lagom roligt att sitta i baksätet med ett par open-air basar spelandes för fullt... Finns det ens några sådana 6.5'or i dagsläget? Vill man kan man ju välja att se kofferten som en sluten låda, då har de två 6.5'orna ett par hundra liter låda att dela på...
Iofs sitter jag ju aldrig bak, så om det kliar lite i öronen (av ett par 6.5'or? tveksamt...) så påverkar det ju inte mig.
Jag var lite sugen på ett par aktiva baslådor under framstolarna, men det var helt enkelt inte plats, och övriga utrymmen är inte värda att offras, jag behöver dem för väl. Att eventuellt stoppa ett par basar i hatthyllan är nog så långt som jag kan sträcka mig. Tanken är ju att undvika budget komponenter men att hålla sig till de begränsningar som bilens befintliga monteringsmöjligheter erbjuder.
B!


Sök