4855
Sök

Slutsteget fungerar ibland

1 062 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#1
kompisen har ett problem med sitt slutsteg i sin volvo v70 - 99a, stereo är av märket mutant och slutsteget heter rockford fosgate fungerar kannon, och ibland fungerar det inte alls. har mätt och får 7volt på steget, och 10volt på varje anslutning för lågnivå utgången, har även provat att byta lågnivå kabeln utan resultat. har även märkt på senare tid att det låter konstigt i högtarlarna, kan det beror på dålig jord eller att stereon är kass pga dålig jordad



Tack på för hand.

16 197 Inlägg
6 mars 2011
#2
Ricky skrev:
kompisen har ett problem med sitt slutsteg i sin volvo v70 - 99a, stereo är av märket mutant och slutsteget heter rockford fosgate fungerar kannon, och ibland fungerar det inte alls. har mätt och får 7volt på steget, och 10volt på varje anslutning för lågnivå utgången, har även provat att byta lågnivå kabeln utan resultat. har även märkt på senare tid att det låter konstigt i högtarlarna, kan det beror på dålig jord eller att stereon är kass pga dålig jordad



Tack på för hand.

7 volt vid steget å 10 volt på lågnivån?   

då e nåt galet feeeel.   drar ut lågnivån innan du slår på stereon nästa gångt sen mäter du hur mycke spänning du har vid steget ström plint.

de ska vara samma som du har framme vid batteriet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
6 mars 2011
#3
Kan det vara att jorden är dålig så att steget tar jord via lågnivån?

Har inte gjort mätningar vid dålig jord till slutsteg så jag vet inte hur det brukar bli. hmm

3 187 Inlägg
7 mars 2011
#4
Ricky skrev:
kompisen har ett problem med sitt slutsteg i sin volvo v70 - 99a, stereo är av märket mutant och slutsteget heter rockford fosgate fungerar kannon, och ibland fungerar det inte alls. har mätt och får 7volt på steget, och 10volt på varje anslutning för lågnivå utgången, har även provat att byta lågnivå kabeln utan resultat. har även märkt på senare tid att det låter konstigt i högtarlarna, kan det beror på dålig jord eller att stereon är kass pga dålig jordad



Tack på för hand.

7 volt på steget yikes spela inte mer med det steget (innan du har löst problem) precis som evil skrev så ska du har ungefär samma mät resultat på steget som du har på batteriet fram.

vart har du jordat samt hur grova kablar har du? samt vad heter steget mer än "rockford fosgate"


89 Inlägg
7 mars 2011
#5
7 Volt räcker inte för slutsteget.
De flesta slutsteg behöver minst 10,4 volt för att starta, men brukar inte spela om volten understig 11.

Kontrollera dina strömkablar, börja att kolla din jordning, ofta ligger felet just där.
Använd taggbrickor och skrapa plåtrent på den ytan där du kommer ansluta jordningen

Försök att jorda i någonting kraftigt så som lasthållare eller där bältena sitter infästa, om du jordar i för tunn plåt kan det bli konstiga värden av det samt risk för lacksläpp på den plåten.

Mät även pluskabeln det ska inte förekomma något strömfall på vägen, om det gör det är någonting fel.


Vad har du för grovlek på strömkablarna ? samt vad sitter det för säkring ?



Håller med vad Drönirettab skrev, med dina värden jordar troligen steget i stereon via lågnivån
Det kan vara skadligt för både steget, stereon samt lågnivåkabeln.


Sök