7436
Sök

Ge mig lite mer kött på benen, gäller saab 9-5 2.3T vector

stahre
9 mars 2011
Trådstartare
Tja. Har tidigare kollat på saab 9-3 2004 årsm. men har nu vart och provsuttit den, och tyvärr blir den nog lite trång för min storlek. Nåja, slut snackat om det.
Har då istället kollat på 9-5. Har kollat runt lite o den som verkar mest intressant är vector från typ 2003. Den verkar ha den utrustning man vill ha och lite till.
Men hur är dessa bilar, motorn, driftsäker? Skön o köra?
Ge mig lite info alla saab ägare. Vill bespara säljaren så mkt som möjligt.

Tack!

stahre
9 mars 2011
Trådstartare
Förresten, är det stor skillnad i storlek i förarstolen mellan 9-3 och 9-5?

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
Köp i sådana fall en -04 eller nyare för att slippa risk för motorproblem. Sök på oilsludge + saab på Google så hittar du en del i det ämnet, t ex; http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

stahre
10 mars 2011
Trådstartare
Ok, antar att det är något dom åtgärdat på 04 och nyare... Men har hittat en saab 9-5 2.3t vector, som gått 5700 mil och haft en ägare. Stått i varmgarage hela tiden och fullstämplad bok.

Ni tycker inte att det är något bra val att köpa denna då? Hur pass ofta drabbas dessa bilar av detta, och är det andra saker man bör ha i åtanke?

Hur är 9-3 från 04 då? inga problem med denna?

fan nu blev jag osäker... såg bra ut annnars sad

stahre
10 mars 2011
Trådstartare
i denna artikel står det att dålig vevhusventilation är på bilar nyare än 03, så tolkar jag det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2011
stahre skrev:
i denna artikel står det att dålig vevhusventilation är på bilar nyare än 03, så tolkar jag det.

Nä, 98-03, sen blev det åtgärdat från fabrik smile

Just lågmilare som gått mycket korta sträckor ligger i riskzonen, men har den stått i varmgarage torde risken för frysning i vhv vara mindre. Jag skulle kunna tänka mig ett sådant köp, men jag skulle direkt uppgradera vevhusventen till den nya varianten efter köpet för att minimera risken. Kostar ca 2700 inkl. oljebyte på Saab.
Senast redigerat av Andromeda (10 mars 2011)

stahre
10 mars 2011
Trådstartare
Ok, det var ju inte nåt svindyrt!så om man byter detta så är det en ganska bra bil?  Ska ta mig en funderare... är mer sugen på en 9-3, men dom blir lite på gränsen i storlek för mig som är 194cm lång och väger 100kg.
Saab borde ju åtgärda detta gratis tycker man, om det är så vanligt tongue
Senast redigerat av stahre (10 mars 2011)

Sök