4225
Sök

E85 i bensin bil=skattesmitning?

87 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
hörde att man kan åka dit för skattesmitning om man kör sin bensin bil på e85?
någon som hört eller vet något?

5 198 Inlägg
6 mars 2011
Lucifer85 skrev:

var har du hört det ?

711 Inlägg
6 mars 2011
Lucifer85 skrev:

Hur ska Transportstyrelsen märka att du tankar E85 i din bensinbil, så det är väl snarare tvärtom - d.v.s. att det borde vara skattesmitning att tanka bensin i sin E85-bil? Har man en flexifuelbil som går som "miljöbil" (när den körs på etanol) så har man väl för det första skattelindring men även gratis trängselskatt om man färdas i Stockholm.

Men det finns inga bilar, mig veterligen, som enbart får köras på etanol (E85) och därigenom har skattelättnader. Skulle det finnas men man tankade bensin i den, så skulle det väl säkert kunna anses vara någon form utav bedrägligt beteende (?).
Senast redigerat av thelaughingmadman (6 mars 2011)

87 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
en kompis hade hört de på jobbet.
inte för att jag oroar mig  smile

711 Inlägg
6 mars 2011
Lucifer85 skrev:
en kompis hade hört de på jobbet.
inte för att jag oroar mig  smile

Det enda som händer är väl att oljebolagen skrattar hela vägen till banken med tanke på att etanolen går åt snabbare (p.g.a. lägre energiinnehåll).

87 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
jag kör nog lite mer än 50/50 på min bil och tror nog inte att den drar mer än om jag bara hade kört på 95
därimot kostar det ju mindre att tanka.  e85 10L 100kr  95 10L 130kr

tycker även den går lite bättre på de

711 Inlägg
6 mars 2011
Du får räkna med att, på grund av etanolutblandade bensinens, lägre energiinnehåll så förbrukar din bil ungefär 30% mer än på bensin.

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 mars 2011
Det är allvarliga saker. Det bästa är att man låtsas tanka bensin i något ögonblick för att blixtsnabbt gå över till E85, kommer polisen och frågar vad man sysslar med så säger man att man råkat tanka fel. Sedan ställer man tillbaka slangen för E85 och tankar lite bensin, sedan när polisen åker därifrån så tar man E85-slangen igen och tankar fort som tusan tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 319 Inlägg
6 mars 2011
Slash skrev:
Det är allvarliga saker. Det bästa är att man låtsas tanka bensin i något ögonblick för att blixtsnabbt gå över till E85, kommer polisen och frågar vad man sysslar med så säger man att man råkat tanka fel. Sedan ställer man tillbaka slangen för E85 och tankar lite bensin, sedan när polisen åker därifrån så tar man E85-slangen igen och tankar fort som tusan tongue

epic wink

_----------'

87 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
thelaughingmadman skrev:
Du får räkna med att, på grund av etanolutblandade bensinens, lägre energiinnehåll så förbrukar din bil ungefär 30% mer än på bensin.

är det inte 30% mer för en etano bil?
för jag har jju inte gjort något med bränsletryck etc etc
den original

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 mars 2011
Lucifer85 skrev:
thelaughingmadman skrev:

är det inte 30% mer för en etano bil?
för jag har jju inte gjort något med bränsletryck etc etc
den original

En liter etanol innehåller mindre energi än en liter bensin, vilket innebär att en bil som körs på 100% etanol kommer att dra ca 30% mer än under motsvarande körning på "100%" bensin (Vi skiter i de 5% EtOH som finns i BF95).

Tankar du 50/50 bensin/EtOH kommer din bil således att dra 15% mer bränsle på en given sträcka under samma förhållanden. Det går inte att få den att dra jämnt ut med hälften etanol kontra bensin. Det är en såväl kemisk som fysikalisk omöjlighet.

Den drar mer bränsle, men har du inte en förgasarbil kommer den automatiskt att kompensera insprutningen sålänge som spridare och bensinpump klarar av att leverera den ökade mängd bränsle som krävs när du kör på etanol.

De flesta som har bilar som klarar både 100% etanol och bensin är väl av den åsikten att de i nuläget faktiskt inte tjänar något på att köra på etanol.

Edit: Jag kan ju tillägga att jag knappast ser något moraliskt fel i att tanka det bränsle som för tillfället ger lägst milkostnad oavsett vilket som är mest "miljövänligt". Men vi känner väl alla människor som vältrar sig i sin egen godhet och går med näsan i vädret för att de faktiskt tar sitt ansvar och "räddar världen" och ser ned på bensinbilar, men sedan står de likförbannat vid bensinpumpen för att spara 50 öre/ mil. Sådant stör jag mig grovt på.
Senast redigerat av Andromeda (7 mars 2011)

Sök