Kan någon hjälpa mig att räkna lite?

milorad
8 mars 2011 · 91 Inlägg

Jag behöver hjälp att räkna ut hur jag får ut max effekt genom att koppla rätt.

Basar: JBL GT5-2402BR       2st 12"

Steg: Rockford Fosgate P3001 Mono Steg

Så hur är det bäst att koppla för att få ut max effekt? Seriekoppla eller?

Visst är steget för klent för lådan men jag hittar inget bättre på blocket just nu.


Tack för snabbt svar, står nämligen i garaget nu. MVH Micke

Volkswagen GTD "Gölfen" (1993)
big-jepp
8 mars 2011 · 3 187 Inlägg

milorad skrev:
Jag behöver hjälp att räkna ut hur jag får ut max effekt genom att koppla rätt.

Basar: JBL GT5-2402BR       2st 12"

Steg: Rockford Fosgate P3001 Mono Steg

Så hur är det bäst att koppla för att få ut max effekt? Seriekoppla eller?

Visst är steget för klent för lådan men jag hittar inget bättre på blocket just nu.


Tack för snabbt svar, står nämligen i garaget nu. MVH Micke

vad har du för spolar på dom, för vad jag kan se så finns det med på 4 ohm samt 2 ohm?

Honda civic "civicen" (1993)
Rigan
8 mars 2011 · 451 Inlägg

Jag kan lära dig de superhemliga matematiska formlerna som man inte alls lär sig på högstadiet om du lovar att hålla tyst om dem!
Parallellkoppling = Ohm/2
Seriekoppling = Ohm*2
Nämn dem inte högt bland folk! De kommer att vilja hjälpa dig koppla fel.

milorad
8 mars 2011 · 91 Inlägg

Rigan skrev:
Jag kan lära dig de superhemliga matematiska formlerna som man inte alls lär sig på högstadiet om du lovar att hålla tyst om dem!
Parallellkoppling = Ohm/2
Seriekoppling = Ohm*2
Nämn dem inte högt bland folk! De kommer att vilja hjälpa dig koppla fel.

no shit wink men vad blir det för effekt skillnad och hur får man ut den bästa effekten?

hur skulle de kopplas om det var 2ohm och hur skulle de kopplas om det var 4 ohm?

Volkswagen GTD "Gölfen" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Hur du ska koppla beror på basarnas impedans/er (Ohm) & hur.mycket effekt dom tål, samt hur mycket effekt steget kan lämna vid olika belastningar (impedans, ohm). Det bästa är att lasta ner steget så lite som möjligt, förutsatt att man får nog med effekt. Men det är billigare att göra ett steg som ger mycket effekt vid 1 ellet 2 Ohm än vid 4Ohm, så därför köper många såna steg. Men det tappar man kontroll på, vilket kan göra så att man inte kan spela jättehögt även fast man har nog med effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
8 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Lådan har total impedans på 2 Ohm enligt manualen och det finns bara en anslutningsterminal (en plus och en minus) enligt bilderna iaf, alltså kan man bara koppla på ett sätt. Slutsteget blir belastat med 2 Ohm när lådan kopplas in, det kan ge ut totalt 300 WRMS (150 W till vardera bas). smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang