Konsumentverkets bilkalkyl?

Volvette Timmerman
1 mars 2011 · 114 Inlägg

Har kollat på konsumentverkets bilkalkyl inför ett bilköp men tycker siffrorna verkar vara lite (mycket) fel? Dom bilar man förknippat med kvalitet har dubbelt så höga reparation/service kostnader som små "dödsmaskiner"? Någon som vet vad allt baseras på? Även Bräsnleförbruknginarna... Var har dom tagit dom?

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Förbukningarna borde ju vara tagna från tillverkarens deklaration? Dessutom har dom ju med försäkringar, däck och märkesverkstad i kalkylen. Nya däck till en Bmw 520 skiljer sig en aning i pris mot tex hyundai atos tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Volvette Timmerman
1 mars 2011 · 114 Inlägg

det jag anade så den kalkylen bör man alltså ta med en STOR nypa salt?

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Beror ju helt på vad du kan själv. Om du sköter dina däckbyten själv så är ju det en grej. Har du dessutom bra pris på service med hjälp av en granne som råkar jobba på märkesverkstaden så blir det ju yttligare skillnad. Men alla vet ju att okunnig snorunge i snabb BMW = DYRT wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
zovix Maskinbefäl
1 mars 2011 · 1 038 Inlägg

Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
zoopåse
3 mars 2011 · 1 171 Inlägg

Den stämmer rätt bra. Ev kan man dra av några 1000 för däck och reparationer för den som inte köper en ny uppsättning däck varje år eller gör alla reparationer/service på märkesverkstad.

Som sagt är det många som glömmer värdeminskningen och ränta på lån. När man ska slå ut det på milen på en ny bil blir det inte kul.

Dozan Civilekonom
3 mars 2011 · 35 Inlägg

zovix skrev:
Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Nja, fast de som tycker så pass mycket om bilar brukar ju annars lägga ner en bra bit av sin lön på sina "älsklingar". tongue

RD_87 Skrotsamlare
3 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Dozan skrev:

zovix skrev:
Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Nja, fast de som tycker så pass mycket om bilar brukar ju annars lägga ner en bra bit av sin lön på sina "älsklingar". tongue

Vadå? 60-70k förra året är väl ingen fara? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang