Plocka bort startspärren Bmw 540 -95

WilliamL Bmw Love
8 oktober 2010 · 164 Inlägg

Ska plocka bort min immobiliser (sry stavningen) vet på ett ungefär hur man ska göra, men frågan är följande


1: hur många grejor låser spärren? tex soppapump, tändning osvosv

2: Krångligt att följa kablarna?

3: ska man klippa kablarna bara rakt av eller ska man bygga ihop det igen så att styrsystemet tror att man använder spärren?


Tacksam för svar och all typ av hjälp

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
granadadr
8 oktober 2010 · 7 290 Inlägg

ja det brukar sitta i databoxen,, det går en nyckelavkännare från tändningslåset till databoxen, så LYCKATILL å ta bort den, för finns det boxar till din bil utan?? gör det inte det så är det ganska kört,,

Men varför ta bort en sån sak som ett bra stöldskydd??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Iam2fast4U
8 oktober 2010 · 1 534 Inlägg

på min e34 sitter immobilizern inte i bilens orginal databoxar utan det är en separat box som sitter bakom kåpan under ratten..

Tror inte du bara kan klippa av kablarna utan du måste skarva tillbaka dem på rätt plats

Senast redigerat av Iam2fast4U (8 oktober 2010)

BMW E34 "538" (1990)
Attenator
8 oktober 2010 · 404 Inlägg

Jag har plockat bort precis en sån immobilizer (med separat databox) och det var inga problem alls.

På e34:an jag pratar om satt det en diod vid växelspaken som man förde en "nyckel" mot och därmed avaktiverade immobilizern. Kompisen hade tappat sin "nyckel" och vi skulle köra till luleå samma kväll så vi ryckte ut boxen på ca 40 min.

Kan inte minnas exakt vad immobilizern styrde men det var väldigt enkelt att få ihop igen då den inte var en del av e34:ans original kabelhärva utan originalkablarna var kapade och indragna i immobilizern = de kablar som ska sitta ihop har samma färg. Det kan förstås skilja mellan årsmodeller osv...

BMW 2002 (1972)
WilliamL Bmw Love
8 oktober 2010 · 164 Inlägg

Tack för alla svar

Attenator: Låter precis som samma funktioner jag har på min.. Saken är att kretskortet i "nyckelgivaren" har gått sönder och jag har bara 1 nyckel.
Ska man skarva det som "vanligt" alltså att man bara lurar boxen eller ska man se till att den inte ens fattar att den finns där? smile
Ska sätta en el/bil mekaniker på skiten ändå, men vill ju ändå veta!

smile

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
Noxxer
9 oktober 2010 · 1 482 Inlägg

Det ska gå att koppla +12-15 volt till något stift på styrboxen, kommer inte ihåg vilket stift det är.

I korthet fungerar din startspärr såhär ( om du har EWS II vilket du bör ha ):

Nyckel-Tändningslås-EWS enhet- DME ( Styrbox ).

Varje gång du stänger av bilen skickar EWS enheten en kod till DME som lagras ( den försvinner aldrig ).
När du sen startar bilen igen så måste nyckeln stämma med koden i EWS enheten. Stämmer det så frågar EWS enheten efter senaste koden av DME. DME svarar och skickar tillbaka koden. Stämmer koden med EWS'ns kod så startar bilen.

Fallerar något så öppnar inte spridarna och du får ingen gnista.

BLT Service
Theracords Music Label
Attenator
11 oktober 2010 · 404 Inlägg

WilliamL skrev:
Tack för alla svar

Attenator: Låter precis som samma funktioner jag har på min.. Saken är att kretskortet i "nyckelgivaren" har gått sönder och jag har bara 1 nyckel.
Ska man skarva det som "vanligt" alltså att man bara lurar boxen eller ska man se till att den inte ens fattar att den finns där? smile
Ska sätta en el/bil mekaniker på skiten ändå, men vill ju ändå veta!

smile

Vi slet helt enkelt ur boxen och skarvade ihop kablarna igen, som jag förstod det så är larmdosan helt enkelt inskarvad i original styrsystem och hindrar signalerna att komma från ECU:n till motorn.

Med andra ord vet inte bilen om att det sitter ett larm där överhuvudtaget, alltså kommer det inte att påverka bilens styrsystem om du tar bort larmet. Det är förstås förutsatt att det är samma larm som satt i kompisens bmw 530i -93.

Lycka till!

BMW 2002 (1972)
moonZhine
6 mars 2011 · 15 Inlägg

satt immobilizern allt på några kablar till styrboxen eller sitten runt tändningslåset?
jag har en m60b40 från 540 95 som ja satt i en e30 men den har ingen gnista eller bränsle så de verkar vara nå tjall med startspärren..

I live my life in 402meters and under that 10 seconds or more I´m FREE
BMW M3 E46 Turbo "816whp-927wnm 1.9bar" (2003)
Germax
6 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Det kan ju va en fördel att konstatera vad du har för startspärr till en början, alla 540 från 95 har startspärr original, och de kan man inte bara slita ur.

Har du kodad nyckel har du EWS II, och det är väldigt svårt att koppla förbi. Då skulle jag nog nästan föreslå att du köper ny nyckel.

EDIT: Ska förtydliga, alla 540 från 93/9 har startspärr. Men finns i 3 olika varianter fram till 95/1.

Senast redigerat av JapMax (7 mars 2011)

moonZhine
6 mars 2011 · 15 Inlägg

okej..det är från en 95a,han köpte motorn av har bilen kvar och skulle plocka ur tändningslås och hela den biten och skicka till mej så då borde man få ihop de..
men enligt han så sitter de inga ews boxar nånstans..vet du vart dom sitter?

I live my life in 402meters and under that 10 seconds or more I´m FREE
BMW M3 E46 Turbo "816whp-927wnm 1.9bar" (2003)
Noxxer
7 mars 2011 · 1 482 Inlägg

Sitter någonstans inne i kupen. Tror det är bakom handsfacket.

BLT Service
Theracords Music Label
Germax
7 mars 2011 · 12 086 Inlägg

EWS styrboxen sitter under baksätet på vänster sida, gömd bakom säkringsdosan. Väldigt finurligt placerad, den syns knappt. EWS II består av fler olika komponenter, flertalet olika brytare bland annat.

Jag har en info-pdf om EWS olika verisoner, skicka din mail i PM så kan jag skicka den till dig.

moonZhine
7 mars 2011 · 15 Inlägg

okej..så man läre ha kabalarna ända från baksätet oxå då?.
Stroompa_13@hotmail.com är min mail..

I live my life in 402meters and under that 10 seconds or more I´m FREE
BMW M3 E46 Turbo "816whp-927wnm 1.9bar" (2003)
moonZhine
10 mars 2011 · 15 Inlägg

Är du säker på att de sitter under baksätet och står de ews på boxen?
fick kabelhärvan idag och säljaren sa att han hittat ews boxen under passagerar stolen men vi har testat kopplat in allting men får den inte att starta,och vi hittar ingen box som de står ews på..

I live my life in 402meters and under that 10 seconds or more I´m FREE
BMW M3 E46 Turbo "816whp-927wnm 1.9bar" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang