4953
Sök

htpc + plasmatv = inbränningar?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
köpte nyss en plasmatv nu undrar jag när jag ska koppla in datorn om startmenyn kommer brännas in? hur har ni löst detta? måste jag ha så att den gömms?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
20 december 2006
om det är en ny plasmatv så är det inga problem såvida du inte har på TV:n i dagar/veckor.. detta var ett problem man hade ibörjan av plasmans histornia och inte nu längre.

man lever bara en gång så lev väl!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
okej då behöver jag inte oroa mig big_smile

Os Difuntos
1 822 Inlägg
20 december 2006
Sorry men jo du behöver visst oroa dig för inbrännigar i plasma än idag tro mig det räcker med 3-5 timmar (stillbild) för att en brännig ska kunna inträffa, köp hellre en LCD då kan det inte hända.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 december 2006
baca skrev:
Sorry men jo du behöver visst oroa dig för inbrännigar i plasma än idag tro mig det räcker med 3-5 timmar (stillbild) för att en brännig ska kunna inträffa, köp hellre en LCD då kan det inte hända.

3-5 timmar? har haft plasman på stillbild i 12 timmar på 42" Sony händer ingenting 3-5timmars tv-tittande på samma kanal tex 4 skulle alltså innebära att 4:an i hörnet alltid skulle finnas där? nänä så dålig kvalitet är de inte antingen dåligt ex eller extrem otur om du ska lyckas bränna fast nått överhuvudtaget.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
vad jag har hört så om man köper en plasma idag så är risken väldigt liten för inbränningar det var ett problem som fanns för något år sen

4 767 Inlägg
21 december 2006
Dom första 200 timmarna är en plasma lite känsligare än sedan för "inbränningar".
Det som sker om en statisk bild visas väldigt länge på en plasma-tv är att fosforen kan slitas lite fortare på ljusstarka partier, vilket vid en helt vit bild sen kan uppfattas som skuggningar i bilden, detta går dock bort ganska omgående då andra bilder visas, och om det verkar ha satt sej lite hårdare är det bara att köra myrornas krig på tvn ett par timmar en natt så är problemet borta sen.

Så att spela tv-spel eller köra htpc är inga problem på en modern plasma.. jag spelar själv xbox timmar isträck på min 42" philips plasma utan att bilden fastnar..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
Erick skrev:
Dom första 200 timmarna är en plasma lite känsligare än sedan för "inbränningar".
Det som sker om en statisk bild visas väldigt länge på en plasma-tv är att fosforen kan slitas lite fortare på ljusstarka partier, vilket vid en helt vit bild sen kan uppfattas som skuggningar i bilden, detta går dock bort ganska omgående då andra bilder visas, och om det verkar ha satt sej lite hårdare är det bara att köra myrornas krig på tvn ett par timmar en natt så är problemet borta sen.

Så att spela tv-spel eller köra htpc är inga problem på en modern plasma.. jag spelar själv xbox timmar isträck på min 42" philips plasma utan att bilden fastnar..

Mvh
Erick

tack för svaret smile men man kanske ska ladda hem ett nytt tema till datorn nu i början som är lite mörkare?

Sök