Dåliga tändspolar s40?

torpis Forummoderator
4 mars 2011 · 10 576 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Å har iofs aldrig kört med nått annat än original stift men vet fera tillfällen med (50 som har bettett sig likadant å dom har funkat kalas efteråt med helt vanliga NGK stift.

även S40?

Just 4cylindriga motorn skiljer ju sig mot 5:orna då 4:an har egna dumma spolar och 5cyl har smarta kraftfulla pjäser.  (de med fördelare vet jag inget om dock) på just S40 är spolarna i någon hårdplast medans på 5cyl är det en gummituta. plasten spricker och det är mycket vanligt att spolarna är spruckna, dock inte ovanligt att man missar sprickorna och en originalbil kan mycket väl fungera igen med trasiga spolar fast färska stift.


http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 mars 2011 · 10 576 Inlägg

Xuri skrev:
polarn hade samma fel som dig typ med chippad v70...med volvo org stift lirade de inte. han stoppa i platina å då lirade de.

Jag säger dock som ovanstående.. håll dig borta från hokuspokus å köp ngk på autoexperten för typ 25-40kr styck så lirar de.

Se mitt förra inlägg, S40 har inte samma förutsättningar som V70 och kan därför inte servas på samma sätt. Dock rent generellt så har ni rätt, "KISS"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2011 · 2 307 Inlägg

torpis skrev:

JaggaChafen skrev:
Å har iofs aldrig kört med nått annat än original stift men vet fera tillfällen med (50 som har bettett sig likadant å dom har funkat kalas efteråt med helt vanliga NGK stift.

även S40?

Just 4cylindriga motorn skiljer ju sig mot 5:orna då 4:an har egna dumma spolar och 5cyl har smarta kraftfulla pjäser.  (de med fördelare vet jag inget om dock) på just S40 är spolarna i någon hårdplast medans på 5cyl är det en gummituta. plasten spricker och det är mycket vanligt att spolarna är spruckna, dock inte ovanligt att man missar sprickorna och en originalbil kan mycket väl fungera igen med trasiga spolar fast färska stift.


http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

Va lite trött när jag skrev det inlägget... Det skall stå 850 å ja det e ju bilar med fördelare.. Å när du snacka om att spolarna spricer så ringer det plöstligt en klocka!! Jag har aldrig vart ute för detta själv men jag vet att det finns lösa delar till spolarna nu kom för en del år sen.. Troligtvis pga av detta. Jag har därimot vart ute för att det e slår igenom på plasten som e på tändhattarna alltså till dom stiften som inte har spole.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
OscNor
4 mars 2011 · 75 Inlägg

Vet du om man kan köpa dom delarna i en vanlig bildelsaffär som AD bildelar?

HansN83 x40
4 mars 2011 · 1 209 Inlägg

styft kan du köpa på ad, men spolar TROR jag att det måste köpas på volvo eller srkoten om du nu hittar finna.. dom e dyra!!!!

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
OscNor
4 mars 2011 · 75 Inlägg

Men dom där lösa delarna till spolarna som JaggaChafen pratade om?

HansN83 x40
4 mars 2011 · 1 209 Inlägg

menar du kablarr? har ej läst det hela..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
OscNor
4 mars 2011 · 75 Inlägg

Läs det sista som JaggaChafen skrev.

HansN83 x40
4 mars 2011 · 1 209 Inlägg

vet ej om d.. jag fick spolar på min och jag fick finna på skroten, som faggachefen skriver så kanske det finns.. du får la fråga honom om d..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
OscNor
4 mars 2011 · 75 Inlägg

Blev det lika för dig när spolarna var trasiga som för mig? Blöddrar och rycker vid gaspådrag från 1-1700 rpm ungefär?

HansN83 x40
4 mars 2011 · 1 209 Inlägg

blödar gjorde d.. men tomgång gick helt fel. så jag bytte lmm men det hjälpe inte, så jag köpte beg spolar och då va det fixat, exat vad problemet va vet jag ej.. mina org spolar va ej sprukna eller så (ursäkta stavningen har drukit lite ifall nåt e fel)

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
OscNor
4 mars 2011 · 75 Inlägg

Okej, känner mig 90% säker på att det är spolarna som är slut.. Tack för tipsen alla.

HansN83 x40
4 mars 2011 · 1 209 Inlägg

vsg och lycka till...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
torpis Forummoderator
5 mars 2011 · 10 576 Inlägg

men alltså... sluta tro och titta efter, tar max 5min! Jag hatar att gissa och gör det extremt sällan

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
OscNor
10 mars 2011 · 75 Inlägg

Ena spolen var sprucken en bra lång bit, har beställt ny nu.

Tack för hjälpen alla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang